• JagSägerDåDet

    Problem med "sjuk" pojkvän

    Hej

    Min pojkvän har nyligen flyttat ihop med mig. Han är så snäll och gullig på många sätt, men det är några saker som stör mig.

    Nu är han klassiskt "manssjuk". Han kan fortfarande jobba, men han är lite krasslig. Problemet är att han blir så ynklig så att jag blir irriterad på honom; han pratar med låg röst och mumlat, beter sig som att han är sur för "han mår ju dåligt", snyter sig inte och går och snörvlar, när jag ber honom snyta sig säger han att "han precis gjorde det" med besvärad röst. Han tycker allt är så jobbigt och han vill verkligen visa det också. Jag tycker att man fortfarande kan vara glad när man är krasslig, många gånger jag varit nerbäddad och tyckt saker är jobbigt, men herregud det blir ju bättre, man kan fortfarande le. Han klagar att han ska jobba, att det aldrig kommer bli bättre m.m... Blir galen! Han gick till jobbet för några timmar sen och jag tycker det är SÅ skönt att slippa hans gnälliga/halvsura humör.

    Hur är era män när de är sjuka? Jag personligen tycker att man tar en alvedon och vilar, behöver inte vara mer komplicerat än så. Hur ska jag hantera hans sätt? Har fått hejdå mig några gånger för att inte snäsa till honom att skärpa sig.

  • Svar på tråden Problem med "sjuk" pojkvän
  • Anonym (Pella)

    Låter som att du beskriver min sambo! Han brukar ligga i soffan (inte i sängen för då får han ingen uppmärksamhet) och se allmänt "klen" ut, stönar högt så fort jag kommer inom hörhåll så att jag inte glömmer bort att tycka synd om honom! Vill gärna bli servad med att jag åker till affären och köper önskad mat/godis samt hämtar saker åt honom så att han inte behöver resa sig ur soffan i onödan! Pratar med tillgjort svag röst.. Efter några dagar med detta så känner jag bara att jag vill kväva honom med en kudde!!
    Själv biter jag ihop så gott det går även om jag är både förkyld och har feber och ont i huvudet, väljer att försöka fokusera på något annat än just bara på att jag är sjuk.

  • Anonym (Halfullt glas)

    Håller med TS att man kan väl ändå vara lite positiv och glad. Drömmer Jag är inte typen som tycker synd om mig själv, inte min sambo heller. Men samtidigt blir man ju lite ynklig när man blir sjuk, eller många blir det, och det är väl inte fel att önska sig att nån ger en lite extra uppmärksamhet tänker jag. 

    Min sambo "lider" tack och lov inte av mansförkylningar och sådär, men han blir ofta lite nedstämd för att han hatar att vara sjuk. Han tycker inte om att vara till besvär heller så han klagar inte särskilt mycket. Han gnäller inte när han bara är lite krasslig, d.v.s. inga låtsade snörvlanden eller ynkligt låg röst eller något sådant. Jag måste nästan TJATA innan han låter mig hjälpa honom med något när han är sjuk, haha.

  • Anonym (A)
    Anonym (Halfullt glas) skrev 2018-01-17 14:47:08 följande:
    Håller med TS att man kan väl ändå vara lite positiv och glad. Drömmer Jag är inte typen som tycker synd om mig själv, inte min sambo heller. Men samtidigt blir man ju lite ynklig när man blir sjuk, eller många blir det, och det är väl inte fel att önska sig att nån ger en lite extra uppmärksamhet tänker jag. 

    Min sambo "lider" tack och lov inte av mansförkylningar och sådär, men han blir ofta lite nedstämd för att han hatar att vara sjuk. Han tycker inte om att vara till besvär heller så han klagar inte särskilt mycket. Han gnäller inte när han bara är lite krasslig, d.v.s. inga låtsade snörvlanden eller ynkligt låg röst eller något sådant. Jag måste nästan TJATA innan han låter mig hjälpa honom med något när han är sjuk, haha.
    Håller med
  • Corly

    Hm, personligen tycker jag lite synd om män när de hånas för att de är sjuka och mår dåligt. Det är som det där "jättebebissyndromet" som har blivit modernt att prata om numera. Det är ju till och med vetenskapligt bevisat att män blir sjukare av en förkylning än vad kvinnor blir. Och stackars kille som måste gå till jobbet när han mår så där pyton, kunde kan inte sjukskriva sig?

    Istället för att göra narr av din pojkvän när han mår skit, varför kan du inte vara lite hygglig och pyssla om honom lite istället? Vad är det här att störa sig på? När jag är förkyld så mår jag ofta ganska dåligt, och det är jätteskönt att ha en trevlig partner som servar och tar hand om en då. Givetvis gör man samma tillbaka när den andre är sjuk. 

  • Söder73
    Corly skrev 2018-01-17 18:21:03 följande:

    Hm, personligen tycker jag lite synd om män när de hånas för att de är sjuka och mår dåligt. Det är som det där "jättebebissyndromet" som har blivit modernt att prata om numera. Det är ju till och med vetenskapligt bevisat att män blir sjukare av en förkylning än vad kvinnor blir. Och stackars kille som måste gå till jobbet när han mår så där pyton, kunde kan inte sjukskriva sig?

    Istället för att göra narr av din pojkvän när han mår skit, varför kan du inte vara lite hygglig och pyssla om honom lite istället? Vad är det här att störa sig på? När jag är förkyld så mår jag ofta ganska dåligt, och det är jätteskönt att ha en trevlig partner som servar och tar hand om en då. Givetvis gör man samma tillbaka när den andre är sjuk. 


    Hahaha, vetenskapligt bevisat :) Nädu, ni är ena riktiga gnällspikar ;)
  • Anonym (Vafan)

    Män mår sämre vid förkylning än kvinnor. Och sluta tramsa. I början av ert förhållande var det gulligt och inga problem att åka till affären och handla den där godisen. Skulle ni själva må dåligt skulle han finnas där. Ta hand om er man, kärringjävlar. Det är ok att tycka om sin man trots metoo 2018.

  • Anonym (Halvfullt glas)
    Anonym (Vafan) skrev 2018-01-17 22:14:08 följande:

    Män mår sämre vid förkylning än kvinnor. Och sluta tramsa. I början av ert förhållande var det gulligt och inga problem att åka till affären och handla den där godisen. Skulle ni själva må dåligt skulle han finnas där. Ta hand om er man, kärringjävlar. Det är ok att tycka om sin man trots metoo 2018.


    Nå. Jag väljer att tro att "kärringjävlar" är ett försök att provocera, för jag tar inte åt mig i alla fall. Jag tycker fortfarande det är "gulligt" och springer gärna och köper sjukling-presenter typ godis och fluffar kuddar... Jag tycker ju synd om min pojkvän när han mår dåligt! Det gör mig ledsen att han mår dåligt eller har ont nånstans. Jag bryr mig om honom. Och han är lika omtänksam tillbaka, självklart.

    (Han utnyttjar det dessutom inte utan som jag skrev i #2 så får jag nästan tjata innan jag får lov att hjälpa, för han vill inte vila och bli uppassad förrän han är mer än bara lite krasslig.)

    Och som sagt: kvinna som man, alla (nå många i alla fall) blir ju lite ynklig när man är sjuk, och vad gör det? Varför är det fel att vilja ha uppmärksamhet...

    MEN det måste självklart funka båda vägarna; d.v.s. inte så att kvinnan oavsett hur sjuk hon är, ska ta hand om hushållssysslor och barn och sådär medans mannen blir uppassad så snart han snörvlar lite. 
    Flört Men är det rättvist, så absolut.
  • Anonym (Halvfullt glas)
    Corly skrev 2018-01-17 18:21:03 följande:

    Istället för att göra narr av din pojkvän när han mår skit, varför kan du inte vara lite hygglig och pyssla om honom lite istället? Vad är det här att störa sig på? När jag är förkyld så mår jag ofta ganska dåligt, och det är jätteskönt att ha en trevlig partner som servar och tar hand om en då. Givetvis gör man samma tillbaka när den andre är sjuk. 


    Instämmer, MEN: är det så att nån är lite snuvig och går och tycker synd om sig själv i två veckor fattar jag att man blir less. För jo, ibland får man fanimig rycka upp sig, le, och tänka positivt, inte dra ner alla andra i deppträsket. 
  • Anonym (min man)
    Corly skrev 2018-01-17 18:21:03 följande:

    Hm, personligen tycker jag lite synd om män när de hånas för att de är sjuka och mår dåligt. Det är som det där "jättebebissyndromet" som har blivit modernt att prata om numera. Det är ju till och med vetenskapligt bevisat att män blir sjukare av en förkylning än vad kvinnor blir. Och stackars kille som måste gå till jobbet när han mår så där pyton, kunde kan inte sjukskriva sig?

    Istället för att göra narr av din pojkvän när han mår skit, varför kan du inte vara lite hygglig och pyssla om honom lite istället? Vad är det här att störa sig på? När jag är förkyld så mår jag ofta ganska dåligt, och det är jätteskönt att ha en trevlig partner som servar och tar hand om en då. Givetvis gör man samma tillbaka när den andre är sjuk. 


    Nu kan jag bara tala för hur min man är, men han överdriver i alla fall. Han kan med ynklig röst be mig hämta ett glas vatten, eller köpa godis (godis, inte halstablett eller medicin) "för halsen", för att sekunden senare svara i telefon med sin vanliga röst. Är det en kompis som ringer så kan de snacka och skratta en lång stund med vanliga röster och utan hostattacker, för att sedan lägga på och genast ha svår hosta och ynklig röst. Han kan också vara sängliggande och " behöva sova", sålänge jag inte föreslår att vi ska göra något han tycker är roligt, gör då blir han genast piggare.

    Han är säkert sjukare vid vissa tillfällen men tyvärr har han sabbat sympatin genom att överdriva och låtsas så många gånger innan.
  • Tosselin

    Så han går runt och fiskar uppmärksamhet när han blir svag och sjuk? Ungefär som kvinnor gör hela tiden då?

  • Anonym (Vafan)
    snygglena skrev 2018-01-18 14:34:16 följande:

    Fyfan vad jag är glad att jag är singel!


    Fortsätt inbilla dig det du. Själv ska kah krypa ner bredvid min kvinna nu och nosa henne i nacken.
  • snygglena
    Anonym (Vafan) skrev 2018-01-19 00:13:02 följande:

    Fortsätt inbilla dig det du. Själv ska kah krypa ner bredvid min kvinna nu och nosa henne i nacken.


    Kul för dig. Och kul för mig, som inte inbillar mig nånting, utan trivs i fulla drag med mitt civilstånd, även om det sticker i ögonen på vissa.
Svar på tråden Problem med "sjuk" pojkvän