• Anonym (Tjej)

Hatar mitt jobb.

Hejsan

Jag vet inte vad jag ska göra åt min situation riktigt. Jag hatar verkligen mitt jobb. Det är inom restaurangbranschen, snabbmat. Dåligt betalt, dåliga tider och får skäll varje dag av ledarna. Kunderna är inte särskilt schyssta heller trots att man gör så gott man kan. Jag söker jobb men får inte alls någon stor respons. Vet inte var jag ska söka mer. Många kräver erfarenhet och detta är mitt första jobb. Jag vet att jag kan börja plugga men jag vet inte vad! Annars hade jag börjat, hade varit så lätt om man visste exakt vad man ville men jag har verkligen ingen aning därför tänkte jag det är bättre att jobba ett tag tills man kanske kommit på vad man verkligen vill läsa.

Enda jag vill är att ha ett heltidsjobb med okej tider där man inte får skäll varje dag och där inte allt strular.

Kan någon komma med tips? Goda råd som gör att jag orkar stå ut tills jag hittat ett annat jobb?

• Svar på tråden Hatar mitt jobb.
  • Anonym (Samma)

Jag är i samma situation, det är skitjobbigt. Det känns nästan som det enda sättet är att söka en utbildning, även om jag inte har en aning om vilken. Det enda sättet att försöka stå ut är nog att försöka tänka att det inte är förevigt, även om det kan kännas så när man inte hittar något annat och inte vet vad man ska göra... 

• Anonym (Lisa)

Min dotter jobbar i samma bransch.  Aldrig några problem att få jobb.

• NKmamma
    Anonym (Lisa) skrev 2018-01-07 19:13:16 följande:
    Min dotter jobbar i samma bransch.  Aldrig några problem att få jobb.
    Jag tolkar det som att TS vill ha en helt annan typ av jobb. Fast jag kanske har missförstått.
  • Anonym (C)

Städjobb? Det brukar kunna vara flexibelt och utan krav på utbildning/erfarenhet. Vet många som kombinerar med skola åxå.

• Anonym (Lisa)
    NKmamma skrev 2018-01-07 19:16:01 följande:
    Jag tolkar det som att TS vill ha en helt annan typ av jobb. Fast jag kanske har missförstått.
    Fast det är kanske svårt utan utbildning, och TS vet ännu inte vad  hon vill läsa.

Jag tolkade det som att hon sökte jobb i samma bransch, men det gör hon kanske inte.
  • Anonym (Pluggisen)

Om du har bra betyg kan du alltid börja en längre utbildning inom ett hyfsat intressant område och ta det som det kommer. Typ juristlinjen, som är bra på så sätt att du inte behöver vara ett mattes illegala utan det räcker med huvudet på skaft och bra sittfläsk. Alltid meriterande att läsa grundkursen. Läser du hela kan du göra vad sjutton som helst sen. Så kan du fundera under tiden och byta om du vill, eller ta ett restaurangjobb om du inte står ut. Få yrken är toppen i längden.

• Anonym (Pluggisen)
    Anonym (Pluggisen) skrev 2018-01-07 19:20:23 följande:

Om du har bra betyg kan du alltid börja en längre utbildning inom ett hyfsat intressant område och ta det som det kommer. Typ juristlinjen, som är bra på så sätt att du inte behöver vara ett mattes illegala utan det räcker med huvudet på skaft och bra sittfläsk. Alltid meriterande att läsa grundkursen. Läser du hela kan du göra vad sjutton som helst sen. Så kan du fundera under tiden och byta om du vill, eller ta ett restaurangjobb om du inte står ut. Få yrken är toppen i längden.

Mattesnille... Damn autocorrect...
  • Anonym (Tjej)

Just nu vill jag bara ha ett annat jobb. Om det är inom samma bransch eller något annat gör inget. Jag vill bara slippa få skäll hela dagarna och vara sönder stressad. Jag tjänar liksom 122kr/Tim och har inte heltid. Det blir inte mycket pengar fastän man sliter som fan.. Jag vill helt enkelt ha ett jobb jag inte får ont i magen av att gå till. Där jag får en hyfsad lön och tiderna är okej. Jag kollar runt efter jobb hela tiden men det har varit svårt med jobb för mig, ibland känner jag mig värdelös för att jag inte lyckas få något annat.

Jag har ganska bra betyg, problemet är somsagt att jag inte har en aning om vad jag vill göra. Jag skulle bara vilja jobba ett tag nu och tjäna pengar och resa och sedan kanske plugga. Åhh!

• Anonym (Samma)
    Anonym (Pluggisen) skrev 2018-01-07 19:20:23 följande:

Jag har hört att juristlinjen är jättesvår, stämmer inte det menar du?
  • NKmamma

Det är svårt att ge tips om andra jobb. Vad för slags jobb har du sökt?
    Mitt enda råd är att stå ut och söka fler jobb under tiden.

• Anonym (Mo)

Vet inte hur det ser ut där du bor men har du kollat kommunen om inte de söker folk. Här skriker de efter folk inom äldreomsorg/hemtjänst (många som får jobb utan utbildning/erfarenhet), städ, vik inom barnomsorg, kanske bespisning/skolmatsal/storkök om du har erfarenhet av restaurang. Ofta schyssta villkor även om inte högavlönat.

• Anonym (Tjej)
    NKmamma skrev 2018-01-07 19:37:08 följande:

Det är svårt att ge tips om andra jobb. Vad för slags jobb har du sökt?

Mitt enda råd är att stå ut och söka fler jobb under tiden.

Jag söker blandat med jobb. Lager, restaurang, städ, café. Jobb som inte kräver utbildning. Jag vill bara ha något bättre. Jag trivs verkligen inte alls bra på mitt jobb. Jag söker inte mitt drömjobb just nu bara ett som jag inte hatar. Jag är så avundsjuk på folk som säger att dom faktiskt tycker om sitt jobb, hade också velat känna så..
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Tjej) skrev 2018-01-07 19:46:06 följande:
    Jag söker blandat med jobb. Lager, restaurang, städ, café. Jobb som inte kräver utbildning. Jag vill bara ha något bättre. Jag trivs verkligen inte alls bra på mitt jobb. Jag söker inte mitt drömjobb just nu bara ett som jag inte hatar. Jag är så avundsjuk på folk som säger att dom faktiskt tycker om sitt jobb, hade också velat känna så..
    Tänk på att det kanske inte kan bli så mycket bättre med den typen av jobb... själv jobbar jag inom städ och hatar som sagt också mitt jobb...
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (Samma) skrev 2018-01-07 19:47:33 följande:

Tänk på att det kanske inte kan bli så mycket bättre med den typen av jobb... själv jobbar jag inom städ och hatar som sagt också mitt jobb...

Kan tänka mig att städ inte heller är det roligaste. Jag hade velat stå i något mysigt café kanske, om man hade fått välja. Jag jobbar med snabbmat, och där är det nonstop med folk, och dom klagar över allt. Folk bara slänger mat på golvet. Dom skiter totalt i det. Enda gången jag kan tycka det är okej är på morgonen då det är ett fåtal kunder och man inte är ihjäl stressad. Tänker att ett café hade nog passar mig då.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Tjej) skrev 2018-01-07 20:00:23 följande:
    Kan tänka mig att städ inte heller är det roligaste. Jag hade velat stå i något mysigt café kanske, om man hade fått välja. Jag jobbar med snabbmat, och där är det nonstop med folk, och dom klagar över allt. Folk bara slänger mat på golvet. Dom skiter totalt i det. Enda gången jag kan tycka det är okej är på morgonen då det är ett fåtal kunder och man inte är ihjäl stressad. Tänker att ett café hade nog passar mig då.
    Ja jag har också tänkt att det bästa jobbet utan högre utbildning är typ café. Människor vill ju gärna klaga. I städ är det positiva att man inte träffar så många (kan bli lite ensamt dock) men de klagar gärna, även om det inte blir så direkt. Det kan vara väldigt stressigt och jobbigt fysiskt också... 
  • Anonym (klockan går.)

Tänk så här: "i dag börjar jag jobba kl 14, och slutar kl. 21: 30. Jag vet exakt vad jag skall göra, så det håller jag mig till, och inte ett dugg mera. Jag är trevlig mot kunderna, genom min fasad. Om någon skäller på mig, smiler jag, och säger, hoppas allt är bra idag? Sen fortsätter du dina sysslor, och går hem, när din tid är ute." om du inte är med i en a kassa så bliv det nu. Du måste stålsattea dig.

• Anonym (Tufft)
    Anonym (Tjej) skrev 2018-01-07 20:00:23 följande:

Det är tufft utan utbildning, så är det. De jobb du söker och kan få är tyvärr alla antagligen lågavlönade och sådana jobb som du kommer "hata" efter ett tag. Säger inte det för att vara negativ, utan för att jag själv jobbade inom serviceyrken i ett antal år när jag var yngre. Jobbade på ett flertal café- och restaurangjobb och alla var de slitsamma, tunga och otacksamma. (Samt lågavlönade).

Det bästa jobbet jag hade inom serviceyrken var som optiker-assistent i en glasögonbutik. Kort sagt, hjälpa till att sälja glasögon efter att optikern gjort sin undersökning av kunden. Även hjälpa till med lättare reparationer. Det var ok arbetstider (ca 9-18) och okej lön även om den var rätt låg. Dock i längden så var det också väldigt tråkigt. Men man fick iaf inte skäll dagarna i ända...

Alla de åren inom serviceyrken gjorde att jag till slut utbildade mig. Nu har jag ett jobb med skillnaden att jag "hatar" jobbet kanske 50% av tiden istället för 100% av tiden... och att det är lite bättre betalt. (Men inte mycket, när man räknar in att jag fick ta studielån i flera år för utbildningen...). Jag är helt enkelt en person som avskyr att jobba... Men jo, det blir snäppet bättre med ett jobb man utbildat sig till. Men bara snäppet bättre...
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Tufft) skrev 2018-01-07 22:57:21 följande:
    Det är tufft utan utbildning, så är det. De jobb du söker och kan få är tyvärr alla antagligen lågavlönade och sådana jobb som du kommer "hata" efter ett tag. Säger inte det för att vara negativ, utan för att jag själv jobbade inom serviceyrken i ett antal år när jag var yngre. Jobbade på ett flertal café- och restaurangjobb och alla var de slitsamma, tunga och otacksamma. (Samt lågavlönade).

Det bästa jobbet jag hade inom serviceyrken var som optiker-assistent i en glasögonbutik. Kort sagt, hjälpa till att sälja glasögon efter att optikern gjort sin undersökning av kunden. Även hjälpa till med lättare reparationer. Det var ok arbetstider (ca 9-18) och okej lön även om den var rätt låg. Dock i längden så var det också väldigt tråkigt. Men man fick iaf inte skäll dagarna i ända...

Alla de åren inom serviceyrken gjorde att jag till slut utbildade mig. Nu har jag ett jobb med skillnaden att jag "hatar" jobbet kanske 50% av tiden istället för 100% av tiden... och att det är lite bättre betalt. (Men inte mycket, när man räknar in att jag fick ta studielån i flera år för utbildningen...). Jag är helt enkelt en person som avskyr att jobba... Men jo, det blir snäppet bättre med ett jobb man utbildat sig till. Men bara snäppet bättre...
    Får man fråga vad du utbildade dig till? Och var det något du bara tog eller hade du något intresse i det? Jag vet själv inte alls vad jag ska utbilda mig till men börjar känna mig stressad men känns ju jobbigt om det känns helt fel sen...
Svar på tråden Hatar mitt jobb.