• Anonym (p)

En gång styvmor alltid styvmor, oavsett om du är mor till ditt eget barn.

Anonym (Tom) skrev 2018-01-19 15:34:09 följande:

Åh, blev det för jobbigt att bli genomskådad?

Vad vill du att vi ska säga som svar på din tråd då? Jaa, stackars dig och dina kurskamrater som blivit ihop med partners med bagage. Stackars, stackars er för att era partners inte vill ge upp kontakten med sina barn så att du och dina kurskamrater får känna att ni är nummer ett i era partners liv och att deras skyldigheter mot sina tidigare barn (och de överenskommelser de för den skull gjort med sina ex) inte inkräktar på era rättigheter att alltid komma först.

Styjkekjam, TS, låter som om du behöver det!

Ja, för som kvinna strävar man efter situationer där man får konkurrera ut någon annan, gärna ett ex eller nummer ett på topplistan: hans eget barn!

Att han ger upp kontakten med sina barn gör verkligen att jag känner mig som nummer ett i hans liv! För nåt eget liv har jag ju inte, enbart mannen är viktig i mitt liv och i hans liv ska jag komma först!

Vad mycket dynga! Hur många styvmodersklychor kan man få in i ett och samma inlägg på fl?
  • Anonym (p)
    Anonym (Tom) skrev 2018-01-19 16:16:09 följande:

Är du en av TS kursare?

Nej, jag har inget med ts att göra. Bara trött på människor som hellre klamrar sig fast i en svartvit sagovärld än att se verklighetens gråskalor.

Vem är du i din saga? Den supersnälla askungen som blivit så fruktansvärt orättvist behandlad av din elaka styvmor?
  • Anonym (p)
    Anonym (Tom) skrev 2018-01-19 16:46:38 följande:

Äsch då, jag som trodde att en av de utlovade kursarna äntligen hade anslutit sig till tråden!

Nej, jag lever inte i en sagovärld, men om det är sådan verklighetsflykt du själv sysselsätter dig med så önskar jag dig ett lyckligt slut på din saga.

Själv tycker jag att det är märkligt att så många väljer att inleda förhållanden med partners med barn och sedan blir förvånade och upprörda över att det påverkar deras liv då partnern inte bara kan klippa och klistra om i boken för att det vore mer bekvämt om hens historia sett annorlunda ut.

Och det vet du för att...?
  • Anonym (p)
    Anonym (Letrr) skrev 2018-01-20 20:36:25 följande:

Sluta använd ordet biomamma ts. Hon är mamma och du är STYVmamma. Försök inte förminska mammans titel med ordet bio framför. En mamma är en mamma.

Välkommen till fl. Det finns troligtvis ingen som säger bioförälder irl, endast forumjargong, för att undvika förvirring och missförstånd. I det här fallet är det ju då två biomammor men det ingår inte i jargongen att benämna sig själv som bio.

Det låter fult men har inget med förminskning att göra.
  • Anonym (p)
    Lumina77 skrev 2018-01-24 04:14:23 följande:

Tror tyvärr att du har rätt i det du skriver.

Kvinnor kan vara vidrigt ego många gånger.

Vad är detta för svartvita generaliseringar av kvinnor?! Är det inte "den elaka styvmodern" så är det "den vidriga egokvinnan"! Är du kvinna själv som skriver så? Tycker inte du det är tröttsamt att som kvinna placeras i dessa ytliga fack där vi bara styrs av simpla kategoriseringar? Antingen är du god eller ond. Är du inte den självuppoffrande altruistiska kvinnan så är du egokvinnan.
  • Anonym (p)
    Lumina77 skrev 2018-01-24 12:31:01 följande:

Självklart gör det det.Det beror ju på vad man har för erfarenhet.

Jag vet naturligvis inte vad du har för erfarenhet men "erfarenheten" som du har av kvinnor kan ju präglas av den syn du väljer att ha på kvinnor.
  • Anonym (p)

Jag tycker det är många som uttrycker sig märkligt här. Jag tror inte man kan grunda sina omdömen på vad kollegor berättar för jag tror inte alla kollegor på en arbetsplats öppnar upp om precis allt i deras liv. Men visst kan man få en uppfattning av hur andra människor tänker genom att prata med andra människor men man kan därmed inte göra en generalisering kring att män tänker si och kvinnor tänker så.
    Jag var på väg att hålla med en av ovanstående med att det är lättare att ta strid med sin nuvarande partner än att ta strid med sitt ex, för det upplever jag med min partner, men sen stod det nåt om att många har svårt att släppa sin första kärlek. Jag tror inte det har med saken att göra, det låter som ännu en generalisering, och kanske är det så att den som skrev inlägget gärna vill trycka till styvmammorna med något som känns?
    Jag har varit tillsammans med en kille som hade svårt att släppa sin första kärlek (syftar nu inte på min nuvarande), jag var väldigt ung och naiv så jag förstod inte att jag blev utnyttjad förrän långt senare. (Dom hade inte gemensamma barn.)Visst finns det idioter som klarar av att vara tillsammans med en person medan de trånar efter en annan men att det skulle vara en norm för alla som har skaffat barn med någon annan, det resonemanget håller inte. Det låter närmast sorgligt ifall en skulle sitta och tråna någon annan, då är man kanske inte klar med sin skilsmässa och borde då ägna tid att bearbeta den i stället för att hoppa in i en ny relation.
    -Den du skaffar barn med är inte alltid den första kärleken, du kan ha haft många "kärlekar" innan du träffar den du vill skaffa barn med.
    -Den du skaffat barn med kanske är din första kärlek men med åren förändras ni båda och utvecklas åt olika håll och visst är du glad över din första kärlek men du vet också varför ni gick skilda vägar så du sitter ändå inte och trånar över den du skaffat barn med.
    -Samma ifall du aldrig skaffade barn med din första kärlek.
    -Att man har skaffat barn ihop beror inte alltid på att man träffade sin stora kärlek, ibland råkade omständigheterna bara föra två människor samman så att det råkade bli ett barn. 
    I den bästa av världar är träffar man den rätta, den första kärleken, skaffar barn ihop, och i den bästa av världar skiljer man sig inte från den man har skaffat barn med. 

• Anonym (p)

Nu får ni lugna ned er! Pluret har inte sagt att hon hindrar barnen från att prata om sin mamma, hon berättar bara vad hon känner inför det. Det är inget konstigt att känna så och det är inte konstigt ifall man blir förvirrad inför det. 

• Anonym (p)

Nu har ju faktiskt inte pluret sagt att barnen säger att mamma gör si och så bättre men det kan vara nog så enerverande ändå. Visst är det en sån sak som barn säger men blir det för mycket får det vara nog och man får dra en gräns. 

Min mans barn hade bara vid något enstaka tillfällen sagt "mamma gör si" innan jag blev gravid och vi väntade mitt och vårt första gemensamma barn. Då slog det över helt och jag fick höra än det ena än det andra som vi måste göra och vad mamma hade sagt. Hans barn hade fått för sig att hen måste hålla koll på mig så att jag inte skadade barnet. Det var verkligen inte något som jag behövde i den situation jag befann mig i. Jag tror ärligt att barnet inte ville vara elak men det var uppenbart att dess inställning och förtroende för mig var helt bakvänt. Jag försökte få min man att förstå hur utmattad jag blev av vad barnet sa men han tyckte inte det var så farligt eftersom han inte trodde det var illa menat. Men här håller jag med Ess om att det bör vara en förälders sak att uppfostra sitt barn i vad man får och inte får säga och till vem. 

• Anonym (p)
    Ess skrev 2018-02-10 08:55:45 följande:
    Jag läser rakt av att pluret mår dåligt av det och i perioder känner sig värdelös. Tolkar du det som att allt flyter på och att hon mår bra i sin relation till barnet (och pappan)?
    Det spelar ingen roll om barnet menar det elakt eller ej, för en sak som upprepas gång på gång kommer att ta till slut, vilket hon faktiskt skriver att det gör.

Detta är ju precis en sådan sak som är rätt vanlig inom sammansatta familjer, att man inte har den relation till varann där man kan säga ifrån och acceptera allt som sägs, utan det drivs till sin spets ganska omedelbart.
    Även om man lever ihop på vardaglig basis så är det verkligen inte säkert att man verkligen har den relationen som tål vissa sorters kommentarer. Det är ju därför det är känsligt för en partner att gå in och börja uppfostra och säga till barnet, just därför att det tas på fel sätt. Det går exakt likadant åt andra hållet, så då är det viktigt att föräldern verkligen är närvarande och själv tar situationer som kan bli fel. 
    Jag skulle vilja påstå att de flesta relationer mellan tidigare barn och ny partner som skär sig beror på att de förväntas känna sig som en familj och uppföra sig som en sådan, vilket inte går alls när närheten inte finns. 
    Föräldern får aldrig gå undan och tro att wow jag har fått avlastning, för det har han inte. Det är snarare tvärtom, att han behövs ännu mer närvarande för att inte sådana situationer ska uppstå.

Sedan ska jag tillägga att när mina egna barn har sagt att tex mormor är bättre än dig på detta, så inte fan har de menat det på ett snällt upplysande vis utan det har kommit halvsurt.
    Jag håller verkligen med dig, föräldern har ett stort ansvar: Jag skulle vilja lägga till att det inte håller att föräldern lutar sig tillbaka i tron att ditt barn och din nya partner ska lösa problem själva och tro att icke-föräldern ska orka hantera konflikter som uppstår med motiveringen att "man är den vuxne".
Svar på tråden En gång styvmor alltid styvmor, oavsett om du är mor till ditt eget barn.