Mammut3n78 skrev 2018-01-18 10:13:33 följande:
När man läser vad ni ger ungarna för mat så är det inte konstigt alls att de är små i växten. Makaroner och pannkakor är ingen mat, bara tomma kolhydrater. Celler behöver protein för att bildas och ben behöver kalcium, etc. I med kött, fisk, fågel och ägg i ungen. Och kom ihåg att om ni inte ger rött kött så kan ni behöva ge järn som tillskott annars kommer ni få en trött och blek unge.
Kan tipsa om matkalkyl.se där man enkelt kan se näringsinnehållet för de flesta livsmedel.
Det är inte så himla lätt att få i barnet alla möjliga saker. Nu är inte mitt barn underviktigt på nåt sätt, men han är väldigt petig i maten och äter i princip bara kolhydrater (och slät sås). Pannkakor kan man som sagt göra väldigt näringsrika och när det kommer till pasta och ris så är det lätt att byta till fullkornsvarianter.
Som någon annan skrev så VET jag att mitt barn äter mer varierat på förskolan än hemma så jag är inte så orolig för honom. Sakta men säkert kommer han också börja äta bättre.
tvillingmammaVastmanland skrev 2018-01-18 10:22:23 följande:
Makaroner däremot bör man nog undvika eftersom de bara innehåller vetemjöl, bättre göra potatismos.
Potatis är jättenyttigt och i potatismoset blandar man i lite smör, mjölk, rapsolja kanske. De flesta barn älskar väl potatismos, det borde gå att vi även ett ätovilligt barn.
Lasagne är en rätt som många barn äter, då får man i barnet väldigt mycket, både köttfärs, ost, mjölk, tomat, lök, morot och rotselleri utan att de märker det...
Jag skulle ÄLSKA om mitt barn åt potatis! Jag älskar potatis (framför allt kokt och mosad) och skulle kunna äta det varje dag, men barnet AVSKYR potatis i alla former (utom chips). Samma med lasagne. Det är en av mina favoriträtter men barnet anser förmodligen att det är för många komponenter för att det ska gå att äta. Pasta/ris med en slät sås, annars får det vara. Kanske lite majs vid sidan om. Man är inte stolt som förälder när ens barn är så petigt men huvudsaken är ATT han äter (och så äter han som sagt bättre på förskolan).