• Emerencia

    Knappljud från datorer under föreläsning

    Någon gräns måste det börja jobbas på. Jag sitter på en föreläsning och hör knappt vad föreläsaren säger för det sitter 6 personer runt om mig och knappar på sina datorer, några ser jag som är framför mig är på Facebook och skriver så det är ju inte bara plugg dom för. Jag blir tokig på ljudet från knapparna, de låter extremt mycket och irriterar som tusan. Är det bara jag som är ovanligt känslig och lätt distraherad? Ska det vara tillåtet att ha datorer som låter under föreläsning? Värre med detta än en mobil som ringer på vibrator.

  • Svar på tråden Knappljud från datorer under föreläsning
  • Monchichier

    Ha för vana att sätta dig allra längst fram i föreläsningssalen. För hur man än gör är det omöjligt att förändra andra. Det enda man kan förändra är hos sig själv.

  • Loigios

    Låter lite överkänsligt faktiskt... Folk måste få ta anteckningar på det sätt som känns bäst, vissa skriver helst på papper, andra vill skriva på datorn. Det är liksom bara att gilla läget, och att folk sitter på Facebook drabbar ju bara den som just facebookar. Det knappas ju mindre på Facebook än en föreläsningsanteckning!

    Men försök placera dig med några som skriver manuellt om det är så störande för dig. Vad gäller telefon så behöver vissa vara kontaktbara och har man då telefonen på ljudlöst så har man gjort det man kan begära! Visst, man kan ha en smartwatch där man får notifikationen i klockan så kan man ha telefonen i väskan/jackan, men som student är kanske en ny pryl inte prio direkt med tanke på att man inte lever allt för fett på csn

  • Emerencia

    Men att knappa onödigt på Facebook och störa andra på universitetet hör inte hemma på föreläsningar, då behöver man inte gå alls. Eller knappa på mobilen iaf som inte låter.

  • Loigios

    Men om Facebook stör mer än anteckningarna så ligger problemet mer hos dig än att andra stör. Som du fick råd tidigare, sätt dig längst fram så kommer du närmare föreläsaren och hör bättre och så får du ingen aning om ifall det är Facebook eller anteckningar som orsakar knappandet

  • Firenze

    Ja, du låter överkänslig. Jag kan också vara ganska känslig så jag satte mig aldrig mitt bland alla andra utan antingen längst bak eller på kanten. Testa att placera dig annorlunda i salen. Du lär dig snart vad som funkar för dig. Har föreläsarna mikrofon? Annars kan du kanske be dem att använda det, alla universitet borde ha mikrofon i salarna.

    Visst, facebook hör tekniskt sett inte hemma på en föreläsning men du vet ju inte vad de chattar om. Ibland skrev jag t.ex. till kompisar som av någon anledning (t.ex. läkarbesök eller försenad buss) kommit för sent till föreläsningen och undrar om det är värt att gå och när det blir rast så att de kan smyga in. Andra gånger kände jag helt enkelt att det inte är lönt att anteckna vissa delar av föreläsningen men behövde distrahera händerna för att inte somna och kunna fortsätta lyssna. Som sagts ovan så låter några rader på facebook mindre än intensiva föreläsningsanteckningar så du borde nog försöka jobba på att hantera det snarare än att försöka ändra på alla andra.

  • Emerencia
    Loigios skrev 2018-01-17 11:16:57 följande:

    Men om Facebook stör mer än anteckningarna så ligger problemet mer hos dig än att andra stör. Som du fick råd tidigare, sätt dig längst fram så kommer du närmare föreläsaren och hör bättre och så får du ingen aning om ifall det är Facebook eller anteckningar som orsakar knappandet


    Jag sa inte att det stör mer, var skrev jag det? Sa bara att det är onödigt att störa mer än nödvändigt, tex Facebook. Då behöver man inte komma om man ska sitta och skriva på Facebook under föreläsningen.
  • Emerencia

    Alla har mobil, då kan man skriva ljudlöst på mobilen istället för att knäppa på datorn, men man ska inte skriva på Facebook eller prata med andra under föreläsningen. Det ska vara fokus på föresläningen, inget annat. Då behöver man inte gå om man ska störa andra runt om.

  • Emerencia

    Det är små salar med max 30 Pers för våran klass är så liten, så jag kommer inte undan var jag än sitter. Jag tycker det är ok med anteckningar, men det är ju inte anteckningar som är majoriteten av knappningarna utan annan onödigt skit, det är detta jag blir irriterad på.

  • Monchichier
    Emerencia skrev 2018-01-17 11:39:24 följande:

    Det är små salar med max 30 Pers för våran klass är så liten, så jag kommer inte undan var jag än sitter. Jag tycker det är ok med anteckningar, men det är ju inte anteckningar som är majoriteten av knappningarna utan annan onödigt skit, det är detta jag blir irriterad på.


    Så sätt dig längst fram och låtsas som att det är från anteckningar som knappljuden kommer ifrån. Du hör dig bara en otjänst om du sitter och irriterar dig på saker som du inte kan påverka.
  • Firenze

    Alla har rätt att gå på föreläsningarna om de läser en kurs. DU kan inte bestämma vad som är okej eller inte. Skolan brukar ha trivselregler men så länge datorer är tillåtna tror jag knappast att skolan lägger sig i vad folk gör på datorerna (förutsatt att det inte strider mot deras nätverkspolicy). Högskole- och universitetsstudier (vilket jag antar att detta gäller) bygger trots allt på eget ansvar.

    Du kan t.ex. ta ansvar för dig själv och byta plats så att du inte är omringad av 6 personer som antecknar på datorn/facebookar. Jag satt nästan alltid själv och gick sen och pratade med kompisar på rasten. Jag lovar, det är lättare att byta plats än att gå och sura.

Svar på tråden Knappljud från datorer under föreläsning