• Anonym (Undrande)

Varför tar ni bort vänner från Facebook?

Har märkt att jag blir lite frågande om någon tar bort mig från Facebook. Oftast är det någon som sällan lajkar något jag lägger upp oj som jag hardålig kontakt med. Men många gånger så tycker jag det är lite sorgligt då det kan vara vänner jag haft där Facebook är den enda kanalen jag orkar/har tid osv, att upprätthålla någon form av kontakt. Man får ju på så vis lite information om hur personen har det osv. Självklart kan man ta upp telefonen och ringa, men det är ju inte alltid man klarar att hålla den kontakten med alla sina kontakter henom livet. Lite sorgligt.... hur tycker ni???

• Svar på tråden Varför tar ni bort vänner från Facebook?
  • fjanten

För att det inte är en person jag inte längre vill ska "se" vad som pågår i mitt liv. Varför? För att jag emellanåt lägger ut bilder på mina barn, och jag vill bara att personer jag litar på och känner väl ska se de bilderna.

Brukar rensa bort personer typ en gång i halvåret (då kanske någon från en föräldragrupp tas bort, eller någon jag pluggade med på högskolan - men inte längre har något med varandra att göra osv).

• SilverEmma
    Anonym (Undrande) skrev 2018-01-18 07:59:02 följande:
    Har FULL förståelse för att man tar bort dem som kränker människor på olika sätt. Men är det inte bättre att avfölja folk man inte umgås så mycket med IFALL man plötsligt börjar umgås igen???
    En del har jag gjort så med, men en del personer har jag helt enkelt inget intresse av något år efter vi t ex slutat jobba tillsammans och skulle inte ens prioritera en fika på stan...då kan jag lika gärna plocka bort. Ser liksom ingen anledning att ha kvar dem då. Hade jag aldrig plockat bort någon så hade jag haft en vänlista på runt 1000 pers och det har jag inget intresse av. Har nu runt 120 vänner, det ökade lite när jag började plugga i augusti och fick ansökningar från några kursare, vilket jag accepterade för att vara trevlig, men de flesta kommer troligtvis att tas bort när vår utbildning är slut.
  • SilverEmma

Skulle det vara så att man helt plötsligt börjar umgås igen så är det ju inte värre än att man kan lägga till dem igen om man vill. Det har hänt mig en gång ca 5 år efter att jag plockat bort personen.

• Anonym (Amanda)

Jag tar bort personer som visar sig ha osunda eller icke feministiska värderingar. Då kan dom leva i ensamhet.

• Teady111
    Anonym (Amanda) skrev 2018-01-18 08:10:09 följande:

Jag tar bort personer som visar sig ha osunda eller icke feministiska värderingar. Då kan dom leva i ensamhet.

Då kan du knappast ha många vänner!
  • Anonym (Amanda)
    Teady111 skrev 2018-01-18 09:08:34 följande:

Då kan du knappast ha många vänner!

Tvärt om! Dom flesta har sunda värderingar. Är man inte feminist så har man inte det utan är bara en tönt.
  • Anonym (Majsan)

Tar bort "vänner" jag anser snoka eller som bara är ute efter skvaller till fikat... Eller såna jag helt enkelt inte har intresse av längre. Finns även några som rykt ut med block för att de tycker synd om våldtäktsmän eller mördare, speciellt om de varit av utländskt ursprung!

• Anonym (?)
    Anonym (Majsan) skrev 2018-01-18 09:14:14 följande:

Tar bort "vänner" jag anser snoka eller som bara är ute efter skvaller till fikat... Eller såna jag helt enkelt inte har intresse av längre. Finns även några som rykt ut med block för att de tycker synd om våldtäktsmän eller mördare, speciellt om de varit av utländskt ursprung!

Varför blocka av den anledningen? Förstår inte meningen med att blocka någon om de inte skickar obehagliga privata meddelanden typ... Om de ändå bara postar på sin vägg och inte skriver till dig personligen gör väl en block ingen skillnad.
  • Anonym (Undrande)
    fjanten skrev 2018-01-18 08:01:46 följande:

För att det inte är en person jag inte längre vill ska "se" vad som pågår i mitt liv. Varför? För att jag emellanåt lägger ut bilder på mina barn, och jag vill bara att personer jag litar på och känner väl ska se de bilderna.

Brukar rensa bort personer typ en gång i halvåret (då kanske någon från en föräldragrupp tas bort, eller någon jag pluggade med på högskolan - men inte längre har något med varandra att göra osv).

Ja det är ju klart att det kan ju bero på vad man vill dela med sig och till vem. Fast Facebook har ju den funktionen att man kan välja vilka man vill ska se ett inlägg. Man kan ju vad jag förstår, till och med skapa grupper för att göra det ännu enklare. Är det då inte enklare att avfölja eller är du helt enkelt ointresserad av att ha dem kvar som vänner oavsett???
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Majsan) skrev 2018-01-18 09:14:14 följande:

Hur vet du om de snokar? Eller känner du dem såpass att du tror de gör det, baserat på deras personlighet??
Svar på tråden Varför tar ni bort vänner från Facebook?