• Anonym (DonaldDuck)

Ge din syn på detta..

Är en medelålders man. Har själv blivit utsatt för otrohet, vid två tillfällen, vad jag vet om, och jag hoppas verkligen inte det är fler gånger.

Mådde väldigt dåligt båda gångerna, under lång tid efteråt.

Kände mig sviken, bortvald, och en mängd olika känslor mellan dessa.

Min fundering är följande. Jag är man, och har blivit utsatt för otrohet av kvinnor vid två tillfällen. Hade jag mått lika dåligt ifall det var en annan kvinna som varit den "tredje parten", alltså den hon hade varit otrogen tillsammans med?

Handen på hjärtat, nej det hade jag inte. Det förbryllar mig en del att jag känner så. Men jag skulle ljuga för mig själv ifall jag påstod något annat.

Otrohet är att verkligen trampa på den andras hjärta, lägga det på marken och trampa rakt över det. Eller hur?

Då borde ju detsamma gälla oavsett vilket kön den hon var otrogen mot mig med inte ha betydelse.

Är det fler än jag som känner igen sig i samma typ av resonemang, eller är jag helt ute och cyklar?

• Svar på tråden Ge din syn på detta..
  • Anonym (v)

Jag tycker det är värre om hon är otrogen med en kvinna, för det kan man aldrig "slå" eftersom du har en snopp och inte den andra kvinnan.

• Meriall

Du kanske tycker att det är mindre hemskt med en kvinna eftersom du inte känner att det behöver innebära att hon tycker att du varit dålig som man. Du kan vara den perfekta mannen men kan inte vara kvinna liksom. Så då behöver det inte ta på din självkänsla lika mycket.

• Zinken

Jag känner precis likadant, fast tvärtom då eftersom jag är kvinna. Jag skulle till och med kunna vara öppen för att låta en pojkvän vara med andra killar utan att göra det i smyg.

Det är nog som Meriall skriver, det känns inte som en konkurrent, det motsatta könet kan erbjuda något du inte kan ge så det känns inte lika hårt mot självkänslan, då handlar det inte om att DU/JAG inte duger.

Det kan det ju möjligen också vara så att du tänder på tanken att två kvinnor har sex med varandra och det är det som gör att du inte känner så? Det har jag i alla fall hört många manliga säga, fast helst vill de ju då vara med eller titta på förstås.

• Anonym (DonaldDuck)
    Zinken skrev 2018-01-15 07:59:34 följande:

Jag känner precis likadant, fast tvärtom då eftersom jag är kvinna. Jag skulle till och med kunna vara öppen för att låta en pojkvän vara med andra killar utan att göra det i smyg.

Det är nog som Meriall skriver, det känns inte som en konkurrent, det motsatta könet kan erbjuda något du inte kan ge så det känns inte lika hårt mot självkänslan, då handlar det inte om att DU/JAG inte duger.

Det kan det ju möjligen också vara så att du tänder på tanken att två kvinnor har sex med varandra och det är det som gör att du inte känner så? Det har jag i alla fall hört många manliga säga, fast helst vill de ju då vara med eller titta på förstås.

Nej nej, det har absolut inget med sexuella preferenser att göra.

Det är väl så som både du och Meriall antyder, att det främsta skälet är att ens självförtroende får sig en knäck som heter duga, att man känner sig bortvald.
  • Anonym (DonaldDuck)
    Zinken skrev 2018-01-15 07:59:34 följande:

Nej nej, det har absolut inget med sexuella preferenser att göra.

Det är väl så som både du och Meriall antyder, att det främsta skälet är att ens självförtroende får sig en knäck som heter duga, att man känner sig bortvald.
  • Dynomate

Det är meningen att det ska kännas hemskt.
    Bland det värsta som ska kunna drabba en man.

Jag håller med (som ni "vet") det skulle inte kännas så farligt om det var en annan kvinna av helt förklarliga skäl för en man.

The botten is nådd

• Anonym (avdankad)

Som en medelålders vanlig svensk och blond man som kommit på min fru med att under ett par års tid ha haft flera förhållanden med 25-30 år yngre killar, samtliga av s.k. etnisk härkomst förstår jag hur du tänker. Man jämför sig själv med otrohetspartnern och jag tänker också att det inte hade varit lika sårande om hon valt kvinnor. Det är liksom kört i förtid att kunna konkurrera med kvinnor och då blir det inte heller nån - tävling, liksom.

Men jag kan inte förvandla mig till en svart kille på 28 år och då går det plötsligt att jämföra sig, slå ner som en hök på självkänslan och känna sig gammal, ful fel o förbrukad. Hade jag varit lika ledsen om hon valt män som var mer lika mig i ålder och utseende ? Vet inte men jag tror inte det, det hade i alla fall varit en sak mindre att racka ner på mig själv för.

• Anonym (kanelbulle)

Känner igen det där, kände likadant, hade nog känts mindre äckligt om det varit en kvinna istället för en man.

Personligen kände jag mig aldrig bortvald och otillräckligt, jag lade hela ansvaret på henne. Jag kände en extremt äckelkänsla över att någon äcklig jävel hade stoppat sin kuk där, sex hade varit omöjligt ens om jag velat. Hennes otrohet ändrade hela min uppfattning om henne och jag kände bara förakt för båda.

• Anders 386
    Meriall skrev 2018-01-15 07:49:20 följande:

Du kanske tycker att det är mindre hemskt med en kvinna eftersom du inte känner att det behöver innebära att hon tycker att du varit dålig som man. Du kan vara den perfekta mannen men kan inte vara kvinna liksom. Så då behöver det inte ta på din självkänsla lika mycket.

Precis så tänker jag också. Utkonkurrerad av en annan man skulle få mig att känna mig som en förlorare. Jag skulle få känslan att inte duga. Ett äventyr med en annan kvinna skulle jag se mer som ett sexuellt äventyr där hon kan vara med om något som jag aldrig kan ge henne. Och jag kan fortfarande känna mig som den perfekta mannen..
  • Anonym (Sam)

Har varit ute för det och för mig var det ingen skillnad. Samma svek oavsett kön.

Svar på tråden Ge din syn på detta..