• JakobK

Är svart ett rasistiskt ord?

Om en person är mörk i hyn är det "politiskt korrekt" att beskriva personen som svart då? Eller kan det uppfattas som nedsättande för den personen, eller rent av rasistiskt? Hur laddat är ordet svart för att beskriva en person?

• Svar på tråden Är svart ett rasistiskt ord?
  • Anonym (nej)
    Rumpelstiltskins skrev 2018-01-08 17:21:36 följande:

Är vit ett rasistiskt ord?

Nej, svart är inte ett rasistiskt ord eftersom det svenska ordet på färgen
    Neger är däremot ett rasistiskt ord eftersom det är ett ord som inte syftar på färgen utan är det ord som vita använde för svarta slavar.
  • John22
    Anonym (nej) skrev 2018-01-08 17:30:11 följande:
    Nej, svart är inte ett rasistiskt ord eftersom det svenska ordet på färgen
    Neger är däremot ett rasistiskt ord eftersom det är ett ord som inte syftar på färgen utan är det ord som vita använde för svarta slavar.
    Fel, du blandar ihop negro med nigger. Att negro skulle vara en rasistisk benämningen var det Malcolm X och liknande figurer som hittade på långt senare.
  • Anonym (nej)
    John22 skrev 2018-01-08 17:53:52 följande:
    Fel, du blandar ihop negro med nigger. Att negro skulle vara en rasistisk benämningen var det Malcolm X och liknande figurer som hittade på långt senare.
    Nej, negro är spanskans ord för svart, det har inte någon naturlig plats i varken det svenska eller det engelska språket. Jag pratar alltså inte om "negro" utan om nigger som förmodligen är en sydstatsversion av latinets niger

sv.wikipedia.org/wiki/Nigger

• JakobK
    Rumpelstiltskins skrev 2018-01-08 17:21:36 följande:

Är vit ett rasistiskt ord?

Nej, men vita kan väl heller inte bli utsatta för (strukturell) rasism i Sverige.
  • Rumpelstiltskins
    JakobK skrev 2018-01-08 18:15:08 följande:
    Nej, men vita kan väl heller inte bli utsatta för (strukturell) rasism i Sverige.
    Det har ju ingenting med saken att göra. Frågan var om svart var ett rasistiskt ord vilket såklart är nej.

Huruvida rasism är "Strukturell" eller inte lägger jag ingen värdering i. Rasism är rasism och det förekommer även mot vita. 
  • Anonym (J)

Tycker att färgbeskrivningar är lite konstiga. Jag har aldrig sett en helt vit eller helt svart människa. Däremot beiga och bruna, och däremellan. Tycker det är enklare att bara säga mörk/ljushyad.

• JakobK
    Anonym (J) skrev 2018-01-08 18:36:43 följande:

Tycker att färgbeskrivningar är lite konstiga. Jag har aldrig sett en helt vit eller helt svart människa. Däremot beiga och bruna, och däremellan. Tycker det är enklare att bara säga mörk/ljushyad.

Ja det är det jag också tycker borde vara mer "korrekt". Svarta och vita låter så uppdelat. Samtidigt läste jag häromdagen antirasister som skrev svarta och började då fundera
  • JakobK
    JakobK skrev 2018-01-08 18:38:43 följande:
    Ja det är det jag också tycker borde vara mer "korrekt". Svarta och vita låter så uppdelat. Samtidigt läste jag häromdagen antirasister som skrev svarta och började då fundera
    (Med antirasister menar jag de som mer aktivt arbetar mot rasism)
Svar på tråden Är svart ett rasistiskt ord?