• Anonym (oxy)

Måste trappa ner oxy. Hjälp!

Jag har hamnat i en ond cirkel. Fick oxy utskrivet för smärtor, måste ta dem för att kunna leva normal, orka med arbete och familj. Inget snack om den saken. Men...

Jag tar alldeles för mycket. Mer än jag behöver för smärtan. Jag har blivit beroende och vet att jag missbrukar (första gången jag skriver det!). Jag vill inte hålla på såhär. Hitta på ursäkter för att få mer utskrivet, gå till olika läkare, köpa olagligt...

Jag måste trappa ner till en vettig dos. Enligt recept ska jag ta 5-10 mg dagligen. Jag är uppe i doser om 50-60 mg dagligen. Har varit uppe i 80 mg men trappat ner till 50-60 mg nu. Jag vill ner ännu mer, men behöver stöd, hjälp.

Är inte beredd att söka hjälp "på riktigt" ännu. Så jag hoppas att någon med erfarenhet vill bolla lite med mig här. Stötta, fråga hur det går, följa upp mig...

Finns det någon som tagit sig ur ett oxy/morfin-missbruk som vill berätta lite hur det var?

Är livrädd för abstinensen. Kommer den även om jag trappar ner till 5 mg innan jag klipper helt och bara tar vid behov? Eller kommer jag aldrig kunna ta den vid behov heller framöver?

• Svar på tråden Måste trappa ner oxy. Hjälp!
  • Jenna Eriksdotter

Hej, jag är bekant med opiat missbruk, och jag vet att abstinensen är fruktansvärd. Det går inte att sluta på annat sett än att just trappa ner. Antingen själv, eller via ett program så som Metadon programmet, finns även andra bättre program. Men det kommer ta tid, och du kommer misslyckas, mycket och ofta. Men det är så det är, bli inte frustrerad när du misslyckas, för det kommer du göra. Det är bara att försöka igen. Bra livsomständigheter är också viktigt, att stress och så vidare är minimal, annars orkar man inte sluta. Det finns även andra substanser så som "Gabapentin" som används i många länder för att dämpa abstinensen, vilket fungerar väldigt bra, men kan vara svårt att få utskrivet.  Jag lider med dig, och önskar dig all lycka med detta! Kram!

• Anonym (A)

Du klarar det, jag trappade ut Xanax själv, läkare visste Inte hur man gjorde!! Det tog 19 månader.

• Anonym (A)

Prova Googla namnet och sen taper schedule. Börja med det...

• Jenna Eriksdotter
    Anonym (A) skrev 2018-01-15 15:17:06 följande:

Du klarar det, jag trappade ut Xanax själv, läkare visste Inte hur man gjorde!! Det tog 19 månader.

Det går ju inte att jämföra bensodiazepiner med ett opiat beroende. Visst, benso är illa, men abstinens symtomen är inte alls att jämföra med den man får av opiater, Oxy i detta fall, som är mer komplicerad. Bra att du klarade det på 19 månader. Läkaren du gick till måste ju vara inkompetent som inte vet hur man hanterar ett missbruk, om man nu ändå jobbar med att skriva ut mediciner. =) 
  • klyban
    Jenna Eriksdotter skrev 2018-01-15 16:03:17 följande:
    Det går ju inte att jämföra bensodiazepiner med ett opiat beroende. Visst, benso är illa, men abstinens symtomen är inte alls att jämföra med den man får av opiater, Oxy i detta fall, som är mer komplicerad. Bra att du klarade det på 19 månader. Läkaren du gick till måste ju vara inkompetent som inte vet hur man hanterar ett missbruk, om man nu ändå jobbar med att skriva ut mediciner. =) 

Bara att abstinensen av benzo är 1 månad per år man intagit den.
    Jag tror den är värre, just för den tar så jävla lång tid och trappa ut.
    Och trappar man inte ut, så kan man sitta i månader och skaka plus farligt.

hur många meter var det?
  • Anonym (bit ihop)

Alltså helt seriöst, detta kommer låta lite känslokallt, men har man satt sig i klistret får man rida ut stormen och bita ihop. Hur svagt psyke har du?

Visst, du kommer få en brutal avtädning, men det är ungefär 5 dagar, det är ingenting. Må skit i fem dagar, för att sen må suggsesivt bättre, vad är problemet?

Saker som benzomissbruk är 100x värre då avtändningen håller i sig flera gånger över 1 år. Du klagar över 5 dagar?

• klyban
    Anonym (bit ihop) skrev 2018-01-15 18:39:44 följande:
    Alltså helt seriöst, detta kommer låta lite känslokallt, men har man satt sig i klistret får man rida ut stormen och bita ihop. Hur svagt psyke har du?

Visst, du kommer få en brutal avtädning, men det är ungefär 5 dagar, det är ingenting. Må skit i fem dagar, för att sen må suggsesivt bättre, vad är problemet?

Saker som benzomissbruk är 100x värre då avtändningen håller i sig flera gånger över 1 år. Du klagar över 5 dagar?

5 dagar?
    Vi vet ju inte ens hur länge personen tagit.
    Det kan ju vara allt ifrån 0,5 dag till 14 dagar, och sen ytterligare lika lång tid med lättare abstinens.
    Nu tror jag att benzo är värre också om man använt det länge.
    Men detta är då faan ingen dans på rosor heller.

hur många meter var det?
Svar på tråden Måste trappa ner oxy. Hjälp!