• Anonym (Fattig men med reslust)

Hur har folk råd att resa flera ggr/år?

Det känns som att "Alla andra" har råd att åka på fantastiska resor varje år- flera ggr per år. Vi har tre barn och jag önskar inget hellre än att jag kunde ge mina barn den häftiga upplevelsen av att få upptäcka världen men vi har helt enkelt inte råd. Jag kan inte låta bli att förundras över av alla bilder och inlägg på Facebook från vänner och bekanta som reser varenda lov....

Jag njuter av bilderna och deras upplevelser men kan likväl inte komma ifrån den gnagande jobbiga känslan ....

En familj är på Maldiverna över jullovet..på februarilovet åker de till alperna..möter våren i Paris och försommaren i Barcelona..2 veckor på all inklusive i Grekland....höstlovet i N.Y osv..och de är inte ensamna. En annan är i Afrika..Några är i U.S.A osv osv. Kikade på skoj upp en resa för 5 Pers till vanlig semesterort...54000 kr för en vecka! 12 mån/år = vi skulle behöva lägga undan närapå 5000 kr/mån...finns inte på kartan ????

För egen del kan jag bara krasst konstatera att de har det gött och att vi gör det bästa på hemmaplan med små dagsutflykter osv. Men mina barn tycker det är orättvistvochvundrar ofta varför inte vi kan resa som alla andra kompisar och klasskompisar.

Jag önskar så att vihadectåd att lägga undan lite varje månad för att kunna flyga iväg en vecka på lovet men vi har för tight budget för att det ska vara möjligt. Jag undrar...är jag ensam om dessa motstridiga känslor? Ni som har råd att åka bort varenda lov - hur gör ni? Hur får ni ihop Det? Tips och råd mottages tacksamt!

• Svar på tråden Hur har folk råd att resa flera ggr/år?
  • Anonym (reser mycket)

Vi reser rätt mycket. Vi har bra löner men med deltidsjobb så blir de lägre. Vi kan därför inte spara ihop till alla de resorna själva.

Men vi har tex varit på två resor till södra Europa senaste åren, med 1,5 år mellan. Såg nog ut som rejält fina och dyra resor på sociala medier. Men mina föräldrar bjöd oss på dessa resor, de betalade både flyg och boendet.

Sen har vi fått en del andra pengar också som hjälpt till att betala för de charterresor vi varit på.

Så det är ju också en förklaring till att man har råd, man blir bjuden på resan helt enkelt.

• korfu08

Det beror väl på vad man väljer att lägga sina pengar på. Vi bor relativt billigt och har struntat i bil de senaste åren därför vi inte behöver någon vilket innebär att vi kunnat resa mycket istället. Man väljer vad man vill spara till och lägga pengar på.

• Jahajaja

Ett hett tips är att inte sluta sig till att "alla" reser utifrån vad folk lägger upp på facebook. Jag menar, de människor som inte reser någonstans lägger ju inte upp något, varför flödet blir högst vinklat, och om man då går in och kikar är det lätt att tro att alla faktiskt är ute och reser när det givetvis egentligen inte förhåller sig så.

Det går att resa utan att det behöver kosta så förfärligt mycket, och kanske framför allt, hur klyschigt det än låter, att resa i sig själv. En strand på Maldiverna är inte nödvändigtvis synonymt med ett lugnt och harmoniskt sinne. Fråga dig själv varför du så gärna vill resa och försök gå bortom de uppenbara svaren som kan tänkas dyka upp.

• Mrs Green

Nu reser inte vi jättemycket, och framförallt inte jättelångt (jag gillar inte att flyga långt så vi håller oss oftast inom Europa), men vi prioriterar att resa och har valt att lägga pengar på det och vi har t.ex. ingen bil, bor hyfsat billigt, är inte så intresserade av att köpa saker osv. 
    Dessutom gillar jag att planera resor så jag lägger gärna lite tid på att hitta bra alternativ och bokar tidigt när det ofta är billigare. Vi har också gjort några bostadsbyten på semestern, och då kommer man ju undan väldigt billigt. Vi har även t.ex tågluffat och hyrt hus istället för att bo på hotell, det tycker vi dels är roligare och dels blir det ju mycket billigare när man kan laga mat själv ibland. 

• Anonym (Libbsticka)
    Jahajaja skrev 2018-01-14 16:11:55 följande:

Ett hett tips är att inte sluta sig till att "alla" reser utifrån vad folk lägger upp på facebook. Jag menar, de människor som inte reser någonstans lägger ju inte upp något, varför flödet blir högst vinklat, och om man då går in och kikar är det lätt att tro att alla faktiskt är ute och reser när det givetvis egentligen inte förhåller sig så.

Det går att resa utan att det behöver kosta så förfärligt mycket, och kanske framför allt, hur klyschigt det än låter, att resa i sig själv. En strand på Maldiverna är inte nödvändigtvis synonymt med ett lugnt och harmoniskt sinne. Fråga dig själv varför du så gärna vill resa och försök gå bortom de uppenbara svaren som kan tänkas dyka upp.

Jag vill resa för att komma bort från alla måsten i vardagen, med nya intryck så får inte hemmastressen plats.

Med stigande ålder märker jag också hur hjärnan känns annorlunda och mer vaken/kreativ när den har fått nya intryck under minst en vecka. Jag får nya idéer om vad jag vill göra med min fritid och man träffar ibland andra resenärer som tillför nya tankar. Jag tror inte det är lika utvecklande att harva runt med samma rutiner i samma bostad hemma jämt.
  • Zakopane

Jag har varit ensamstående med två döttrar (födda 2006 och 2008) under sex års tid. Vi har rest mkt under dessa år - Florida, Serbien, Ungern, Spanien några ggr, Kanarieöarna, Italien några ggr, osv.

Knepet har varit att 1) boka flygbiljetter låååångt i förväg. Att åka till Florida i mars 2016, de biljetterna bokade jag i maj 2015. Man måste ha koll på när flygbolagen har rea. Så här efter nyår är det alltid massa rea på flygbiljetter.

2) hyra ut sitt eget boende via Airbnb. Det är en hel del jobb med städning etc men de pengar man får in finansierar hela ens semestervistelse. Nåt år tjänade jag nog ca 80 000 kr på att hyra ut min lgh via airbnb under perioder då jag själv var på semester eller under helger när barnen var hos sin pappa och jag kunde åka hem till mina föräldrar, tex.

3) tjäna in bonuspoäng på div kreditkort löpande (bank norwegian, sas eurobonus mastercard) som kan användas till att köpa flygbiljetter.

• Zakopane

Jag har varit ensamstående med två döttrar (födda 2006 och 2008) under sex års tid. Vi har rest mkt under dessa år - Florida, Serbien, Ungern, Spanien några ggr, Kanarieöarna, Italien några ggr, osv.

Knepet har varit att 1) boka flygbiljetter låååångt i förväg. Att åka till Florida i mars 2016, de biljetterna bokade jag i maj 2015. Man måste ha koll på när flygbolagen har rea. Så här efter nyår är det alltid massa rea på flygbiljetter.

2) hyra ut sitt eget boende via Airbnb. Det är en hel del jobb med städning etc men de pengar man får in finansierar hela ens semestervistelse. Nåt år tjänade jag nog ca 80 000 kr på att hyra ut min lgh via airbnb under perioder då jag själv var på semester eller under helger när barnen var hos sin pappa och jag kunde åka hem till mina föräldrar, tex.

3) tjäna in bonuspoäng på div kreditkort löpande (bank norwegian, sas eurobonus mastercard) som kan användas till att köpa flygbiljetter.

4) hyr boende via airbnb när ni reser. Ni kan få sånt som passar era behov betydligt bättre än hotell. Mina barn är kinkiga med mat. Hyr jag en lgh kan jag laga den mat de gillar istället för att köpa på restaurang sånt de kanske inte äter upp.

• Zakopane

Ursäkta Dubbelpost ovan.

Ska tillägga att jag inte äger bil. Där sparar man mycket pengar varje månad som kan användas till annat.

När ens barn blir 11-12 år som min äldsta nu så är det ofta vuxenpris på flygbiljetter, dessvärre.

• ostpaj

Först av allt. Lägg ner fb. Sluta jämföra ditt liv med amdras. Alla har olika förutsättningar. Du gör dig själv deprimerad. Har inte läst alla svar i tråden men kolla upp flyg själv. Inte via tui, Apollo osv. Jag är ensamstående med två (mindre barn, visserligen). Jag levde på existensminimum men lyckades ändå spara ihop en resa till Italien. Jag betalade 7000;- för 11 dagar. Så ni kan nog resa, bara du vet hur du ska boka :)

• Anonym (Krister)

Vår inkomst ligger ungefär på medel, kanske strax över. Jag får ut 135 000 i månaden, frun ligger på 65 000, men så arbetar hon bara deltid. Vi har två barn.

Blir ungefär 3 -4 resor om året. Vi försöker blanda men Dubai, Schweiz och Japan är några av favoriterna. Budgeten ligger väl på en 150 000 om året. Sen blir det lite billigare på vintern då vi bor i vårt hus i Spanien, där ingår ju inga hotellkostnader.

Ärligt talat förstår jag inte varför folk inte reser mer, är väldigt utvecklande och barnen får se så mycket nytt.

Tror inte det är några problem att resa om man bara försöker spara lite.

• modsey
    Anonym (Krister) skrev 2018-01-30 20:59:23 följande:

Vår inkomst ligger ungefär på medel, kanske strax över. Jag får ut 135 000 i månaden, frun ligger på 65 000, men så arbetar hon bara deltid. Vi har två barn.

Blir ungefär 3 -4 resor om året. Vi försöker blanda men Dubai, Schweiz och Japan är några av favoriterna. Budgeten ligger väl på en 150 000 om året. Sen blir det lite billigare på vintern då vi bor i vårt hus i Spanien, där ingår ju inga hotellkostnader.

Ärligt talat förstår jag inte varför folk inte reser mer, är väldigt utvecklande och barnen får se så mycket nytt.

Ha ha *asg* det är inte fredag i dag
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Krister) skrev 2018-01-30 20:59:23 följande:

Medellön i Sverige för heltid är ca 33.000kr månad så nej, era löner är varken medel eller strax över. De är dubbla respektive fyrdubbelt medel :).
  • Anonym (Krister)
    Anonym (Ja) skrev 2018-01-30 21:08:36 följande:
    Medellön i Sverige för heltid är ca 33.000kr månad så nej, era löner är varken medel eller strax över. De är dubbla respektive fyrdubbelt medel :).
    Jaha, jag tycker då vi lever ett riktigt medelsvenssons liv, med volvos, villa och allt. Trodde inte folk tjänade så lite idag.
  • Anonym (2)

Den där känslan brukar jag också få ibland. Har kommit fram till detta:

1. Sluta jämföra dig med andra. Du vet ingenting om deras privatekonomi, ev. arv, vad de offrar i vardagen etc.

2. *alla* reser inte hela tiden. Men det är hela tiden någon som reser. Jag satt också med den känslan och gick igenom några fb-vänners flöden. Det stämde. Det känns bara som folk reser hela tiden.

3. Det är möjligt att just den där familjen reser hela tiden. Men livet är tyvärr orättvist och ingenting blir bättre av avundsjuka.

Har själv fått höra av andra att vi reser ju hela tiden. Det gör vi inte. Men vi sparar och snålar som dårar 50 veckor om året för att åka på en lyxig långsemester en gång om året. Sen märks den mer i folks flöden då den inte ligger vid samma tid på året som de flesta andras semestrar. Plus att vi är borta i 2-3 veckor.

• Less is more
    Anonym (Krister) skrev 2018-01-30 21:21:00 följande:

Jaha, jag tycker då vi lever ett riktigt medelsvenssons liv, med volvos, villa och allt. Trodde inte folk tjänade så lite idag.

Kan inte låta bli att skratta, det här var väldigt roligt :) ! - Ni reser görna utomlands och tycker det är lärorikt för era barn ( så klart ) . Men ni har överhuvudtaget ingen koll på Sverige eller ens hur det ser ut utanför ert eget villakvarter. Vad ska ni med Volvon till ?
  • Anonym (Krister)
    Less is more skrev 2018-01-30 21:34:54 följande:
    Kan inte låta bli att skratta, det här var väldigt roligt :) ! - Ni reser görna utomlands och tycker det är lärorikt för era barn ( så klart ) . Men ni har överhuvudtaget ingen koll på Sverige eller ens hur det ser ut utanför ert eget villakvarter. Vad ska ni med Volvon till ?
    Där vi bor har de flesta volvos, ett väldigt lugnt och fint kvarter. Är väldigt bra med bilar när sonen ska till sin golfträning.
  • Anonym (Britt)
    Anonym (Krister) skrev 2018-01-30 21:37:13 följande:
    Där vi bor har de flesta volvos, ett väldigt lugnt och fint kvarter. Är väldigt bra med bilar när sonen ska till sin golfträning.

Skäms du inte när du måste skjutsa sonen i en Volvo till träningen? Min son blir hämtad av en privatchaufför som kör honom till vår privata golfbana som börjar där vår tomt slutar, ca 4km från vårat hus.
  • modsey
    Anonym (Krister) skrev 2018-01-30 21:21:00 följande:

Svensson liv har iofs inget med hur välbärgad man är. Nu känns du lite för " inte på riktigt " då de flesta som kommit upp dig så i de lönerna brukar vara lite mer allmänbildad än du framställer dig här.
  • Anonym (Krister)
    Anonym (Britt) skrev 2018-01-30 21:41:06 följande:

Skäms du inte när du måste skjutsa sonen i en Volvo till träningen? Min son blir hämtad av en privatchaufför som kör honom till vår privata golfbana som börjar där vår tomt slutar, ca 4km från vårat hus.
    Nej skäms inte över att vara vanlig svensk medborgare. Alla kan inte vara så rika.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Krister) skrev 2018-01-30 21:37:13 följande:

Och vilken golfklubb är det?
Svar på tråden Hur har folk råd att resa flera ggr/år?