Ellkaramell skrev 2018-01-22 15:18:46 följande:
Oj! Sjukt att läkarna behandlar så otroligt olika! Läste i en annan tråd om tsh att nån inte fått behandling trots tsh 6.2 liksom och du fick behandling vid 2.6...
Jag har läst att det kom nya riktlinjer i november förra året. Det var nånting om att man "överskattat" dom studier som finns och att det inte finns tillräckliga bevis som stödjer att man ska behandla så låga nivåer. Det enda som är bevisat är högt tsh över 10 har betydelse. Exempelvis mina läkare (jag försökte först få min ivf-läkare att medicinera, sen bad jag att få prata med en annan läkare på kliniken som sa samma sak, sen sökte jag min husläkare som sa samma sak, då sökte jag en privat gynekolog som sa samma sak... så jag har verkligen kämpat för behandling) säger att de inte behandlar tsh förrän det är över 10 eftersom det inte finns bevis på att det förbättrar något att behandla lägre nivåer.
Men aaaallas läkare på familjeliv verkar behandla från 2.5 typ och jag tycker att det är extremt stressande!! Känns som att jag betalar massa pengar för ingenting om jag kör igång med ivf hos min klinik nu utan att få optimala nivåer (bevis eller ej). Men man borde väl bara lita på läkarna kanske, i normala fall gör jag det och googlar inte så mycket...
Första kontakten hade jag med kvinnokliniken, (ligger i samma byggnadsom ivf nordic, de samarbetar, den läkaren som tog emot mig jobbar även där ibland) det var den läkaren som så att om vi inte skulle försöka så skall värdet helst ligga under 2 annars kan det bli problem, kommer inte ihåg på vilket sätt. Han så även om jag hade känt mig annorlunda pga för högt värde, nej så jag. Så om vi inte skulle försöka så hade jag inte behövt medicinen
Ngt som du kanske kan nämna. Att du är väldigt trött, dålig ämnesomsättning ect. Kommer tyvärr inte ihåg alla symtom man kan känna om tsh värdet är högt.
Men som sagt detta var för 2.5 år sedan.
Var bor du?