• Utvandraren2

    Vara hemma ett år extra?

    Blev precis medlem, så ni får ursäkta om frågan hamnat i fel ämne.

    Jag har bf i juni med ettan. Vi var i många år tveksamma till om vi ville ha barn, men beslöt oss för att vi ville det. Vi är 34 och 35 år, har stabil ekonomi, hus, och vi är båda nöjda med våra jobb. Min sambo vill jobba där han jobbar nu resten av sitt arbetsliv, jag känner att jag vill avancera lite mer innan pensionen, men har ingen brådska. Fick ett mkt utvecklande jobb för ett år sedan och vill jobba där i minst fem år till.

    Det var bakgrunden, nu till frågan. Vi bor i Norge, och här kan man få bidrag för att vara hemma med barnet när det är 13-24 månader på 7500kr/månad. Skattefritt! (De höjde nyligen beloppet)

    Jag har räknat lite grovt och vi skulle förlora ca 200 000,- netto på att jag var hemma ett år. Det skulle inte bli fett, men inte jätteknapert heller. Vi totalrenoverar vårt hus (själva) så vi skulle få pausa det i ett år, iaf de dyrare sakerna. Men mat, bensin till några besök i Sverige och allt som ettan kan komma att behöva kommer vi ha råd till.

    Jag utsätter mig också för en risk när det gäller sjukersättning. Blir jag sjukskriven under året jag är ledig utan lön är min sjukpenninggrundande inkomst 0,- Det blir alltså en fråga om man törs det.

    Har en fantastisk arbetsgivare, så tror inte ett års extra hemmavarande kommer leda till att jag blir ?straffad? i karriären på något sätt. Det är de för proffessionella för.

    I Norge är det lite annorlunda förskoleregler, så vi har egentligen prickat in perfekt iom att förskolan startar i augusti och att vår föräldrapenning + semester kommer att täcka in det precis. Kan nog inte förvänta att få förskoleplats annat än i augusti varje år. Det är alltså antingen 1 eller 2 hela år som gäller för oss.

    Som ni ser lutar jag åt att stanna hemma ett år extra. Vad hade ni gjort i min situation? Jag älskar mitt jobb, men det här kan man bara göra en gång i livet.

  • Svar på tråden Vara hemma ett år extra?
  • Jemp

    Måste du bestämma dig nu? Annars, vänta och se hur du trivs hemma? Ska pappan vara hemma nåt?

    Klarar ni er även om du blir sjuk? Hur lång tid tar det att få upp SGI igen?

    Tiden hemma tänker jag är värt att man har det lite sämre ekonomiskt en period, förutsatt såklart att man klarar sig.

  • Jemp

    Är tanken att det blir enda barnet eller vill ni ha syskon? Hur påverkas i så fall föräldrapenningen om du blir gravid innan du fått upp SGI igen?

    Jag kan (som synes) inte norska reglerna, tanken är med att växla lite tankar.

  • BuoBä

    Jag har bott i Norge och mitt intryck är att det är ovanligt att bara vara hemma ett år, mycket på grund av att barnehagen i princip bara tar in en gång per år och barnen måste vara födda före ett visst datum (siste november?) för att få plats som ettåringar.

    Din arbetsgivare kommer troligen säga "ok!", precis som de kommer säga "ok!" när du behöver gå hem kl 15 för att hinna hämta i barnehagen innan de stänger, eller ta tjänstledigt utan lön när dina 10 vab-dagar är slut.

  • Utvandraren2

    Det stämmer, vi behöver inte bestämma oss nu. Jag tänker att om jag ska vara hemma ett helt år extra, vill jag inte vara hemma största delen av första året också. Om jag inte ska vara hemma andra året, kan jag gott ta merparten av föräldraledigheten första året. Tänker att det är bäst att fundera lite kring detta nu, innan vi söker. Bökigt att ändra senare. :)

  • Utvandraren2
    Jemp skrev 2018-01-14 00:48:04 följande:

    Är tanken att det blir enda barnet eller vill ni ha syskon? Hur påverkas i så fall föräldrapenningen om du blir gravid innan du fått upp SGI igen?

    Jag kan (som synes) inte norska reglerna, tanken är med att växla lite tankar.


    Det kan hända att det blir syskon, men tar en sak i taget nu. Kommer isåfall vara noga med att se till att inte börja försöka med någon tvåa innan jag tjänat ihop SGI på nytt. Har läst på detta noga.
  • Isola747

    Var hemma! Barnen är bara små en gång och det är tufft för en ettåring att gå på förskola. Jobba kan man göra resten av livet sen :)

  • GAndrea

    Mitt råd baseras inte på pengar, karriär eller renovering utan det som är kul!

    Första halvåret med bebis är tufft! Och fruktansvärt långtråkigt. Allt är så nytt, bebis ska ha mat konstant pocherad din kropp (även om allt gått super med förlossningen, det gjorde det för mig) känns ändå så annorlunda och svag.

    Det var först vid 8-9 månader som jag tyckte att vara hemma med henne var roligt. Dottern började krypa och leka på ett annat sett. Nu är hon 14 månader och så full i bus! Hon lär sig så mycket nu, suger upp allt som en svamp! Det vill jag inte missa. Som jag hade gjort om hon skulle börjat förskolan nu i januari som de flesta barnen i vår föräldrargrupp.

  • GAndrea
    GAndrea skrev 2018-01-14 13:58:32 följande:

    Första halvåret med bebis är tufft! Och fruktansvärt långtråkigt. Allt är så nytt, bebis ska ha mat konstant pocherad din kropp (även om allt gått super med förlossningen, det gjorde det för mig) känns ändå så annorlunda och svag.


    Pocherad skulle vara ett helt enkelt "och". Autocorrect!
  • Anonym (Mamma till två)

    Att börja förskola vid ett år tycker jag skulle vara för tidigt.
    Våra tvillingar började när det var 23 månader.
    Det var jättebra för oss, 23 månader tycker jag var en jättebra tid, de kunde gå, äta själva och mina barn var hyfsat mogna för förskola från ca 18 månaders ålder men det är ju inte aktuellt för dig.

  • Jsv17

    Vi har ändrat om och planerat jobb och ekonomi så att jag ska kunna vara hemma i minst 2 år blir det en tvåa ganska tätt (vilket vi vill om det går) så kommer det sträckas ut ytterligare då vi inte vill ha barnen på förskola före de är minst 2 år.

    Säger som någon annan ovan, de är bara små en gång och det vill inte jag missa


    Leon 9-12-17
  • Utvandraren2

    Tack för era svar! Det är så omöjligt att sätta sig in i hur man kommer att känna, eftersom jag inte har barn sedan förut. Men är det något jag har förstått hitills i graviditeten är det att den kärlek jag känner redan nu bara kommer att växa.

    Och då kommer pengar inte vara lika viktigt längre och tid bli mycket viktigare.

    Har fått samma svar av er som jag fått av mina vänninor som har barn också, att de är bara små en gång. Nu känner jag mig mer säker på vad jag vill.

    Jag och min lillasyster gick inte på förskola själva, så därför känns det också lite konstigt att länma bort en ettåring, även om hon säkert lär sig mer där än hemma.

  • Jsv17
    Utvandraren2 skrev 2018-01-14 17:43:41 följande:

    Tack för era svar! Det är så omöjligt att sätta sig in i hur man kommer att känna, eftersom jag inte har barn sedan förut. Men är det något jag har förstått hitills i graviditeten är det att den kärlek jag känner redan nu bara kommer att växa.

    Och då kommer pengar inte vara lika viktigt längre och tid bli mycket viktigare.

    Har fått samma svar av er som jag fått av mina vänninor som har barn också, att de är bara små en gång. Nu känner jag mig mer säker på vad jag vill.

    Jag och min lillasyster gick inte på förskola själva, så därför känns det också lite konstigt att länma bort en ettåring, även om hon säkert lär sig mer där än hemma.


    Jag gick heller aldrig i förskola, jag var dagbarn hos min moster så för mig kändes det också jättefel att börja förskola vid ett års ålder... och ännu mer fel nu när han är här... att lämna bort honom någonsin känns ju helt fel, det blir säkert bättre med tiden men absolut inte vid ett år om jag inte måste, och jag har möjligheten att låta bli så då tar jag den
    Leon 9-12-17
  • Anonym (Z)
    Utvandraren2 skrev 2018-01-14 01:07:13 följande:

    Det kan hända att det blir syskon, men tar en sak i taget nu. Kommer isåfall vara noga med att se till att inte börja försöka med någon tvåa innan jag tjänat ihop SGI på nytt. Har läst på detta noga.


    Om ni vill ha syskon så kan ni knappast vänta särskilt länge. Du är ju inte ung precis.
  • Utvandraren2
    Anonym (Z) skrev 2018-01-15 05:29:19 följande:

    Om ni vill ha syskon så kan ni knappast vänta särskilt länge. Du är ju inte ung precis.


    Nej, men jag vill inte försätta mig i en mkt dålig ekonomisk situation heller. Ettan blev till på första försöket. Även om det inte alls är säkert att vi har sån tur vid ett ev. nytt försök så är det en risk jag nog är villig att ta. Det är inte så länge jag behöver jobba för att tjäna in en ny period.
Svar på tråden Vara hemma ett år extra?