Fått en placering med ett begåvningshandikappat barn
Är inte unikt att Soc väljer att mörka väsentlig fakta kring ett barn som ska placeras. Ett familjehem är inga övermänniskor som ska klara att hantera alla problem och därför är det viktigt med att matcha rätt familj med rätt barn. Och för att det ska fungera både för barnets bästa men även för familjen så bör familjen ha nödvändig fakta för att kunna veta om de ska tacka ja till uppdraget eller inte. Ofta händer just detta när man är ny som Familjehem och oerfaren. Soc säger inget och hoppas på att det ska gå bra ändå. Och så tycks det vara i ert fall. Min första placering var en ungdom som tog till våld i obekväma situationer och mycket ofta. Inte ett ljud om det fick jag veta innan. 6 olika jour och familjehem hade hen avverkat i snabb takt före mig. Hade aldrig tackat ja om jag fått den informationen innan. Jag höll på att bränna ut mig totalt men gav inte upp för att jag kände mig misslyckad av blotta tanken. Idag är jag relativt erfaren men är tydlig med att jag inte tar en placering med våldsamt beteende.
Jag tror att det bästa för både er och barnet är att säga upp placeringen då det i längden inte kommer att bli bra om det saknas en känslomässig anknytning. Tycker att du absolut inte fått rätt förutsättning från Soc att avgöra om du kommer att klara uppdraget. Alla familjehem är bra på olika problem och på olika funktionsnedsättningar men mycket få är bra på all problematik. Jag har haft barn/ungdomar med många olika problem och störningar men din situation skulle heller inte jag klara tror jag. Och dessutom utan att få handledning?! Trots att det är Soc som försatt dig i situationen?! Ett stort NEJ!