Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

Birkahemmet

Med tanke på att det är endast någon promille av alla nyblivna föräldrar som överhuvudtaget utreds och ännu färre som kostas på en dyr placering på utredningshem så begriper var och en att det inte görs sådana placeringar utan mycket goda skäl.

• Anonym (anonym)
    Anonym (socsekr) skrev 2018-01-09 14:44:36 följande:
    Måna föräldrar ser inte sina egna fel och brister, utan tar allt som kritik.

Att hamna på ett utredningshem är VÄLDIGT dyrt från kommunens sida, så det finns garanterat en oro här som inte TS vill lyssna på och lära om.
    Självfallet lägger inte kommuner ut 100 000-tals kronor för att kunna omhänderta barn snarare är det precis tvärtom att detta görs för att undvika att ta barn från föräldrar.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-09 15:06:24 följande:
    Kvalificerat BS! Detta är välkänt även för utredningshemmen, iaf där vi var! Den tiden förstörde min ekonomi då jag fick enorma skulder för lång tid framåt. Vet inte alls vad den s.k "hjälpen" skulle ha varit OM jag (vi) hade varit i behov av det? Förutom samtal 2x30 min per vecka gjorde vi ingenting. Jag och mitt barn shoppade, gick på bio och pizzerian och umgicks med barnets klasskompisar + deras föräldrar. Så otroligt totalt meningslöst och jag tror knappast det kostade några 100k! Jag betalade ju min egen hyra, mat, kläder, el ja precis ALLT!
    Själva platsen på utredningshem kostar mellan 3 500-4 000 kr per dygn så det blir snabbt stora summor
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-09 15:24:28 följande:
    I så fall borde dessa hem omgående läggas ned då det är bedrägeri det handlar om! Alltså vi träffade knappt "personalen" och så gott som aldrig de andra intagna på stället.
    Och somliga på utredningshem har personal med i princip konstant dygnet runt också därför det kostar så mycket, finns olika skäl till att personer är där som exempelvis missbruk som någon skrev i tråden och då krävs det omfattande stöd för att inte återfalla, vid diverse funktionshinder kan det krävas oerhört mycket hjälp vid barns funktionshinder eller något traumatiskt som skett som gett familjen tillfälliga problem kan det räcka med lite stöd och möjlighet till stöd vid behov. Det är svårt att ha möjlighet till dygnet-runt stöd utanför utredningshem 
Svar på tråden Birkahemmet