Varför tror ni/ tror ni inte - på Gud?
Som rubriken lyder. Vad har ni för ståndpunkter/tankar?
Som rubriken lyder. Vad har ni för ståndpunkter/tankar?
Gud finns! Gud har helat mig från cancer.
En bra sida där man kan ställa frågor också är www.apg29.com
Jag tror att sägnen om gud egentligen är liv från en annan planet. Såg en intressant dokumentär om just möjligheten att "gud" var en utomjording, en människa från en annan planet som hade kommit längre i utvecklingen med kunskap och teknik, som givetvis var hänförande för folk för 2000år sedan.
Jag tror även att religion är föregångaren till dagens rättssystem. För att få folket att foga sig behövde man något att skrämmas med, gör man dumheter manar man i helvetet. Kyrkan är dagens skatteverk, som håvar in pengar från folket.
I U länder med bristfälligt rättssystem /diktatur håller sig religionen strakare, är här i väst där vi gått från kristna till ateister, då vi har demokrati och fungerande rättssystem. Vi behöver inte be för att få upprättelse, vi har möjligheter att skapa oss vår egna framtid.
I en global undersökning visar man att Sverige är det minst religösa landet. Västerås är den minst religösa staden i Sverige. Religion är vanligare bland minioriteter. Det bor mest svenska i villakvarteren på Hamre. Dessa ca 5000 svenskar i främst Östra Västerås är statstiskt sätt Babylon. De Otroende. Ateisterna och avgudadyrkarna i Vintergatans Galax.
De spelar mest fotboll.
För att det inte finns någon anledning och för att detta väsen av allt att döma inte existerar.
Varför tror inte kristna/muslimer/judar på Vishnu, Oden eller Zeus?
Nu har jag läst.
Hur vet du att det var gud som gjorde det?
Det finns inga som helst bevis på att det existerar en (eller flera) gudar. Så ser jag det.
(Jag har varit troende, men min tro dog pga hur jag såg många troende bete sig, och pga att religion bara används av vissa att styra andra).