Förlora vänner efter barn
Helt samma sak här. Fick barn för lite mer än ett år sedan och det är som att ALLA vänner är borta. Jag är också 28, och det är två par till i min vänkrets som har barn. Men vännerna "man hade innan", bjuder aldrig med en, hör aldrig av sig och kollar läget. Jag mådde fruktansvärt dåligt direkt efter förlossningen, mycket var psykiskt pga vissa komplikationer, men det var INTE EN ENDA som ens skickade ett enkelt sms med texten - hur mår du?
Jag vet inte om de är rädda att man ska säga att man mår dåligt och då inte veta vad de ska svara eller att man kommer snacka bebissaker hela tiden, men varför har man då vänner? Jag själv har varit där för mina vänner när de har mått dåligt, lyssnat, tröstat, pratat och uppmuntrat.
Jag har inte så många vänner från början, därav blir det otroligt påtagligt när de man har bara försvinner. Sen ser man bilder på deras trevliga fikastunder, restaurangbesök och filmkvällar. Sånt man alltid var med på innan man fick barn, men nu inte ens blir tillfrågad för trevlighetens skull.
Det absolut värsta är att dessa vänner har börjat "luska" i vem det är som har varit den dåliga vännen (jag har skrivit ett inlägg i mina sociala medier där jag uttryckligen har sagt att jag förlorat många vänner under det gångna året), just för att de vet att de inte har hört av sig och vill få det bekräftat.
Kanske är det lika bra, om ens så kallade vänner slutar höra av sig helt för att man får barn, ja, då är det inga människor som behöver vara en del av ens liv. Även om det är tråkigt, ledsamt och irriterande.