• MissMcQueen

När flytta ihop??

Jag och min partner har träffats sedan i sommars och varit officiella i några månader, sedan i höstas. Vi är båda vuxna (en bit över trettio) och ingen av oss har barn sedan innan. Vi är säkra på varandra och att vi vill leva ihop. Men hur snabbt kan man flytta ihop egentligen? Vi har båda tidskrävande jobb och det vore underbart att få komma hem till min man efter jobbet.

Hur gick det till när ni flyttade ihop?
    Hur tidigt/efter hur lång tid flyttade ni ihop?
    Finns det några solskenshistorier om par som flyttat ihop tidigt i relationen och förhållandet har varat länge?
    Hyresrätt vs bostadsrätt så här tidigt? Varken hans eller mitt nuvarande boende rymmer oss båda, så ska vi hyra eller köpa gemensamt boende?

• Svar på tråden När flytta ihop??
  • MrsAJ88

Tycker att man kan flytta ihop när som helst, så länge båda vill (och det inte finns barn i bilden att ta hänsyn till). Jag och min man bodde mer eller mindre hos varandra (sov i princip aldrig isär, hade många av mina saker inkl. katten hos honom) redan efter några veckors dejtande. Första gemensamma bostaden (bostadsrätt) köpte vi redan efter 5 månader och flyttade in i efter 7 månader. Idag har vi varit tillsammans i drygt 9 år.

Jag tycker absolut att man skall vänta med att gifta sig, skaffa barn osv. tills man verkligen känner varandra väl. Däremot att flytta ihop kan ju vara en del i att lära känna varandra, och det är kanske också först då man verkligen märker om man trivs med att leva ihop. Det värsta som händer är att man får flytta isär om det visar sig vara fel, vilket är omständigt men inte mer. Dock klokt, framförallt med dagens bostadsmarknad, att kanske ha kvar den egna bostaden ett tag och ex. hyra ut i andra hand, tills man hunnit känna efter litegrann.

Så kör på och lycka till!!

• MrsAJ88

Ps. Igen bostad är för liten för en kortare "provperiod", framförallt när man är nykära. Min mans lägenhet som vi i princip bodde tillsammans i första månaden var en etta på 35 kvadrat.

• Pokégirl3
    MrsAJ88 skrev 2018-01-06 22:48:38 följande:

Ps. Igen bostad är för liten för en kortare "provperiod", framförallt när man är nykära. Min mans lägenhet som vi i princip bodde tillsammans i första månaden var en etta på 35 kvadrat.

35 kvadrat är ju jättestort! Jag och min pojkvän bor i princip ihop på under 20 kvadrat och har gjort i de fyra månader vi känt varandra. Det är dock inte helt idealiskt...
  • MrsAJ88

Ps. igen: jag tror faktiskt inte hur tidigt man flyttar ihop har någon större inverkan på om förhållandet håller eller ej, däremot går det nog snabbare att upptäcka om man inte passar så bra ihop som man trott och då flyttar isär. Men det kan ju snarare vara bra att ta reda på det tidigt, vet par som varit tillsammans länge utan att bo ihop och när de sedan slutligen flyttat ihop så har de insett att det inte alls var rätt. Som sagt det man riskerar är att behöva flytta isär men dem risken finns alltid om man flyttar ihop med någon....

• Pokégirl3

Kan tyvärr inte hjälpa till med någon solskenshistoria än... men kan berätta hur jag har tänkt!

Jag och min pojkvän bestämde efter att ha känt varandra i 2-3 månader att vi ville bo ihop och nu flyttar vi snart ihop (tog ett tag att få en lägenhet) och när vi flyttar kommer vi ha varit tillsammans i fem månader! :) än så länge känns allt superbra, men jag kan ju såklart inte garantera att det kommer fungera även om det känns helt rätt och vi i princip redan bor ihop hos mig.

• MrsAJ88
    Pokégirl3 skrev 2018-01-06 22:51:06 följande:

35 kvadrat är ju jättestort! Jag och min pojkvän bor i princip ihop på under 20 kvadrat och har gjort i de fyra månader vi känt varandra. Det är dock inte helt idealiskt...

Haha ja allt är relativt. Vi bodde dock faktiskt även endel i mitt studentrum på 15 kvm i en 80 cm säng (låg närmare universitetet) och det gick bra det också! Tur att man var nykär för idag hade det varit svårare :)
  • Pokégirl3

Tycker definitivt ni bara ska köra på och flytta ihop om allt känns rätt och ni vet att ni vill leva med varandra!

Eventuellt kan ni prata med vänner/familj som kanske har ett lite mer objektivt perspektiv och kanske kan se om ni är bra för varandra. För min del så är jag rätt säker på att mina föräldrar och släktingar hade motsatt sig rejält att flytta ihop med någon så snart om de inte sett hur bra vi passar ihop. Nu har alla bara varit positiva till detta.

• Lindsey77

Vi flyttade ihop efter tre månader. Det var över 20 år sen. Lika bra att flytta ihop direkt så man vet om det funkar.

Bara man inte skaffar barn för fort tycker jag!

• Anonym2721
    Lindsey77 skrev 2018-01-06 23:20:37 följande:

Vi flyttade ihop efter tre månader. Det var över 20 år sen. Lika bra att flytta ihop direkt så man vet om det funkar.

Bara man inte skaffar barn för fort tycker jag!

Håller med, flytta ihop snabbt så ser man om det funkar, men vänta med barn flera år.
  • Frontline

Vi flyttade ihop 4 månader efter att vi träffades och det är nu 15 år sen.
    Vi är nu gifta och har 3 barn och bor i hus, vi var så pass säkra på varandra så vi skaffade helt gemensam ekonomi och delade på allt redan från första dagen vi flyttade ihop..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Tovilii

Jag och min sambo flyttade ihop innan vi kånde varandra.

Vi var ett gäng 20åringar som ville bo kollektivt, jag kände 1 av 3 killar i gruppen (de kände varandra sen innan) och jag råkade sen ganska snabbt falla pladask för en av de "nya", och han för mig tydligen ????

2 mån efter inflytt blev vi tillsammans, 2v senare så droppa han sin framtidsplan: att flytta 25 mil bort för pluggets skull inom några månader och skulle inte klara av distansförhållande.

Jag, småstadstjejen som eg hade tänkt leva mitt liv o trygghet i "min" stad fick ganska snabbt följa hjärtat.

Så jag följde med honom.

Detta är nu ganska exakt 7 år sedan, vi är idag 28 och förlovade samt väntar vårat första barn och har precis börjat kolla på hus :)

Så lita på magkänslan och följ hjärtat! ?

• Tovilii

Jag och min sambo flyttade ihop innan vi kände varandra.

Vi var ett gäng 20åringar som ville bo kollektivt, jag kände 1 av 3 killar i gruppen (de kände varandra sen innan) och jag råkade sen ganska snabbt falla pladask för en av de "nya", och han för mig tydligen

2 mån efter inflytt blev vi tillsammans, 2v senare så droppa han sin framtidsplan: att flytta 25 mil bort för pluggets skull inom några månader och skulle inte klara av distansförhållande.

Jag, småstadstjejen som eg hade tänkt leva mitt liv o trygghet i "min" stad fick ganska snabbt följa hjärtat.

Så jag följde med honom.

Detta är nu ganska exakt 7 år sedan, vi är idag 28 och förlovade samt väntar vårat första barn och har precis börjat kolla på hus :)

Så lita på magkänslan och följ hjärtat!

Svar på tråden När flytta ihop??