Jönköping?!
Jag har inte bott i Jönköping men däremot några år i en närliggande stad som bara är aningen större (Linköping) så jag svarar lite generellt ur perspektivet att flytta från Stockholm till ?småstad?.
Du kommer inte att hitta gigantiska saluhallar och stora mängder kvalitetsshopping. Men handen på hjärtat: hur ofta använder du faktiskt den bredd du har i Stockholm? Jag hittade ganska snabbt en jättebra ostbutik, en tebutik och en mataffär med riktigt bra manuell charkdisk och det var ändå allt jag brukade köpa som inte var ren fönstershopping i saluhallen. Samma med kulturutbudet. Visst, har du abonnemang på operan kanske du blir besviken i Jönköping, men om du som jag bara går och ser nån föreställning i månaden så kommer du kunna göra det precis lika ofta där. Utbudet blir förstås mer begränsat, men kan du tänka dig att åka till grannstäderna finns det ändå en hel del att välja på. Kläder kan du med fördel köpa på nätet om du inte är så sugen på budgetkedjorna eller på att handla i mysbutiker med namn i stil med tant Lisas dammode. Jag måste erkänna att det faktiskt var en värdefull känsla av lugn att INTE hela tiden översköljas av tusen valmöjligheter. Restaurang- och kroglivet brukar ändå kunna ha en rätt stor bredd i en mindre stad. De tätbebyggda delarna av Jönköping är ju ändå typ som Vasastan i folkmängd
Det sociala är däremot knepigare. Jag flyttade som student och då kom ju mycket av det automatiskt, men i övrigt upplevde jag inte att folk var mer öppenhjärtade och sociala än i Stockholm. Inte mindre heller förstås. Det är nog viktigt att snabbt komma in i ett socialt sammanhang genom arbete, studier eller föräldraskap (mammagrupper och lekparker) för att inte känna sig isolerad.
Ni kanske kan flytta på prov? Hyr ut er Stockholmslägenhet i ett år och se hur det går. Du kanske kan få tjänstledigt från ditt jobb till och med? Så finns alltid möjligheten att backa enkelt.