• Smilla75

Uppehållstillstånd med anknytning till barn?

Migrationsverket prövar först dig som anknytningsperson, när du inte uppfyller kraven prövar man mot barnet och då finns inte något försörjningskrav. Jag är helt säker på detta. 

• Smilla75
    Anonym (A) skrev 2018-01-17 10:21:11 följande:
    Hej, tack för svar. Kort om min situation, vi är gifta barn på 2 år. Jag jobbar (ej fast anställd, men jobbar mycket) har ingen egen lägenhet men vi kan bo hos mina föräldrar. Jag uppfyller ju inte kraven riktigt men mitt barn är utan sin pappa och det är väldigt jobbigt. Vi har inte ansökt eftersom jag vet att jag inte uppfyller kraven och tror att vi skulle fått avslag men å andra sidan tänker man oxå ska det vara såhär att familjer splittras?
    Som sagt prövar man då mot barnet och då finns inget försörjningskrav. Generellt sett beviljas då ett tidsbegränsat uppehållstillstånd, undantag kan göras om man anser att familjen kan bosätta sig i ett annat land och där vara tillsammans eller om den sökanden har underåriga barn i sitt hemland. Det handlar om en avvägning till vilket land man har störst anknytning, dvs var det är skäligt att kräva att familjen återförenas.
  • Smilla75
    Anonym (A) skrev 2018-01-18 19:56:45 följande:
    Tack smilla för dina svar! Sist jag frågade migrationsverket om detta så sa de att om man har planer på att bo tillsammans med partner och barnet ansöker man med anknytning till maka/make. Och att man endast kan ansöka genom barnet om man har planer på att inte bo tillsammans med maka/make. Sen sa de att det inte godkänns om man ska bo hos föräldrar om de inte har lägenhet/hus med egen ingång kök och 2 sovrum pga av att det finns barn. Annars är det 3 rum och kök som gäller, det ska vara förstahand eller andrahands lägenhet och sen att man ska ha pengar att försörja 3 pers.efter betalda hyran. Så jag uppfyller ej kraven och därför har ej sökt eftersom det ser ut att vi kommer få avslag.
    Allt det stämmer. Men den info du inte fått är att när man kommer fram till att han inte kan få tillstånd på dig så går man vidare och prövar med barnet som grund. Som jag nämnde är jag helt säker.
Svar på tråden Uppehållstillstånd med anknytning till barn?