• Anonym (Prestationsångest)

Ni som ibland är hemma på dagtid. Vad gör era barn efter skolan?

Till er som i bland är hemma på eftermiddagarna och har barnen hemma efter skolan, varesig ni är arbetslösa, sjukskriva eller (som mig:) jobbar skift.

Om barnen kommer hem exempelvis vid 13:00. Är ni då med i deras lekar hela dagen? Hur mycket stimulerar ni dem jämfört med att de får roa sig själv?

Och vilken typ av aktiviteter pysslar de med? Oavsett om de får roa sig själva eller inte..

• Svar på tråden Ni som ibland är hemma på dagtid. Vad gör era barn efter skolan?
  • Anonym (Mamma)

11årigt barn roar sig oftast själv med tvspel, Youtube etc. Då och då kollar vi tillsammans eller spelar något ihop, handlar eller äter ute typ men inte varje dag. Kanske 2-3 ggr i veckan.

1åring måste jag roa nästan hela tiden. Kanske ser film eller leker själv 5-10 min här och var.

• Anonym (eee)

De roar sig själva (lågstadieålder). De tar lite mellanmål sen spelar de lite tv-spel eller leker något med varann (2 barn), går ofta ut i trädgården en stund även om det är dåligt väder (vi har husdjur) så det är bra. 

Om de inte vill leka med varann och inte vara ute blir det ofta tv-spel på den ena och den andre ser tex på tv eller på sin dator, annars hänger de kanske i köket och snackar med mig om jag håller på med något där.  Ibland har någon en kompis med sig hem. 

• Fjäril kär

9-åringen roar sig själv. Tv-spel, dator, se filmer, träffar kompisar, badar länge i badkaret, läser,pysslar osv.

Ibland spelar vi något tillsammans eller han följer med mig ut på ärenden eller gör mig sällskap när jag gör något hemma som typ diska.

• LitenBlomma

Jag har 6 barn men oftast har vi med oss minst 1 kompis med hem. De pysslar, bakar och leker. Jag hjälper till och finns tillhands.

pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • lövet2

Vissa av mina barn har ständigt haft kompisar efter skolan. Andra har helst stängt in sig i sina rum med en bok eller - numera - en surfplatta. Skolbarn är ju så pass stora, så de har inte haft något intresse av att leka med mig. De vill leka med andra barn i så fall.

• Anonym (Jenni)

Min 10-åring är oftast tillsammans med kompisar, antingen hemma eller hos nån av dom. Kan ibland redan från skolan slå följe med någon hem.

Har inget problem med att roa sig själv heller och tar gärna egna initiativ till sysselsättning.

Kan gärna pyssla med något eget bredvid mig om jag ser tv.

• SilverEmma

Jag studerar på högskola och har ganska mycket studier hemma. Det händer att jag och ungarna pratar på morgonen om att de vill komma hem tidigare (brukar hämta på fritids runt 17, deras skola slutar 13) och de gånger jag går med på det så vet de att de får roa sig själva eftersom jag måste plugga. De fyller snart 8 och 9 och gör allt från att bygga lego, rita/pyssla till att sitta vid datorn eller kolla Netflix. Enda gången de egentligen stör mig och jag får lägga mig i är om de spelar tv-spel tillsammans och börjar bråka, så det brukar vi försöka hålla till helgerna.

• Tow2Mater

Han roar sig oftast själv med tvspel, Youtub. Ibland tvingar jag honom med på en promenad med hunden.... Idag sitter vi båda i soffan, efter 15 minuter tillsammans i träningsrummet. Men bättre än inget... snoar nu så inte ens hunden vill ut.

• Anonym (Lia)

Mina barn äter mellis och gör sina läxor när de kommer hem från skolan. Sedan är de i regel ute med sina vänner några timmar. Kommer hem och äter middag. Efter middagen går de antingen ut igen eller är inne och leker/pysslar. Alternativt har de besök av någon vän eller leker hemma hos någon annan. Vid 19 avslutar vi alla aktiviteter och börjar göra oss i ordning inför natten. Då kan de spela på padda/xbox eller titta någon film till kl 20.30 då de går och lägger sig. 3 av barnen är i lågstadieålder och en i förskoleålder. Sysselsätter sig själva väldigt bra med andra ord :)

• modsey

Våra håller på att fasa ut fritids, de är 9 år. De kommer hem och är antingen hemma själva, ellet så är pappan hemma efter eller innan nattjobb och i bland även är jag hemma men jobbar då. De brukar oavsett först fixa sina husdjur och vara med dem. Äter efter det lite mellanmål och kan i bland även fixa läxan själv. Sen får de spela spel om de vill kanske 1, 5 timmar. I bland har de oxå kompisar med dig hem.

Oxå olika beroende på vädrr och årstid vad de gör, häromdagen var de till pulkabacken en timme. Sen har de träning 2 ggr i veckan, så öven om de "bara" spelar tv spel efter dkolan någon gång har de ett fyspass sen senare på em.

• Anonym (hemmafru)

Hemmafru med flera barn här. Ingen av barnen har gått på fritids och bara 15 h på dagis sista 1,5 åren innan skolan började. Jag leker med barnen ibland. Ibland är de med mig i hushållssysslorna. Ibland följer kompisar med hem. Vi promenerar eller tränar tillsammans eller så går de ut själva på tomten, de större går även längre bort. Ibland bara är vi.

De har sina lekar, de spelar spel, ser film/sitter vid datorn om det är dåligt väder, de gör läxor, pysslar, läser. Och så har alla 1-2 fritidsaktiviteter. 

Man måste inte(bör inte) underhålla sina barn hela tiden.

• Anonym (FruSträng)
    Anonym (Prestationsångest) skrev 2018-01-15 09:42:07 följande:

Till er som i bland är hemma på eftermiddagarna och har barnen hemma efter skolan, varesig ni är arbetslösa, sjukskriva eller (som mig:) jobbar skift.

Om barnen kommer hem exempelvis vid 13:00. Är ni då med i deras lekar hela dagen? Hur mycket stimulerar ni dem jämfört med att de får roa sig själv?

Och vilken typ av aktiviteter pysslar de med? Oavsett om de får roa sig själva eller inte..

Barnet, 9år, har egna aktiviteter (gymnastik, ridning, dans, simning) efter skolan nästan varje dag. Jag skjutsar henne, ibland skjutsar jag även hennes kompisar. Den dagen hon inte tränar tar vi hem kompisar OM veckans läxor är gjorda innan.

En dag i veckan gör barnet ingenting.Vi bokar inte in något alls utan har ?tråkigt?. Hon brukar då sysselsätta sig själv, leka med lego, rita, bada, skriva, titta på tv, eller hålla på med sin mobil mm.

Kontentan är att jag är en tråkig förälder som låter andra stimulera och ta hand om mitt barn. Eller så får hon lov att roa sig med sina kompisar. Då håller jag ett öga på dem ifall de behöver hjälp med något, typ att baka

Visst kan vi göra saker på ett lekfullt sätt, men jag leker inte,
  • Fru Ve

Vi har alltid våra två stora barn 6 och 10 år hemma efter skolan eftersom vi har en bebis också som vi turas om att vara hemma med. Flera dagar per vecka har ett av barnen eller båda med sig kompisar hem som de leker med. Det är egentligen lättast eftersom de inte tjatar på oss föräldrar då. De brukar leka ute, spela spel, leka med lego, spela dator etc. Om de är ensamma kan det bli mer tjatigt men vi leker inte så mycket eller roar dem utan de får själva hitta på saker. Tyvärr leker de inte så bra tillsammans. 10-åringen läser gärna böcker och tidningar om han är själv och spelar dator. 6-åringen pysslar, leker fantasilekar, vi går ut och han gillar också att spela dator. Men att barnen har kompisar hemma ofta är A och O för oss, jag tycker det är jättejobbigt annars om det går flera dagar.

Svar på tråden Ni som ibland är hemma på dagtid. Vad gör era barn efter skolan?