• Maja83

Graviditets depression? Sjuk kropp!

Hej!

Jag fick lov att skapa en användare på familjeliv för att posta ett inlägg gällande ev graviditets depression.

Jag har en dotter sedan innan som är 8 år, hennes pappa och jag gick skilda vägar då hon var 1 år och den separationen var HEMSK.

Jag har sedan den mått psykiskt dåligt och det går i vågor.

Jag väntar på en ADHD utredning, och har väntat i ett år nu. Har alltid trott att jag INTE har ADHD då min bild av det varit helt annan än vad jag upplever mig själv.

Men efter en djupare utmattnings depression för ca 3 år sedan så slutade den med att jag hamnade hos en psykolog som gjorde bedömningen att jag skulle komma till en utredning.

Jag har en ny sambo sedan 6 år tillbaka och han är fantastisk på alla vis.

Vi blev gravida för ett år sedan och från början kändes allt jättebra. Men sen en dag så började jag plötsligt må riktigt dåligt. Och jag kan inte påstå att jag kände det komma smygande utan jag blev bara så dålig direkt och jag blev totalt sängliggandes. Jag hade frossa och svettningar om vartannat, hjärtklappning och var konstant törstig så jag sökte till slut läkarvård på akuten en kväll. Då jag äter levaxin så tog dom prover på mina värden men dom såg bra ut. Jag förklarade hur jag kände men läkaren sa att inget såg konstigt ut och skickade hem mig. Jag mådde SÅ dåligt och det var när jag såg på tv en dag som jag såg en bebis på en reklam och jag tänkte: stackars föräldrar som måste ta hand om den där! Det var lite då jag fattade att det kanske var psykiskt för det hade jag inte haft en tanke på innan konstigt nog. Jag sökte hjälp hos BM. Förklarade hur jag mådde, att jag kände mig sjuk och hon sa: det är normalt att känna sig dålig under graviditet. Och det var det. Fick ingen mera hjälp sen. Till slut sökte jag till abort mottagningen och fick prata med en kurator men tyckte inte det gav mig så mycket. Hon frågade om jag lidit av psykisk ohälsa förut och jag sa ja. Men hon sa vara att hon kunde ju ?inte bestämma åt mig?.

Det slutade med abort. Och det sa bara PANG efter att jag tagit tabletterna så försvann alla symptom i kroppen.

Nu är vi gravida igen. Och fram tills igår har allt känts bra. Är i vecka 7 nu (6+3)

Dessa symptom har kommit tillbaka, men känner inte ?avsky? för barnet som jag gjorde förra gången utan nu när det dessa symptom i kroppen som gör mig sängliggandes.

Hjärtklappning, frossa, orolig mage med tryck över bröstkorgen, törstig och trött.

Undrar bara om någon där ute känner igen sig eller är jag verkligen helt ensam om att få sånna här symptom? Blir så fundersam på om detta verkligen beror på att jag blir stresssd över att jag ska ha barn eller om det är nåt fel på mig :(

Ska tilläggas att jag mådde INTE så här för 9 år sedan då jag var gravid med min dotter.

Tacksam för svar, och var snälla :/

• Svar på tråden Graviditets depression? Sjuk kropp!
  • Meriall

Frossa, konstig i magen och framför allt trött låter som graviditetssymptom och inte heller psykiskt. Graviditet är väldigt tungt för kroppen med tanke på alla hormoner och att den måste bygga ett nytt liv. Så jag tror inte det är något konstigt där. Men du kan nog inte leva som vanligt. Försök se det som att din kropp går igenom något jättestort och tungt och kämpar på hela tiden. Ta hand om den och dig. Ligg med gott samvete och vila hela dagen om du måste. Du är inte den enda som inte kommer upp ur soffan i den veckan. Ät bra, sluta träna, låt din sambo passa upp dig. Du kommer må bättre när första hormonvågen lugnat sig.

Efter en lång episod med psykisk ohälsa är kroppen känsligare för stress vilket kan göra att du mår sämre nu än första gången du var gravid. Eller att du är äldre.

Trycket över bröstet kan vara järnbrist så kolla upp det.

Jag tror det är bra att du försöker se dina symptom som normala för graviditet men att en graviditet är ju en jättegrej så inte konstigt att du mår risigt. Tillåt dig att må så. Jämför med om du just gått igenom en svår influensa eller cellgiftsbehandling eller något. Det är också saker som tynger på kroppen men helt okej att må dåligt och vara helt slut efteråt. Samma för dig nu.

• Dhassan

Jag hade exakt samma symptom jag orkade inte med någon var alltid liggande ville inte ens träffa mannen. Bad honom om skilsmässa då vi var gifta bara i 3 månader men du har det gått över och är gravid i vecka 18 så oroa dig inte det går över sen detta är gravid symptom lycka till hoppas att allt går bra

Svar på tråden Graviditets depression? Sjuk kropp!