• Äldre 15 Jan 23:49
    4235 visningar
    12 svar
    12
    4235

    Är svenskar så snåla?

    Okej det är så att jag gick på dejt med en svensk kille för första gången, han erbjöd inte ens att betala  utan gick och betala för sig själv. Blev väldigt chockad tanke på att det var han som fråga ut mig på fika.Jag skulle aldrig ta för givet att killen ska betala,då jag alltid erbjuder att betala själv, men första dejten åtminstone !!! Han börja därefter prata om hans kläder som han köper på blocket .Vill inte dra alla svenskar över en kam men varför har jag fått en bild av att svenskar är väldigt snåla?

  • Svar på tråden Är svenskar så snåla?
  • Äldre 15 Jan 23:52
    #1

    Du har nog bara haft otur...
    Tycker att första dejten är vår sak att bjuda på.. det hör som till
    Sen längre fram kan ju vara annat

  • Äldre 16 Jan 01:21
    #2

    Jag håller inte med.


    Som svensk kvinna hade jag varit obekväm med att någon betalar för mig utan att vi har kommit överens om det i förväg. Speciellt om det bara är en dejt och inte någon jag redan har ren relation med (romantisk eller platonisk spelar ingen roll).

  • Äldre 16 Jan 02:46
    #3

    Varför klagar kvinnor, ni gillade ju feminism och allt det ändrat så ni kvinnor ska vara självständiga och försörja er själva och vara den som tar mest plats när man dejtar. Är ni inte nöjda? Varför är jag förvånad. . ..

    Är kvinna själv och jag orkar ärligt talat inte bry mig, vill han bjuda fine, men jag kräver ingen att betala för mig jag är inget barn.

  • sextio­talist
    Äldre 16 Jan 06:31
    #4

    Att vara sparsam är inte snålt. Att köpa begagnade kläder är resurssmart.

    Du då, som förväntar dig att andra ska betala åt dig. Vad är du?

  • Äldre 16 Jan 06:47
    #5

    Aldrig blivit bjuden och inte förväntat mig det. Jag är vuxen och har egna pengar. Varför ska han bjuda? Förlegat eller Hollywoodifierat.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Äldre 16 Jan 06:55
    #6

    Majoriteten av svenskar är snåla. Det är dem själva medvetna om.

  • Äldre 16 Jan 06:56
    #7

    Kanske är det du som är snål som förväntar dig att han skulle betala? Jag skulle själv aldrig låta en man betala för mig, om vi inte kände varandra väl och brukade bjuda varandra.

    Att han köper kläder på blocket - tja, det är långtifrån alla som gör. Hitta någon annan om du inte gillar det.

  • Äldre 16 Jan 07:01
    #8
    Jag skulle aldrig ta för givet att killen ska betala,då jag alltid erbjuder att betala själv, men första dejten åtminstone !!! 

    Varför ska han betala? Det är en tradition som inte passar 2000-talet. Idag, i Sverige, har både män och kvinnor möjligheten att jobba och tjäna pengar, så egentligen är det du som är snål som ville spara på dina i och med att du tycker att han ska betala. 
    Åh, angående det... 
    Du tar inte för givet att killen ska betala, du erbjuder alltid att betala själv, men första dejten åtminstone? Du betalar bara själv på dejt nr2, är det en första dejt ska han betala, fast du skulle aldrig ta det för givet,? 
    Makes no sense. 

  • sextio­talist
    Äldre 16 Jan 07:49
    #9
    +1
    Blablabla009 skrev 2018-01-16 06:55:16 följande:

    Majoriteten av svenskar är snåla. Det är dem själva medvetna om.


    Vad menar du med snåla?
    Är det när människor betalar massor till hjälporganisationer?
    De som hjälper nyanlända?
    Nej, min uppfattning är att svenskar generellt är väldigt generösa, men deras generositet omfattar andra saker än vad du antar är rätt.


  • Äldre 16 Jan 07:57
    #10

    Är det inte du som är snål, som inte ens vill betala din egen fika??

    Att mannen betalar är en rest från när kvinnors löner låg låååååångt under männens. Samhället ser inte ut så längre.

    Att den som bjuder ut till första dejten betalar det man äter tycker jag däremot hör till gott uppförande, men inte bara för att den personen är man.

    Att köpa kläder på Blocket är snarare smart än snålt.

  • Stårsc­han
    Äldre 16 Jan 08:21
    #11
    +1

    Han var inte snålare än du.

  • Äldre 16 Jan 11:04
    #12

    Det hela beror på hur han "bjöd ut dig". Frågade han dig om han kunde bjuda på en fika, eller frågade han om du ville gå ut och fika med honom? Är det det förstnämnda så gjorde han ju fel som inte betalade ditt fika, men i det andra fallet så känns det helt normalt att ni betalade var och en för sitt. Tiderna då män ska hålla på och betala för allt är över eftersom vi lever i ett jämställt land numera. 

Svar på tråden Är svenskar så snåla?