• Anonym (?)
    Äldre 14 Jan 22:12
    4606 visningar
    17 svar
    17
    4606

    Fått en placering med ett begåvningshandikappat barn

    Känns jobbigt att erkänna, men jag har oerhört svårt att ta till mig vårt placerade barn som ganska snart visade sig vara begåvningshandikappat. Det fanns utredningar men Soc valde att inte förmedla det oss. Vi har verkligen försökt, men att ge ett ganska stort barn närhet, uppfostran och livserfarenhet på småbarnsnivå är svårt när det inte är ens eget barn eller man fått varit med från småbarnsåldern. Att få ett stort barn i sängen, i knä och prata till på småbarnsvis är en märklig känsla. Trodde jag skulle vänja mig, men det går inte. Känns så otroligt ledsamt om hen måste flytta för att jag inte kan vänja mig. Jag har bett Soc om att få gå i samtalsterapi för att överbrygga det, men har fått nej ????. Vill ju att det jag säger och ger ska vara äkta. Tror det märks annars och vill ge hen de bästa förutsättningarna men är osäker om det är jag ??

  • Svar på tråden Fått en placering med ett begåvningshandikappat barn
  • Anonym (???)
    Äldre 14 Jan 22:15
    #1

    Ska man vara familjehem måste man väl vara beredd på att det kan dyka upp alla typer av barn?

  • Anonym (.....­......­.)
    Äldre 14 Jan 22:27
    #2

    Men gud, du borde verkligen inte vara familjehem om du har sådana svårigheter att ge ett barn närhet etc. Stackars barn.

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 14 Jan 22:30
    #3

    Håller med dig och det har vi verkligen gjort. Det jag tycker känns jobbigt är att jag inte ?ger riktiga känslor? utan det blir ett spel. Känns så ojust mot barnet. Vi kommer troligen fortsätta av just den anledningen. Min tråd är väl egentligen tvådelad. Den ena delen är en besvikelse av att inte få hjälp att bygga upp känslan om det går. Den andra är kanske en försiktig fråga till någon som själv varit placerad - Räcker det med att vi har viljan om känslan inte finns? Hur blir det för barnet? Vad är bäst? Räcker det med att vi erbjuder ett lugnt och tryggt hem? Tycker det är jättesvårt att veta vad som är bäst för barnet.

  • Anonym (Lia)
    Äldre 14 Jan 22:32
    #4

    Vill man ställa upp på att vara familjehem, med allt vad det kan innebära, får man nog räkna med att få det barn man får. Dock tycker jag att soc kunde hjälpa dig med samtalskontakt om det skulle underlätta för dig. Att barnet är som h.n är får du nog lära dig acceptera. Detta är ett ansvar du tilldelats i din uppgift som familjehem. Att få en trasig och i många fall traumatiserad tonåring placerad hos sig är inte heller någon dans på rosor..

  • Anonym (Syste­r)
    Äldre 14 Jan 22:39
    #5
    Anonym (............) skrev 2018-01-14 22:27:10 följande:

    Men gud, du borde verkligen inte vara familjehem om du har sådana svårigheter att ge ett barn närhet etc. Stackars barn.


    Det är socialen som har brustit här INTE ts! Sådant här ska alltid informeras om innan och bara för att man är familjehem är man ingen supermänniska. Ts har dessutom velat ha hjälp så hon kan behålla barnet men socialen har sagt nej.
  • Anonym (Lånem­amman)
    Äldre 15 Jan 22:34
    #6

    Är inte unikt att Soc väljer att mörka väsentlig fakta kring ett barn som ska placeras. Ett familjehem är inga övermänniskor som ska klara att hantera alla problem och därför är det viktigt med att matcha rätt familj med rätt barn. Och för att det ska fungera både för barnets bästa men även för familjen så bör familjen ha nödvändig fakta för att kunna veta om de ska tacka ja till uppdraget eller inte. Ofta händer just detta när man är ny som Familjehem och oerfaren. Soc säger inget och hoppas på att det ska gå bra ändå. Och så tycks det vara i ert fall. Min första placering var en ungdom som tog till våld i obekväma situationer och mycket ofta. Inte ett ljud om det fick jag veta innan. 6 olika jour och familjehem hade hen avverkat i snabb takt före mig. Hade aldrig tackat ja om jag fått den informationen innan. Jag höll på att bränna ut mig totalt men gav inte upp för att jag kände mig misslyckad av blotta tanken. Idag är jag relativt erfaren men är tydlig med att jag inte tar en placering med våldsamt beteende.

    Jag tror att det bästa för både er och barnet är att säga upp placeringen då det i längden inte kommer att bli bra om det saknas en känslomässig anknytning. Tycker att du absolut inte fått rätt förutsättning från Soc att avgöra om du kommer att klara uppdraget. Alla familjehem är bra på olika problem och på olika funktionsnedsättningar men mycket få är bra på all problematik. Jag har haft barn/ungdomar med många olika problem och störningar men din situation skulle heller inte jag klara tror jag. Och dessutom utan att få handledning?! Trots att det är Soc som försatt dig i situationen?! Ett stort NEJ!

  • Anonym (Barns­ekrete­rare)
    Äldre 16 Jan 22:20
    #7

    Instämmer till fullo med vad Lånemamma ovan säger.

    Del har placeringskommunen gjort en uppenbart briställig matchning när det placade och dels uppfyller de inte kraven på att erbjuda er stöd och utbildning för att kunna fullfölja uppdraget på ett bra sätt (se SoL 6kap §6c och §7a)

    Att ta hand om ett barn som familjehemmet är i sig ett svårt uppdrag och att då ta emot ett äldre barn med förståndshandikapp kräver verkligen rätt familj. Sen går mycket att ordna med hjälp av stöd och råd men saknar ni det genuina instresset för den typen av placering tycker jag ni gör rätt i att säga upp uppdraget så att barnet kan komma till "rätt" familjehem.
    Tycker absolut inte att ni ska se det som ett misslyckande från er sida. Ni gjorde ju vad ni kunde och har gett det en ärlig chans och även bett om hjälp i det.
    Sen kan ni ju för barnets skull försöka vara flexibla vad gäller uppsägningstider etc så att soc verkligen ges tid att hitta "rätt" hem till barnet.

    Lycka till och ta inte till dig av de inledande inläggen. Att vara familjehem innebär inte att ni ska förväntas kunna ta hand om vilket barn som helst utan att ni ska kunna erbjuda ett barn som matchar er familj ett stöd och boende under tiden det behöver det.

  • Anonym (Hmmm)
    Äldre 16 Jan 22:23
    #8

    Det finns INGA bra familjehem, se till att barnet kommer hem - du har makten att göra det, något som föräldrar tyvärr aldrig har!
    Ta aldrig någonsin in nån ny stackars unge!

  • Anonym (Biobo­nus)
    Äldre 16 Jan 23:04
    #9
    Anonym (Hmmm) skrev 2018-01-16 22:23:21 följande:

    Det finns INGA bra familjehem, se till att barnet kommer hem - du har makten att göra det, något som föräldrar tyvärr aldrig har!

    Ta aldrig någonsin in nån ny stackars unge!


    Snicksnack, här gör TS verkligen sitt bästa, tom försöker få terapi, för att kunna tillgodose barnets behov.

    Soc borde informerat bättre, om man går med på att ta in tex en 12-åring och sedan får ett barn på säg en 5-årings mognadsnivå, då är det en stor skillnad och en stor omställning. Av någon anledning kanske man valt att inte ta in ett yngre barn, då är det orättvist mot barnet att mörka sådana problem.
  • Anonym (Syste­r)
    Äldre 17 Jan 01:00
    #10
    Anonym (Hmmm) skrev 2018-01-16 22:23:21 följande:

    Det finns INGA bra familjehem, se till att barnet kommer hem - du har makten att göra det, något som föräldrar tyvärr aldrig har!

    Ta aldrig någonsin in nån ny stackars unge!


    Barnet far illa hemma, det är därför han har blivit placerad. Ts är visst ett bra familjehem, men hon har varken fått rätt information eller utbildning.
  • Anonym (Hmmm)
    Äldre 17 Jan 07:21
    #11
    Anonym (Syster) skrev 2018-01-17 01:00:14 följande:
    Barnet far illa hemma, det är därför han har blivit placerad. Ts är visst ett bra familjehem, men hon har varken fått rätt information eller utbildning.
    Ingen av oss har minsta aning om barnet farit illa hemma! Det enda vi VET är att barnet far illa nu!
  • Anonym (Ahfg)
    Äldre 17 Jan 07:27
    #12
    Anonym (Hmmm) skrev 2018-01-17 07:21:36 följande:

    Ingen av oss har minsta aning om barnet farit illa hemma! Det enda vi VET är att barnet far illa nu!


    Vad anser du man ska göra i de fall föräldrarna misshandlar sina barn? Jag inser att du inte kommer svara, i din värld får föräldrar göra vad de vill med sina barn.
  • Anonym (.....­......­.)
    Äldre 17 Jan 07:28
    #13
    Anonym (Syster) skrev 2018-01-14 22:39:37 följande:
    Det är socialen som har brustit här INTE ts! Sådant här ska alltid informeras om innan och bara för att man är familjehem är man ingen supermänniska. Ts har dessutom velat ha hjälp så hon kan behålla barnet men socialen har sagt nej.
    Eh givetvis har TS brustit då barnet måste slitas upp igen med allt vad det innebär.  Ts har uppenbarligen svårt att knyta an till andra barn än sina egna, något som inte bara kan bero på att detta barn har en funktionsnedsättning. 
  • PP1
    Äldre 17 Jan 08:13
    #14

    Det är alltid vanskligt att skriva på forum eftersom man riskerar såna här påhopp som ts får.

    Jag anser också att det är soc som har brustit här. Du är bara ärlig med dina känslor vilket ju är jätteviktigt! Av egen erfarenhet (inte som familjehem) vet jag också att soc kan undhålla med information, förmodligen för att de är så desperata att få placering av detta barn nu då. Tycker även att det är anmärkningsvärt att du inte får nån hjälp när du bett om det. Det är inte att sätta barnets behov i centrum. Otroligt kortsiktigt tänkt av soc. Handledning bör vara en självklarhet för alla familjehem!!

    Kan inte råda dig i vad du ska göra, sånt här får man bolla med andra om och sedan känna efter själv. Jag hoppas att det går bra för er och barnet hur ni än väljer att göra.

  • Anonym (Syste­r)
    Äldre 17 Jan 14:49
    #15
    Anonym (Hmmm) skrev 2018-01-17 07:21:36 följande:

    Ingen av oss har minsta aning om barnet farit illa hemma! Det enda vi VET är att barnet far illa nu!


    Jo, det vet vi eftersom barnet blivit placerat från första början. Barnet far inte illa, ta gör allt hon kan.
  • Anonym (Syste­r)
    Äldre 17 Jan 14:55
    #16
    Anonym (............) skrev 2018-01-17 07:28:44 följande:

    Eh givetvis har TS brustit då barnet måste slitas upp igen med allt vad det innebär.  Ts har uppenbarligen svårt att knyta an till andra barn än sina egna, något som inte bara kan bero på att detta barn har en funktionsnedsättning. 


    Jag förstår att det kan vara svårt att förstå då man varken har kunskap eller erfarenheten av den här typen av funktionsnedsättningar. Jag tycker ts förklarar ganska bra, men jag kan utveckla. Det här barnet kräver mycket mer än andra barn, ts har inte fått någon utbildning eller ens någon förvarning, det här har bara kastats på henne. De flesta föräldrar som får ett funktionshindrat barn blir överväldigade och chockade i början, det är mycket att ta in det är inget konstigt eller märkligt med det. Om barnet inte är ens eget blir det ännu svårare. Ts har bett om hjälp från socialen så hon kan ha kvar barnet, men socialen har sagt nej.
  • Anonym (Dumhe­ter)
    Äldre 17 Jan 15:05
    #17
    Anonym (............) skrev 2018-01-17 07:28:44 följande:

    Eh givetvis har TS brustit då barnet måste slitas upp igen med allt vad det innebär.  Ts har uppenbarligen svårt att knyta an till andra barn än sina egna, något som inte bara kan bero på att detta barn har en funktionsnedsättning. 


    Är du alltid lika elak eller är det bara mot Ts som du säger elaka, dumma saker? Ts har inte gjort något fel. Hon har rätt att få hjälp av socialtjänsten för att klara av att behålla placeringen för hon vill att barnet ska kunna bo kvar i familjen. Sluta skriva dumma och elaka saker!

    Ts, gör en orosanmälan till socialtjänsten. Då måste de utreda behovet av att hjälpa er. Vilken fantastisk människa du är!
Svar på tråden Fått en placering med ett begåvningshandikappat barn