• My102

Vilka gränsvärden för TSH har de olika IVF-klinikerna?

Gå in på internetmedicin.se och sök på hypetyreus (tror jag, det ska vara låg ämnesomsättning) där står det att TSH ska vara under 2,0 vid gravidönskan.

Jag had låg ämnesomsättning redan och äter levaxin sedan några år tillbaka men jag påpekade detta och hänvisade till internetsidan och sen fick jag ökad dos.

Har de utrett om du har antikroppar? Det kan isåfall visa på om du har autoimmun sjukdom som låg ämnesomsättning.

• My102
    Ellkaramell skrev 2018-01-24 14:22:22 följande:

Ja, jag har antikroppar. Jag har också hänvisat till internetmedicin (samt till läkemedelsboken, Fass, janusinfo mm), men mina läkare säger "sluta läs på internet". Det gör mig väldigt ledsen, faktiskt, det är inte direkt samma sak att hänvisa till internetmedicin som till familjeliv... 

Skönt att du hittat en läkare som lyssnar på dig! Hoppas att jag också ska göra det.

Gränsvärdet för en ?normal? nivåe av TSH är 4,6 och neråt. Det skadar ingen att ge dig levaxin på 0,25 och sen gå på labb och ta ett blodprov efter 6 veckor för att se om det är bättre. Låter ju väldigt märkligt. Jag har nämligen aldrig haft problem med mina läkare om den saken. Jag vet inte vad mer du kan göra..du kan alltid vända dig till din vårdcentral istället för fertilitetskliniken. Jag pratar enbart om mitt TSH med min vårdcentralen, inte med fertilitetsläkaren, han konstaterade bara vad TSH låg på men ang medicinförändring osv så tog jag kontakt med vårdcentralen. Det är kanske en rättare väg att gå..sköldskörtlen är väl inte riktigt fertilitetsläkarnas område heller, annat än att dem kontrollerar TSH..men jag är osäker om dem är så insatt så dem kan diagnoserna och besluta om medicineringen.
Svar på tråden Vilka gränsvärden för TSH har de olika IVF-klinikerna?