• Ballu

Varför tror ni/ tror ni inte - på Gud?

Som rubriken lyder. Vad har ni för ståndpunkter/tankar?

• Svar på tråden Varför tror ni/ tror ni inte - på Gud?
  • Anna1234
    Sivs skrev 2018-01-10 08:35:01 följande:

Gud finns! Gud har helat mig från cancer.

En bra sida där man kan ställa frågor också är www.apg29.com

Vad synd att han inte helade min mormor från cancer också! Eller alla andra miljoner människor som lider av olika sjukdomar som de inte förtjänat- hur tänkte han där tror du?
  • beccagranen

Jag tror att sägnen om gud egentligen är liv från en annan planet. Såg en intressant dokumentär om just möjligheten att "gud" var en utomjording, en människa från en annan planet som hade kommit längre i utvecklingen med kunskap och teknik, som givetvis var hänförande för folk för 2000år sedan. 

Jag tror även att religion är föregångaren till dagens rättssystem. För att få folket att foga sig behövde man något att skrämmas med, gör man dumheter manar man i helvetet. Kyrkan är dagens skatteverk, som håvar in pengar från folket.
    I U länder med bristfälligt rättssystem /diktatur håller sig religionen strakare, är här i väst där vi gått från kristna till ateister, då vi har demokrati och fungerande rättssystem. Vi behöver inte be för att få upprättelse, vi har möjligheter att skapa oss vår egna framtid.   

• Konservativ
    Contador skrev 2018-07-02 01:29:05 följande:

I en global undersökning visar man att Sverige är det minst religösa landet. Västerås är den minst religösa staden i Sverige. Religion är vanligare bland minioriteter. Det bor mest svenska i villakvarteren på Hamre. Dessa ca 5000 svenskar i främst Östra Västerås är statstiskt sätt Babylon. De Otroende. Ateisterna och avgudadyrkarna i Vintergatans Galax.

De spelar mest fotboll.

Man blir som man umgås. Svenskarna är ateister för att deras omgivning är ateistisk. Sen slår de sig själva för bröstet för att de själva, tror de, upptäckt att Gud inte finns. Skrattretande.
  • John22

För att det inte finns någon anledning och för att detta väsen av allt att döma inte existerar.

Varför tror inte kristna/muslimer/judar på Vishnu, Oden eller Zeus?

• Sivs
    Iarwain skrev 2018-07-02 08:29:06 följande:

Nu har jag läst.

Hur vet du att det var gud som gjorde det?

För att det är bara Gud som kan göra det. Vem skulle det annars vara som har gjort mig plötsligt frisk från dödlig cancer?

Min mammas ben blev återställda också genom bön. Hennes ben var krossade och hon satt i rullstol efter bilolycka. Läkaren sa att du kan aldrig mer gå. Hon gick till ett kristet möte där de bad för sjuka. De bad för henne och plötsligt kände hon en värme i båda benen och hörde hur benbitarna klickade på sin plats. Sen dess kan hon gå och röntgen visar friska ben! Ett Guds mirakel säger läkarna. Hur kan jag låta bli att tro på Gud då?
  • Fjäril Vingad

Det finns inga som helst bevis på att det existerar en (eller flera) gudar. Så ser jag det.

(Jag har varit troende, men min tro dog pga hur jag såg många troende bete sig, och pga att religion bara används av vissa att styra andra).

• Anna1234
    Sivs skrev 2018-07-02 08:41:05 följande:
    För att det är bara Gud som kan göra det. Vem skulle det annars vara som har gjort mig plötsligt frisk från dödlig cancer?

Min mammas ben blev återställda också genom bön. Hennes ben var krossade och hon satt i rullstol efter bilolycka. Läkaren sa att du kan aldrig mer gå. Hon gick till ett kristet möte där de bad för sjuka. De bad för henne och plötsligt kände hon en värme i båda benen och hörde hur benbitarna klickade på sin plats. Sen dess kan hon gå och röntgen visar friska ben! Ett Guds mirakel säger läkarna. Hur kan jag låta bli att tro på Gud då?
    Alla religioner säger att deras gud helar och gör underverk, det handlar bara om vilket land/tro man har som reglerar namnet på gud.

Alla böner som gud får där han inte reagerar med något svar, vad är tanken där? Alla andra människor med cancer som dör istället- är gud fortfarande god för dom? Är du och din mamma speciellt utvalda av gud?
  • Iarwain
    Det där andra tror jag inte riktigt har hänt på det sätt du skriver, även om du säkert tror att det är vad som hände. Men helt oavsett detta;

Du skriver alltså:
    Jag vet inte hur saker fungerar, därför gud.
    Så om man kan visa att din mors ben helades av en helt naturlig orsak, skulle du då sluta tro på gud?
  • themia

"Vem skulle det annars vara?" är en jättebra fråga! Det är sådana frågor som får vetenskapen att göra framsteg.
    Att bara ta en förklaring för given för att man inte kan komma på någon annan, är ett argument baserat på okunnighet om möjliga alternativ.

Historien om din mors krossade ben som plötsligt "klickade" och blev hela under ett möte skulle ha varit en världssensation, om den vore sann.
    Tyvärr finns det mängder  av liknande historier, varav hittills ingen kunnat bekräftas vara sann.
    Men eftersom det gäller din mor, så borde det inte vara svårt att få fram dokument som bekräftar sanningshalten.
    Det vore intressant om du kunde visa upp något sådant.
Svar på tråden Varför tror ni/ tror ni inte - på Gud?