Knappljud från datorer under föreläsning
Ja, du låter överkänslig. Jag kan också vara ganska känslig så jag satte mig aldrig mitt bland alla andra utan antingen längst bak eller på kanten. Testa att placera dig annorlunda i salen. Du lär dig snart vad som funkar för dig. Har föreläsarna mikrofon? Annars kan du kanske be dem att använda det, alla universitet borde ha mikrofon i salarna.
Visst, facebook hör tekniskt sett inte hemma på en föreläsning men du vet ju inte vad de chattar om. Ibland skrev jag t.ex. till kompisar som av någon anledning (t.ex. läkarbesök eller försenad buss) kommit för sent till föreläsningen och undrar om det är värt att gå och när det blir rast så att de kan smyga in. Andra gånger kände jag helt enkelt att det inte är lönt att anteckna vissa delar av föreläsningen men behövde distrahera händerna för att inte somna och kunna fortsätta lyssna. Som sagts ovan så låter några rader på facebook mindre än intensiva föreläsningsanteckningar så du borde nog försöka jobba på att hantera det snarare än att försöka ändra på alla andra.