Anonym (Tufft) skrev 2018-01-07 22:57:21 följande:
Det är tufft utan utbildning, så är det. De jobb du söker och kan få är tyvärr alla antagligen lågavlönade och sådana jobb som du kommer "hata" efter ett tag. Säger inte det för att vara negativ, utan för att jag själv jobbade inom serviceyrken i ett antal år när jag var yngre. Jobbade på ett flertal café- och restaurangjobb och alla var de slitsamma, tunga och otacksamma. (Samt lågavlönade).
Det bästa jobbet jag hade inom serviceyrken var som optiker-assistent i en glasögonbutik. Kort sagt, hjälpa till att sälja glasögon efter att optikern gjort sin undersökning av kunden. Även hjälpa till med lättare reparationer. Det var ok arbetstider (ca 9-18) och okej lön även om den var rätt låg. Dock i längden så var det också väldigt tråkigt. Men man fick iaf inte skäll dagarna i ända...
Alla de åren inom serviceyrken gjorde att jag till slut utbildade mig. Nu har jag ett jobb med skillnaden att jag "hatar" jobbet kanske 50% av tiden istället för 100% av tiden... och att det är lite bättre betalt. (Men inte mycket, när man räknar in att jag fick ta studielån i flera år för utbildningen...). Jag är helt enkelt en person som avskyr att jobba... Men jo, det blir snäppet bättre med ett jobb man utbildat sig till. Men bara snäppet bättre...
Får man fråga vad du utbildade dig till? Och var det något du bara tog eller hade du något intresse i det? Jag vet själv inte alls vad jag ska utbilda mig till men börjar känna mig stressad men känns ju jobbigt om det känns helt fel sen...