Anonym (lilja) skrev 2018-01-11 14:22:43 följande:
Hej!
Min man har slitit hårt och länge i sin karriär och äntligen har han fått erbjudande för sitt drömjobb. Jag är så glad för hans skull och han själv är överlycklig. Bra lön, roliga arbetsuppgifter och fina framtidsutsikter för honom. Problemet? Det innebär att vi måste flytta till Jönköping.
Jag är född och uppvuxen i Stockholm och har varken bott eller velat bo någon annanstans än här, mitt i stan med nära till allt: restauranger, kulturliv och vänner. I Jönköping känner jag ingen, har bara varit där en enda gång för massa år sedan, och jag är ganska smal i mitt yrkesområde så tror inte jag har särskilt lätt att få jobb där. Jag ser inget positivt med att flytta till en så liten stad, men jag ser det heller inte som en möjlighet att vi delar på oss... så jag måste följa med.
Så snälla hjälp mig - ni som bor eller har bott i Jönköping!
Vad är bra med stan?
Vad är mindre bra?
Är det lätt att lära känna folk?
Finns det någon bra saluhall?
Bra restauranger?
Klädbutiker med bra kvalitet?
Hur är det med teater, opera och kulturlivet i allmänhet?
(Min man vet att jag inte är jättesugen på att flytta men jag har inte sagt hur negativ jag är än, vill göra research först, så därför är jag anonym)
Du kommer säkerligen få fler svar, och det är nog möjligt att vrida och vända på allt och inget, och verkligen lyfta på varje sten för att ställa stan i bra dager.
Född och uppväxt i Jönköping är det staden i mitt hjärta, men flyttade för 18 år sen till Sthlm, för att jag behövde en levande stad.
Vad är bra med stan?
- Som jag skrev, det går säkert lyfta fram detaljer, men inget kommer till mig direkt som skulle göra Jönköping till en bra stad.
Vad är mindre bra?
- Samma svar som ovan, fast "åt andra hållet". Finns inget som är vare sig direkt bra eller dåligt.
Är det lätt att lära känna folk?
- Jag upplever människor i Jönköping som betydligt mer slutna och tillbakadragna jämfört med människor i stort i Sthlm. Detta är nog inget utmärkande just med Jönköping, utan så där tror jag säkert det är i varje jämförbar stad.
Finns det någon bra saluhall?
Finns saluhall, dock inte värd namnet. Det vore nästan pinsamt att försöka framställa det som en saluhall
Bra restauranger?
Här skiljer sig Jönköping i mitt tycke i jämförelse med andra städer av samma storlek. Utbudet av restauranger ligger nog på snittet, dock är det ytterst få restauranger av väldigt god kvalitet.
Klädbutiker med bra kvalitet?
Nja, det skulle jag väl inte påstå. Känns mest som att det är de stora kedjorna som intreserar sig av att etablera sig i Jönköping.
Hur är det med teater, opera och kulturlivet i allmänhet?
Hade önskat att jag kunde gett dig ett positivt svar. Men är ledsen, det är i princip dött.
Jönköping är mellanmjölkens stad, mitt mellan allt, inget utmärker sig.
Innan någon hoppar på mig för hur jag framställer Jönköping så ska sägas satt jag svarat utifrån jämförelse med Stockholm.