• fornminne

Uppehållstillstånd med anknytning till barn?

Anonym (Okänslig) skrev 2018-01-17 20:50:38 följande:
    Nu kommer jag nog låta lite okänslig, eller väldigt okänslig, men varför sätter man barn till världen under de förhållandena? Du har inte fast jobb och ni har ingen egen lägenhet utan ni planerar att bo hemma hos dina föräldrar? Din man har inte uppehållstillstånd i Sverige och alltså ingen inkomst här heller. Hur tänkte du?
    Anonym (A) skrev 2018-01-17 10:21:11 följande:
    ska det vara såhär att familjer splittras?
    Egentligen är det ju inte vi andra som har ansvar att se till att skjuta till pengar och städa upp efter dina dåliga livsval. Försörjningskravet finns där av en anledning, så att inte din man blir en ekonomisk belastning för alla oss andra. Vi har ett välfärdssystem i Sverige som är tänkt att hjälpa dem som har det svårast. Det ska inte vara en lyxfil för dem som inte känner för skaffa ordentligt jobb, bostad och ett ordnat liv INNAN de gifter sig och sätter massa barn till världen.

Jag vet ett fall där barnet inte var planerat. Pappan är amerikansk medborgare och fick uppehållstillstånd i Sverige via anknytning till barnet. Innan var han bara här på turistvisum (de träffades i USA). Men jag utgår från att man inte PLANERAR barn i en sådan situation.
Svar på tråden Uppehållstillstånd med anknytning till barn?