Jönköping?!
Jag är född och uppvuxen i Jönköping. Bodde i Göteborg m.m under några år efter studenten, men är tillbaka i Jönköping sen några år tillbaka. Förr gillade jag inte alls Jönköping men det har förändrats, det är en stad under utveckling.
Fördelar med jönköping är att det är en vacker stad med både Vättern och munksjön inne vid centrum. De senaste åren har det byggts mycket och det poppar upp nya resturanger, pubar och butiker lite överallt.
Nackdel är tyvärr kulturlivet som är ganska dåligt. Har nästan inga gallerier (och de få som finns ligger utanför stadskärnan) samt ett länsmuseum som under de senaste åren ha fått dra ner på kunnig personal. Dock har vi Spira,ett ganska nybyggt och fint kulturhus där man kan gå på teater. De har dock lite svårt att få större föreställningar att gå runt, så man brukar få söka sig utanför staden om man vill se något maffigt.
Vet man vart man ska leta så finns det många drivna människor som ideellt startat upp olika aktiviteter eller föreningar som man kan ta del av, efter intresse förstås.
Eftersom jag är uppväxt här har jag inte riktigt känt något behov av att lära känna nya människor, men jag skulle inte tro att det är svårare än i andra städer.
Överlag skulle jag själv föredra att bo i Jönköping jämfört med Stockholm. Visst, det är mindre och finns inte samma utbud av saker att göra men det vägs upp av ett lugnare tempo och mindre folk.
Testa, det är ju inte värre än att ni kan flytta tillbaka om ni inte trivs ????
PS. Angående att det är en kristen stad så är det inget man märker av om man inte söker sig till kyrkan. Jag är inte kristen och känner nästan inga som är det.