• Anonym (Undrande)

Varför tar ni bort vänner från Facebook?

Har märkt att jag blir lite frågande om någon tar bort mig från Facebook. Oftast är det någon som sällan lajkar något jag lägger upp oj som jag hardålig kontakt med. Men många gånger så tycker jag det är lite sorgligt då det kan vara vänner jag haft där Facebook är den enda kanalen jag orkar/har tid osv, att upprätthålla någon form av kontakt. Man får ju på så vis lite information om hur personen har det osv. Självklart kan man ta upp telefonen och ringa, men det är ju inte alltid man klarar att hålla den kontakten med alla sina kontakter henom livet. Lite sorgligt.... hur tycker ni???

• Svar på tråden Varför tar ni bort vänner från Facebook?
  • jeanette02

Vad barnsligt det låter att bara ta bort fb-vänner bara för att de röstade SD.

Har människor med olika politisk åskådning mitt flöde, men börjar de spamma för mycket med sin politik oavsett parti döljer jag de ibland.

Brukar ta bort vänner som stödjer militanta djurrättsaktivister och liknande. Vill inte kopplas samman med sådana människor. Rasistiska människor, veganer som hela tiden ska försöka mästra oss andra. Hejdå. Människor som delar artiklar helt okritiskt från Newsvoice, Aftonbladet och liknande.

Har blivit väldigt restriktiv med vänner på Fejjan. Nu är det bara nära vänner, släkt och ett fåtal andra intressanta där. Har aldrig förstått varför man ska följa människor man aldrig umgås med typ klasskamrater från grundskolan.

• Anonym (Eh?)

Jag brukar snarare ta bort personer med jättemånga vänner som postar mycket. Men som aldrig interagerar med mig personligen.

Vänner på Facebook som har ett fåtal vänner på listan och som kan tänkas må bra av att inte bli bortvalda har jag inga bekymmer med att ha kvar.

• Anonym (Lala)

Krävs ganska mycket för att jag ska ta bort en vän från FB, då min vänlista där inte direkt är ett prioriterat projekt i mitt liv. Kan minnas tre personer jag har raderat:

1. En man som gjort mig väldigt illa och som jag aldrig mer vill se ansiktet på. 2. En man som postade sjukt läskiga bilder på gråtande barn och liknande (person från annat land som lade till tjejer på fb bara för att - tackar aldrig ja till såna numera men när jag var yngre kunde jag göra det). 3. Tjej (som jag inte hade någon kontakt med) som varje dag postade bilder på träning, sin fitnesskropp, dietmat osv under en period då jag försökte återhämta mig från ätstörningar (idag hade jag dock tänkt annorlunda och bara inte tittat på det).

I övrigt har jag väldigt många på min vänlista som jag inte alls har kontakt med och väldigt många politiska åsikter i flödet, alltifrån kommunister till SD:are, och de får helt enkelt vara kvar där :) Kan tycka politiska diskussioner är intressant, istället för alla dessa ständiga "The typical jag"-poster och liknande. Men alla har vi ju olika intressen :D

• Physalis
    Anonym (Undrande) skrev 2019-05-03 18:24:12 följande:

Eller hur! Extremt onödigt att unfrienda när man kan avfölja! Det känns som att det ligger bitterhet i ett unfriendande eftersom det är så extremt onödigt. Vad är det man vinner på det? tänker jag. Man kan ju enkelt skapa grupper som ska kunna se det man skriver om det är något man inte vill att den personen ska kunna se. Märkligt....

Det låter mer som att du läser in väldigt mycket i att bli unfriendad. Vad skulle det vara för bitterhet att plocka bort en vän som delar saker man inte vill se, eller en vän man är obekväm med att ser det man själv delar?

Det går mycket snabbare att unfrienda än att skapa grupper och göra inställningar för att göra i stort sätt samma sak som att unfrienda. Så det är vad man vinner på det.
    Korrekturläser som en kratta
  • Miss Skywalker

Människor man knappt känner som lagt till en bara för att få en lång vänlista och sedan spammar flödet med plötsliga klagomål som Faaan oxå! utan någon förklaring, varpå deras vänner börjar kommentera Vad har hänt?! och Styrkekram! utan att få någon förklaring.

Människor som inte klarar av andras politiska åsikter och kastar skit och smetar brunt..

• Anonym (Sårande)
    Physalis skrev 2019-05-04 13:27:15 följande:
    Det låter mer som att du läser in väldigt mycket i att bli unfriendad. Vad skulle det vara för bitterhet att plocka bort en vän som delar saker man inte vill se, eller en vän man är obekväm med att ser det man själv delar?

Det går mycket snabbare att unfrienda än att skapa grupper och göra inställningar för att göra i stort sätt samma sak som att unfrienda. Så det är vad man vinner på det.
    Ja, DU vinner lite tid på det, men du tar inte hänsyn till den andra människans känslors. Det är en "vinst" att kunna göra det också. 
    Miss Skywalker skrev 2019-05-04 13:54:03 följande:

Människor man knappt känner som lagt till en bara för att få en lång vänlista och sedan spammar flödet med plötsliga klagomål som Faaan oxå! utan någon förklaring, varpå deras vänner börjar kommentera Vad har hänt?! och Styrkekram! utan att få någon förklaring.

Människor som inte klarar av andras politiska åsikter och kastar skit och smetar brunt..

Det där beteendet - att lägga till massor med vänner för att det ska se bra ut, men sedan inte visa något intresse annat än för en liten krets av gamla IRL-vänner - retar jag mig också på. Men jag skulle inte avvänna dem för det. Jag slutar bara försöka visa intresse för dom efter ett tag, när jag aldrig får något tillbaka. 
  • Physalis
    Anonym (Sårande) skrev 2019-05-04 18:02:13 följande:

Ja, DU vinner lite tid på det, men du tar inte hänsyn till den andra människans känslors. Det är en "vinst" att kunna göra det också. Det där beteendet - att lägga till massor med vänner för att det ska se bra ut, men sedan inte visa något intresse annat än för en liten krets av gamla IRL-vänner - retar jag mig också på. Men jag skulle inte avvänna dem för det. Jag slutar bara försöka visa intresse för dom efter ett tag, när jag aldrig får något tillbaka. 

Fast hur mycket tar den personen hänsyn till alla sina vänner när den delar grejer som är såpass extrema att folk känner sig tvungna att ta till åtgärder för att slippa se?
    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Christine)

Vänner som aldrig skriver nåt,vänner som aldrig gillar nåt jag lägger ut.Vän som skrev otrevliga saker på min sida.Hela exets familj och vänner.Alla de är blockade eller inte mina vänner mera på FB och instagram .

• Anonym (Sårande)
    Physalis skrev 2019-05-04 19:26:11 följande:
    Fast hur mycket tar den personen hänsyn till alla sina vänner när den delar grejer som är såpass extrema att folk känner sig tvungna att ta till åtgärder för att slippa se?
    Alltså, om personen delar bilder på ruttna lik, tortyr, vålds- eller barnporr, så får man såklart ta bort honom. Då har ju den personen ställt sig utanför mänskligheten s.a.s. - han behöver ingen hänsyn. Men det var väl inte sådant som var fallet här?
  • Anonym (Mdi)
    Anonym (Undrande) skrev 2018-01-18 07:32:42 följande:

Har märkt att jag blir lite frågande om någon tar bort mig från Facebook. Oftast är det någon som sällan lajkar något jag lägger upp oj som jag hardålig kontakt med. Men många gånger så tycker jag det är lite sorgligt då det kan vara vänner jag haft där Facebook är den enda kanalen jag orkar/har tid osv, att upprätthålla någon form av kontakt. Man får ju på så vis lite information om hur personen har det osv. Självklart kan man ta upp telefonen och ringa, men det är ju inte alltid man klarar att hålla den kontakten med alla sina kontakter henom livet. Lite sorgligt.... hur tycker ni???

Jag tar bort folk jag inte har något intresse av, en del gamla klasskompisar från grundskolan, som jag inte ens var speciellt nära kompisar med ens då har jag rensat bort. De har lagt till mig på fb men hälsar inte ens på mig på stan när jag är i hemstaden på besök. Jag har inget intresse av att se deras bebisbilder och vill inte att de ska se mina privata bilder heller. Därför rensar jag bort.

Samma sak med ytligt bekanta som envisas med att lägga till en på fb. Jag vill inte ha kleti och pleti på fb men har ibland accepterat ändå för att de skickar när man är på samma tillställning.

Sedan har jag tagit bort en del människor som skriver att alla andra är idioter. Typ sitter i kö till försäkringskassan, suttit en halvtimme, att de inte kan göra ett bättre system, idioter.. Sedan några dagar senare skriver de typ nu har kommunpolitikerna beslutat om att bygga en park utanför mig, varför en park när vi behöver ett dagis nära oss? Idioter.... Och nästa vecka skriver: hemskickad från vårdcentralen med råd om att ta alvedon mot min huvudvärk, varför kan inte sjukvården ta någon på allvar, idioter... Det har jag tyckt varit hemskt provocerande när vederbörande kallar alla idioter..

Sedan tar jag bort folk som ralijerar om invandring, sprider fake news, ralijerar om feminism eller metoo.
Svar på tråden Varför tar ni bort vänner från Facebook?