Uppehållstillstånd med anknytning till barn?
Hej! Jag och min man.är gifta och har ett barn på 2 år tillsammans. Jag undrar om någon vet om det går att ansöka med anknytning till barnet?
Hej! Jag och min man.är gifta och har ett barn på 2 år tillsammans. Jag undrar om någon vet om det går att ansöka med anknytning till barnet?
Ja vi är gifta, men jag undrar om han kan ansöka bara genom barnet. Jag uppfyller inte försörjningskravet riktigt men vårt barn behöver ju sin pappa oxå:/
Migrationsverket prövar först dig som anknytningsperson, när du inte uppfyller kraven prövar man mot barnet och då finns inte något försörjningskrav. Jag är helt säker på detta.
Anknytning till minderåriga barn är ett mycket starkt skäl och då behöver du inte tänka på försörjningsplikten heller. Barnet är två år och ni har ännu ej gjort en ansökan? Ni har inte ens besvärat er om att ta reda på lättillgänglig fakta om vad som gäller avseende anknytningsskäl till barn. Det får ju en onekligen att undra hur i hela friden det står till med dig rent begåvningsmässiga? Är du mycket ung? Finns det någon funktionsnedsättning som barnets pappa utnyttja för att få uppehållstillstånd? Skulle du klara av att ta hand om ett barn ensamt utan mamma eller partner?
Som sagt prövar man då mot barnet och då finns inget försörjningskrav. Generellt sett beviljas då ett tidsbegränsat uppehållstillstånd, undantag kan göras om man anser att familjen kan bosätta sig i ett annat land och där vara tillsammans eller om den sökanden har underåriga barn i sitt hemland. Det handlar om en avvägning till vilket land man har störst anknytning, dvs var det är skäligt att kräva att familjen återförenas.