Anonym (Prestationsångest) skrev 2018-01-15 09:42:07 följande:
Till er som i bland är hemma på eftermiddagarna och har barnen hemma efter skolan, varesig ni är arbetslösa, sjukskriva eller (som mig:) jobbar skift.
Om barnen kommer hem exempelvis vid 13:00. Är ni då med i deras lekar hela dagen? Hur mycket stimulerar ni dem jämfört med att de får roa sig själv?
Och vilken typ av aktiviteter pysslar de med? Oavsett om de får roa sig själva eller inte..
Barnet, 9år, har egna aktiviteter (gymnastik, ridning, dans, simning) efter skolan nästan varje dag. Jag skjutsar henne, ibland skjutsar jag även hennes kompisar. Den dagen hon inte tränar tar vi hem kompisar OM veckans läxor är gjorda innan.
En dag i veckan gör barnet
ingenting.Vi bokar inte in något alls utan har ?tråkigt?. Hon brukar då sysselsätta sig själv, leka med lego, rita, bada, skriva, titta på tv, eller hålla på med sin mobil mm.
Kontentan är att jag är en tråkig förälder som låter andra stimulera och ta hand om mitt barn. Eller så får hon lov att roa sig med sina kompisar. Då håller jag ett öga på dem ifall de behöver hjälp med något, typ att baka
Visst kan vi göra saker på ett lekfullt sätt, men jag leker inte,