• JakobK

Är svart ett rasistiskt ord?

Om en person är mörk i hyn är det "politiskt korrekt" att beskriva personen som svart då? Eller kan det uppfattas som nedsättande för den personen, eller rent av rasistiskt? Hur laddat är ordet svart för att beskriva en person?

• Svar på tråden Är svart ett rasistiskt ord?
  • JakobK
    Anonym (ace) skrev 2018-01-08 21:51:10 följande:
    Nu blandar du äpplen och päron.

Att kalla någon bajsbrun är en helt annan sak än att kalla någon brun. Du lägger en värdering i uttrycker bajsbrun, inte i uttrycket brun.

Vad som är OK eller PK att använda förändras över tiden. Ett tag var det OK att säga färgad, nu är det inte OK längre, vad jag har förstått.
    Jaså, inte ok att säga färgad?
  • Anonym (Valfritt)
    Anonym (ace) skrev 2018-01-08 21:51:10 följande:

Nu blandar du äpplen och päron.

Att kalla någon bajsbrun är en helt annan sak än att kalla någon brun. Du lägger en värdering i uttrycker bajsbrun, inte i uttrycket brun.

Vad som är OK eller PK att använda förändras över tiden. Ett tag var det OK att säga färgad, nu är det inte OK längre, vad jag har förstått.

Inte alls eftersom ordet svart (angående en persons hudfärg) är extremt laddat. Det krävs liknande laddning för andra hudfärger för att vissa ska förstå hur fel det är att försöka normalisera vissa benämningar av mörk hudfärg.
  • Anonym (Valfritt)
    JakobK skrev 2018-01-08 22:14:55 följande:

Så du tycker det är laddat att beskriva någon utefter en ensidig färg?

Nej... Läs om.
  • JakobK
    Anonym (Jo då!) skrev 2018-01-08 19:54:49 följande:
    Många hånar och ser ner på vita som har det sämre ställd, och kallar dem "W.T" (White Trach.)
    Ja det är fel och rasism. Är väl mestadels i USA dock.
  • JakobK
    Anonym (Valfritt) skrev 2018-01-08 20:07:09 följande:

Tja... Tycker du att det är okay om någon säger att din vän/väns barn från Kina är gul eller att dina ungar är kritvita eller att sin vän eller dennes adopterade barn från Chile är bajsbrun så är det väl inget problem att du använder ett så laddat ord som svart för att beskriva mörkhyade från Afrika/ med afrikanskt ursprung. Man väljer själv var ribban ska läggas.

Aha, var det ironi? Du skrev "ett så laddat ord som svart", jag har dålig koll på hur laddat det är faktiskt.
  • SofieJ
    JakobK skrev 2018-01-08 22:15:33 följande:

Jaså, inte ok att säga färgad?

Nej, det "gör man" inte längre. Vet faktiskt inte varför, kanske för att det antyder att vit är utgångspunkten?

Det är lite en djungel detta, speciellt för oss i Sverige som inte har lika lång historia med svarta. Vi får göra vårt bästa med att läsa på och vara lyhörda :)
  • JakobK
    SofieJ skrev 2018-01-08 22:30:58 följande:
    Nej, det "gör man" inte längre. Vet faktiskt inte varför, kanske för att det antyder att vit är utgångspunkten?

Det är lite en djungel detta, speciellt för oss i Sverige som inte har lika lång historia med svarta. Vi får göra vårt bästa med att läsa på och vara lyhörda :)
    Ja jag tror också det! Jag brukar om jag ska beskriva en person säga att den är antingen ljus eller mörk i hyn.
  • oanonym
    JakobK skrev 2018-01-08 22:45:46 följande:

Ja jag tror också det! Jag brukar om jag ska beskriva en person säga att den är antingen ljus eller mörk i hyn.

Jag säger aldtig ljus, jag utgår från ljus. Det betyder inte att ljus är bättre, bara vanligare.
  • JakobK
    oanonym skrev 2018-01-08 22:47:55 följande:
    Jag säger aldtig ljus, jag utgår från ljus. Det betyder inte att ljus är bättre, bara vanligare.
    Ja det har du rätt i. Samma här faktiskt. Syftet är ju att beskriva en person så nån annan förstår utseendet. 
  • Anonym (D)

Det beror på vem du frågar. En lättkränkt jävel hade sagt "bara vi som är av samma etnicitet får säga det om varandra ingen annan utanför vår grupp då är det rasistiskt" hört detta idiotiska argument.

Men majoriteten säger svarta som man säger vita (ingen säger väl ljusrosa istället för vita?)

Svar på tråden Är svart ett rasistiskt ord?