• Anonym (lilja)

Jönköping?!

Hej!

Min man har slitit hårt och länge i sin karriär och äntligen har han fått erbjudande för sitt drömjobb. Jag är så glad för hans skull och han själv är överlycklig. Bra lön, roliga arbetsuppgifter och fina framtidsutsikter för honom. Problemet? Det innebär att vi måste flytta till Jönköping.

Jag är född och uppvuxen i Stockholm och har varken bott eller velat bo någon annanstans än här, mitt i stan med nära till allt: restauranger, kulturliv och vänner. I Jönköping känner jag ingen, har bara varit där en enda gång för massa år sedan, och jag är ganska smal i mitt yrkesområde så tror inte jag har särskilt lätt att få jobb där. Jag ser inget positivt med att flytta till en så liten stad, men jag ser det heller inte som en möjlighet att vi delar på oss... så jag måste följa med.

Så snälla hjälp mig - ni som bor eller har bott i Jönköping!

Vad är bra med stan?

Vad är mindre bra?

Är det lätt att lära känna folk?

Finns det någon bra saluhall?

Bra restauranger?

Klädbutiker med bra kvalitet?

Hur är det med teater, opera och kulturlivet i allmänhet?

(Min man vet att jag inte är jättesugen på att flytta men jag har inte sagt hur negativ jag är än, vill göra research först, så därför är jag anonym)

• Svar på tråden Jönköping?!
  • Anonym (skulleintebodär)

Jönköping eller mini Bagdad skulle jag inte sätta min fot i ,ett förfallet invandrarghetto

• Anonym (Lite varning)

Om du är kristen och aktiv i kyrkan är det ETT bra ställe att flytta till.

Det jag märkte av mycket var att många är aktivt kristna och jag fick känslan av att de var som en "säkt"...

Men det kanske bara är mina känslor eftersom jag inte är troende och inte riktigt förstår hur människor kan tro på Bibeln... visst, det är en bra saga... den som skrev den måste vara oerhört nöjd. Tänk att våra delägare i det bolaget. ;)

Men det var mycket "håll en snygg fasad utåt oavsett vad som hänt" och alla är släkt med alla på något sätt :):):)

• Anonym (Lite varning)

Om du är kristen och aktiv i kyrkan är det ETT bra ställe att flytta till.

Det jag märkte av mycket var att många är aktivt kristna och jag fick känslan av att de var som en "säkt"...

Men det kanske bara är mina känslor eftersom jag inte är troende och inte riktigt förstår hur människor kan tro på Bibeln... visst, det är en bra saga... den som skrev den måste vara oerhört nöjd. Tänk att våra delägare i det bolaget. ;)

Men det var mycket "håll en snygg fasad utåt oavsett vad som hänt" och alla är släkt med alla på något sätt :):):)

• Carambolan

Jag har inte bott i Jönköping men däremot några år i en närliggande stad som bara är aningen större (Linköping) så jag svarar lite generellt ur perspektivet att flytta från Stockholm till ?småstad?.

Du kommer inte att hitta gigantiska saluhallar och stora mängder kvalitetsshopping. Men handen på hjärtat: hur ofta använder du faktiskt den bredd du har i Stockholm? Jag hittade ganska snabbt en jättebra ostbutik, en tebutik och en mataffär med riktigt bra manuell charkdisk och det var ändå allt jag brukade köpa som inte var ren fönstershopping i saluhallen. Samma med kulturutbudet. Visst, har du abonnemang på operan kanske du blir besviken i Jönköping, men om du som jag bara går och ser nån föreställning i månaden så kommer du kunna göra det precis lika ofta där. Utbudet blir förstås mer begränsat, men kan du tänka dig att åka till grannstäderna finns det ändå en hel del att välja på. Kläder kan du med fördel köpa på nätet om du inte är så sugen på budgetkedjorna eller på att handla i mysbutiker med namn i stil med tant Lisas dammode. Jag måste erkänna att det faktiskt var en värdefull känsla av lugn att INTE hela tiden översköljas av tusen valmöjligheter. Restaurang- och kroglivet brukar ändå kunna ha en rätt stor bredd i en mindre stad. De tätbebyggda delarna av Jönköping är ju ändå typ som Vasastan i folkmängd

Det sociala är däremot knepigare. Jag flyttade som student och då kom ju mycket av det automatiskt, men i övrigt upplevde jag inte att folk var mer öppenhjärtade och sociala än i Stockholm. Inte mindre heller förstås. Det är nog viktigt att snabbt komma in i ett socialt sammanhang genom arbete, studier eller föräldraskap (mammagrupper och lekparker) för att inte känna sig isolerad.

Ni kanske kan flytta på prov? Hyr ut er Stockholmslägenhet i ett år och se hur det går. Du kanske kan få tjänstledigt från ditt jobb till och med? Så finns alltid möjligheten att backa enkelt.

• Anonym (Fd jkpg)

Brukar kalla jkpg för ministhlm.. Lite mindre folk men samma attityd och det finns bra utbud på restauranger mm. Vissa områden ska man undvika precis som i sthlm

• JennieLj

Jag är född och uppvuxen i Jönköping. Bodde i Göteborg m.m under några år efter studenten, men är tillbaka i Jönköping sen några år tillbaka. Förr gillade jag inte alls Jönköping men det har förändrats, det är en stad under utveckling.

Fördelar med jönköping är att det är en vacker stad med både Vättern och munksjön inne vid centrum. De senaste åren har det byggts mycket och det poppar upp nya resturanger, pubar och butiker lite överallt.

Nackdel är tyvärr kulturlivet som är ganska dåligt. Har nästan inga gallerier (och de få som finns ligger utanför stadskärnan) samt ett länsmuseum som under de senaste åren ha fått dra ner på kunnig personal. Dock har vi Spira,ett ganska nybyggt och fint kulturhus där man kan gå på teater. De har dock lite svårt att få större föreställningar att gå runt, så man brukar få söka sig utanför staden om man vill se något maffigt.

Vet man vart man ska leta så finns det många drivna människor som ideellt startat upp olika aktiviteter eller föreningar som man kan ta del av, efter intresse förstås.

Eftersom jag är uppväxt här har jag inte riktigt känt något behov av att lära känna nya människor, men jag skulle inte tro att det är svårare än i andra städer.

Överlag skulle jag själv föredra att bo i Jönköping jämfört med Stockholm. Visst, det är mindre och finns inte samma utbud av saker att göra men det vägs upp av ett lugnare tempo och mindre folk.

Testa, det är ju inte värre än att ni kan flytta tillbaka om ni inte trivs ????

PS. Angående att det är en kristen stad så är det inget man märker av om man inte söker sig till kyrkan. Jag är inte kristen och känner nästan inga som är det.

• Anonym (lilja)

Tack för alla svar!

Jag är en ganska aktiv kulturkonsument, går på opera eller teater ett par-tre gånger i månaden och hinner oftast med ett museibesök i veckan. Har en stor grupp vänner med lika intressen som jag brukar gå med. Så det blir verkligen en annan livsstil... Vi har inga barn än, men det kanske blir lättare om vi har det.

Hur ser bar/nattlivet ut för de som inte är studenter eller typ tjugo?

Klarar man sig utan bil och körkort om man bor centralt?

Kyrkan har jag ingenting emot, är inte aktiv men är har släkt som är väldigt troende!

Flytta på prov är väl mitt förstahandsval men tror inte maken är med på det, han är så lyrisk över sitt jobb och så kommer han själv från en väldigt liten ort så han förstår inte alls mina kval.

• Anonym (Suq)
    Anonym (lilja) skrev 2018-01-11 14:22:43 följande:

Hej!

Min man har slitit hårt och länge i sin karriär och äntligen har han fått erbjudande för sitt drömjobb. Jag är så glad för hans skull och han själv är överlycklig. Bra lön, roliga arbetsuppgifter och fina framtidsutsikter för honom. Problemet? Det innebär att vi måste flytta till Jönköping.

Jag är född och uppvuxen i Stockholm och har varken bott eller velat bo någon annanstans än här, mitt i stan med nära till allt: restauranger, kulturliv och vänner. I Jönköping känner jag ingen, har bara varit där en enda gång för massa år sedan, och jag är ganska smal i mitt yrkesområde så tror inte jag har särskilt lätt att få jobb där. Jag ser inget positivt med att flytta till en så liten stad, men jag ser det heller inte som en möjlighet att vi delar på oss... så jag måste följa med.

Så snälla hjälp mig - ni som bor eller har bott i Jönköping!

Vad är bra med stan?

Vad är mindre bra?

Bra restauranger?

(Min man vet att jag inte är jättesugen på att flytta men jag har inte sagt hur negativ jag är än, vill göra research först, så därför är jag anonym)

Du kommer säkerligen få fler svar, och det är nog möjligt att vrida och vända på allt och inget, och verkligen lyfta på varje sten för att ställa stan i bra dager.

Född och uppväxt i Jönköping är det staden i mitt hjärta, men flyttade för 18 år sen till Sthlm, för att jag behövde en levande stad.

Vad är bra med stan?

- Som jag skrev, det går säkert lyfta fram detaljer, men inget kommer till mig direkt som skulle göra Jönköping till en bra stad.

Vad är mindre bra?

- Samma svar som ovan, fast "åt andra hållet". Finns inget som är vare sig direkt bra eller dåligt.

- Jag upplever människor i Jönköping som betydligt mer slutna och tillbakadragna jämfört med människor i stort i Sthlm. Detta är nog inget utmärkande just med Jönköping, utan så där tror jag säkert det är i varje jämförbar stad.

Finns saluhall, dock inte värd namnet. Det vore nästan pinsamt att försöka framställa det som en saluhall

Bra restauranger?

Här skiljer sig Jönköping i mitt tycke i jämförelse med andra städer av samma storlek. Utbudet av restauranger ligger nog på snittet, dock är det ytterst få restauranger av väldigt god kvalitet.

Nja, det skulle jag väl inte påstå. Känns mest som att det är de stora kedjorna som intreserar sig av att etablera sig i Jönköping.

Hade önskat att jag kunde gett dig ett positivt svar. Men är ledsen, det är i princip dött.

Jönköping är mellanmjölkens stad, mitt mellan allt, inget utmärker sig.

Innan någon hoppar på mig för hur jag framställer Jönköping så ska sägas satt jag svarat utifrån jämförelse med Stockholm.
  • Anonym (Mia)

Jag trivs bra i stan, här finns allt man behöver. Finns restauranger, Spira/Kulturhuset, hockey - HV71, fotboll J-södra om man är intresserad av sådant. Fint med allt vatten omkring och Stadsparken är fin. Dock är det jättesvårt med hyreslägenheter just nu så ska ni flytta snart så är nog att köpa det enda alternativet.

• Anonym (lilja)
    Anonym (Suq) skrev 2018-01-11 18:05:45 följande:

Du kommer säkerligen få fler svar, och det är nog möjligt att vrida och vända på allt och inget, och verkligen lyfta på varje sten för att ställa stan i bra dager.

Född och uppväxt i Jönköping är det staden i mitt hjärta, men flyttade för 18 år sen till Sthlm, för att jag behövde en levande stad.

Vad är bra med stan?

- Som jag skrev, det går säkert lyfta fram detaljer, men inget kommer till mig direkt som skulle göra Jönköping till en bra stad.

Vad är mindre bra?

- Samma svar som ovan, fast "åt andra hållet". Finns inget som är vare sig direkt bra eller dåligt.

- Jag upplever människor i Jönköping som betydligt mer slutna och tillbakadragna jämfört med människor i stort i Sthlm. Detta är nog inget utmärkande just med Jönköping, utan så där tror jag säkert det är i varje jämförbar stad.

Finns saluhall, dock inte värd namnet. Det vore nästan pinsamt att försöka framställa det som en saluhall

Bra restauranger?

Här skiljer sig Jönköping i mitt tycke i jämförelse med andra städer av samma storlek. Utbudet av restauranger ligger nog på snittet, dock är det ytterst få restauranger av väldigt god kvalitet.

Nja, det skulle jag väl inte påstå. Känns mest som att det är de stora kedjorna som intreserar sig av att etablera sig i Jönköping.

Hade önskat att jag kunde gett dig ett positivt svar. Men är ledsen, det är i princip dött.

Jönköping är mellanmjölkens stad, mitt mellan allt, inget utmärker sig.

Innan någon hoppar på mig för hur jag framställer Jönköping så ska sägas satt jag svarat utifrån jämförelse med Stockholm.

Tack! Det känns som ett ärligt svar. Jag vill vara förberedd på vad som väntar.
  • JennieLj
    Anonym (lilja) skrev 2018-01-11 17:49:47 följande:

Tack för alla svar!

Jag är en ganska aktiv kulturkonsument, går på opera eller teater ett par-tre gånger i månaden och hinner oftast med ett museibesök i veckan. Har en stor grupp vänner med lika intressen som jag brukar gå med. Så det blir verkligen en annan livsstil... Vi har inga barn än, men det kanske blir lättare om vi har det.

Hur ser bar/nattlivet ut för de som inte är studenter eller typ tjugo?

Klarar man sig utan bil och körkort om man bor centralt?

Kyrkan har jag ingenting emot, är inte aktiv men är har släkt som är väldigt troende!

Flytta på prov är väl mitt förstahandsval men tror inte maken är med på det, han är så lyrisk över sitt jobb och så kommer han själv från en väldigt liten ort så han förstår inte alls mina kval.

Jag är också väldigt kulturintresserad och håller på med bildkonst så att bo i en stad som Jönköping är förstås ett minus på den fronten, men jag tror att man ändå kan hitta något som passar. Jag är till exempel väldigt aktiv inom en konstnärsföreningen som finns här (som även har ett av våra få gallerier) vilket gör att jag träffar många andra konstnärer. Jag och min sambo brukar gå på standup klubben Oslipat (som jag tror även finns i sthlm) som kör på en pub här en gång i månaden. Poetry Slam går vi också på ibland. Gillar man att gå på spelningar har vi Folkets park i Huskvarna som har en del kända namn då och då. Och teaterföreställningar finns ju här också även om det inte är de allra största uppsättningarna.  

Jag och min sambo är mellan 25-30 och brukar inte längre gå ut och röja sent på nätterna så nattklubbar har jag dålig koll på, dock brukar vi ganska ofta gå ut och ta en öl och kanske äta något. Det finns endel mysiga pubar. Jag håller inte heller med Suq om att att det inte finns några restauranger av väldigt god kvalité. För några år sen skulle jag ha gjort det, men det har förändrats. 

Vi bor centralt och utan bil, det funkar utmärkt. 

Men ni kan ju ta en weekend i Jönköping och känna på staden själva. Jag kan ge er lite restaurangtips och liknande.
  • Anonym (soffan)

Kultur är nog rätt svårt . som opera, men man behöver absolut inget körkort i stan, staden växer, och 1.40 min bort ligger Växjö, vandalorum i Värnamo har konst. om du är intresserad av det. 

Svar på tråden Jönköping?!