• Anonym (Fattig men med reslust)

Hur har folk råd att resa flera ggr/år?

Det känns som att "Alla andra" har råd att åka på fantastiska resor varje år- flera ggr per år. Vi har tre barn och jag önskar inget hellre än att jag kunde ge mina barn den häftiga upplevelsen av att få upptäcka världen men vi har helt enkelt inte råd. Jag kan inte låta bli att förundras över av alla bilder och inlägg på Facebook från vänner och bekanta som reser varenda lov....

Jag njuter av bilderna och deras upplevelser men kan likväl inte komma ifrån den gnagande jobbiga känslan ....

En familj är på Maldiverna över jullovet..på februarilovet åker de till alperna..möter våren i Paris och försommaren i Barcelona..2 veckor på all inklusive i Grekland....höstlovet i N.Y osv..och de är inte ensamna. En annan är i Afrika..Några är i U.S.A osv osv. Kikade på skoj upp en resa för 5 Pers till vanlig semesterort...54000 kr för en vecka! 12 mån/år = vi skulle behöva lägga undan närapå 5000 kr/mån...finns inte på kartan ????

För egen del kan jag bara krasst konstatera att de har det gött och att vi gör det bästa på hemmaplan med små dagsutflykter osv. Men mina barn tycker det är orättvistvochvundrar ofta varför inte vi kan resa som alla andra kompisar och klasskompisar.

Jag önskar så att vihadectåd att lägga undan lite varje månad för att kunna flyga iväg en vecka på lovet men vi har för tight budget för att det ska vara möjligt. Jag undrar...är jag ensam om dessa motstridiga känslor? Ni som har råd att åka bort varenda lov - hur gör ni? Hur får ni ihop Det? Tips och råd mottages tacksamt!

• Svar på tråden Hur har folk råd att resa flera ggr/år?
  • Pope Joan II

Vi har råd för att vi har mycket pengar. Så enkelt är det för oss. För andra kan det handla om att de ger avkall på annat för att ha råd att resa. Bil, dyr bostad, konsumtion. 

• Anonym (Wtf)

Många tjänar hyfsat och lägger undan till sådana resor. Tjänar man bra är det inte så stora problem.

Andra lånar pengar till resor och det är inte att rekommendera om man inte vill hamna i Lyxfällan.

Om du la undan varje månad, skulle du ha råd att åka om 2-3 år? Tjänar man mindre får man planera mer långsiktigt.

• Anonym (Mamma)
    Pope Joan II skrev 2018-01-09 14:52:26 följande:

Vi har råd för att vi har mycket pengar. Så enkelt är det för oss. För andra kan det handla om att de ger avkall på annat för att ha råd att resa. Bil, dyr bostad, konsumtion. 

Ja, En del har höga inkomster och andra är sparsamma. Man kan ju också resa billigare idag om man bokar reguljärflyg och lägenhet själv via nätet, blir oftast mycket billigare än charter.

Charter har ju blivit jättedyrt, speciellt på loven.
  • Anonym (:()

Det finns många som reser men som istället tar lån. Vilket du inte ser på deras facebookbilder. De kommer hem och försöker betala tillbaka krediten. Men hinner inte. Nästa resa, samma sak. Till slut sitter de i skuldfällan. Dina barn lider inte av att inte resa. De jävla facebookuppdateringarna är dock något som de ska slippa se. "Alla andra får"-menaliteten är skitjobbig, framförallt för tonåringar.

Så spara om du kan - kanske ni kan åka vartannat år till nåt billigare ställe än Maldiverna (som är svindyrt både att resa till och för att leva).

• Anonym (.)

Vi är en familj på 2 vuxna och 3 barn. Både jag och min man har resandet som en stor hobby och reser både med och utan barn flera gånger om året. 

Jag blir lite fundersam när du skriver att en vecka till en helt vanlig semesterort skulle kosta 54000? 
    Jag var faktiskt själv inne idag för att kolla läget inför den tidiga sommarveckan vi brukar göra och hittar resor för hela familjen (All Inclusive dessutom!) för under 25.000.
    Det är ca 2000kr/mån man behöver spara in på annat då, om budget för detta ej redan finns. 
    Nu vet jag ju inte alls hur er ekonomiska situation ser ut, men att försöka spara in barnbidraget varje månad eller kanske handla lite billigare mat någon/några veckor i månaden gör ju extremt mycket för att komma igång med ett sparande.  

• Hhggrrrrrrrrr

Du förstår väl själv att det inte tillhör normen att åka utomlands så mycket som du beskriver.

Du vet heller inte hur stora skulder familjen i ditt exempel har.

Och varför du måste facebookjämföra dig med andra är en gåta.

Men för sakens skull - jag och min fru har tre barn, villa och bilar. 36 år gamla.

Två heltidsjobb där vi tjänar 85' resp 44' brutto. Bra löner, visst, men inga fantasipengar.

Vi kan utan problem lägga 3-400.000 på resor varje år och samtidigt ha råd med löpande kostnader, kläder etc. Men vi gör inte det utan lever lite mer återhållsamt med en semesterbudget på ca 40' per år.

Resten sparar vi.

Har gjort så under småbarnsåren och det kommer göra det möjligt för oss att sluta jobba inom 5 år. Sen kan vi köra evig semester om vi vill.

Har flera vänner som tjänar betydligt sämre men är mer fokuserade på att instagramma champagne och hashtagga sig själva när de lever på marginalen genom att möta våren i Paris för sjuttielfte gången. Vi kör normala bilar medan de kör typ BMW X5.

Så det handlar rätt mycket om vilken balansräkning och hushållsskuld man är bekväm med.

• Stårschan

Vi reser inte så ofta, men visst reser vi. Och vi lägger undan rätt mycket pengar per månad för att ha råd. Vartannat år blir det en längre och dyrare resa, vartannat år blir det något kortare och billigare.

När det gäller personer i min omgivning som reser mycket så har jag märkt att det alltid brukar finnas någon i deras familj som ofta surfar på resor, och som kan hitta sjukligt billiga resor genom att boka tidigt och resa i lågsäsong. Sen är det väl också så i orättvisans namn att de som reser mycket genom jobbet tjänar in en hel del bonuspoäng som gör många resor billigare.

Annars är väl tipsen ungefär såhär - boka resan helt själv och hyr privat lägenhet/stuga istället för att köpa ett färdigt paket. Res om möjligt när det inte är skollov (rekommenderas dock inte om man har skolbarn). Och jämför, jämför, jämför.

• Hhggrrrrrrrrr
    Stårschan skrev 2018-01-09 15:02:36 följande:

Sen är det väl också så i orättvisans namn att de som reser mycket genom jobbet tjänar in en hel del bonuspoäng som gör många resor billigare.

Nja. Jag reser en hel del i tjänsten och förutom att det gör mig generellt hemmakär när jag är ledig så skulle jag säga att man måste resa sjukt mycket för att kunna betala en tripp till Maldiverna för familjen med bonuspoäng.

Orättviiiiiiiist.
  • Anonym (En mamma)

Jag har inget bra råd - men kan meddela att jag känner igen mig.

De som tjänar bra kan resa mer. Eller så får man bli bättre på att spara. Det sistnämnda är det mest realistiska för oss. Men det är mycket som konkurrerar. Vi behöver även ett större boende. Dock känner jag att behovet av upplevelser vinner över det.

Vi lägger 8000 kr på mat varje månad. Mina vänner tycker det är normalt för 4 pers. De lägger mer tror de. Men här verkar många lägga mindre så det kanske finns möjligheter att spara in på maten tänker jag.

• Stårschan
    Hhggrrrrrrrrr skrev 2018-01-09 15:05:14 följande:
    Nja. Jag reser en hel del i tjänsten och förutom att det gör mig generellt hemmakär när jag är ledig så skulle jag säga att man måste resa sjukt mycket för att kunna betala en tripp till Maldiverna för familjen med bonuspoäng.

Orättviiiiiiiist.
    Så är det förstås. Du tar kanske inte med familjen till Maldiverna på bonuspoäng, men det kanske händer att du tar med din partner och möter våren i Paris en helg för att inte flygpoängen ska brinna inne?
Svar på tråden Hur har folk råd att resa flera ggr/år?