Inlägg från: Meriall |Visa alla inlägg
  • Meriall

Istället för parmesan?

Ska riva parmesan över ett pastarecept i slutet men är osäker då färdigriven ofta innehåller ägg (jag är allergisk). Även parmesan på bit kanske gör det (ägglysozym) eller skärs upp i disk där de har massa ostar med ägg som kan ge spår. Blir iaf osäker med parmesan för hela ägggrejen fast jag gillar parmesan egentligen. Vad kan jag ta istället? Någon annan ost?

• Svar på tråden Istället för parmesan?
  • Meriall

Det är oftast i färdigriven så kanske bara är en tillsats. Men jag har inte hittat på bit utan isf får man köpa i ostdisken och de skär en bit av en större och då använder de samma maskiner som när de skär annan ost som har ägglysozym. Det är inte ovanligt i dessertostar och utländska ostar... Men tror också att äkta parmesan inte innehåller det i sig. Åt en bit importerad parmesan en gång som någon köpt i Italien och det gick bra.

Jag ska ha det till skaldjurspasta förresten. Mozzarella för mild och feta tar över kanske? Eller tror ni det passar? Parmesan är väl också liksom torrare i konsistensen eller misstar jag mig? Tänkte på Västerbottensost men den är också ganska fet?

Svar på tråden Istället för parmesan?