• Äldre 19 Jan 16:55
    2218 visningar
    9 svar
    9
    2218

    Mitt frihetsbehov skapar lidande i mitt liv!!! Vad gör man?

    Hej!

    Jag är en ung man på 28 år- jag är alltså ingen tonåring längre. Jag är väldigt mogen och djup- på många plan. Men jag har en av flera svagheter:

    Mitt behov av frihet och kravlöshet gör mig olycklig inombords.

    Jag jobbar just nu på ett kontorsjobb där jag är otroligt styrd beträffande arbetstider och pauser. Det gör inte saken bättre....... Till och med våra KORTA raster är schemalagda!!!

    Innest inne så VANTRIVS jag med dessa villkor- trots att jag tycker att jobbet är helt okej- ibland är det till och med riktigt trevligt.

    Men jag känner mig så jävla instängd och den känslan väcker ett obehag i mig. Jag känner mig kvävd, styrd och dessutom upplever jag att arbetstiden går långsammare när man jobbar under dessa styrda villkor.

    Ibland får jag nästan svårt att andas- både av rastlöshet och känslan av begränsning.

    Hur kan jag förändra min känsla?

    Jag menar- livet är FULLT av krav, plikter, ansvar och jävlar som bestämmer över dig. Innest inne så avskyr jag verkligen denna samhällskonatruktion.

    Men jag ANPASSAR mig eftersom jag känner mig så illa TVUNGEN! Men inombords så känner jag hur jag SLÖSAR min tid eftersom jag lider av att vara STYRD och BEGRÄNSAD på detta sätt!

    Innest inne så är jag en väldigt självständig personlighet. Jag är social och älskar samvaro. Men samtidigt så älskar jag min frihet och jag mår som bäst när jag känner mig FRI! Jag älskar ordet och begreppet FRIHET och jag är oftast som lyckligast när jag känner mig FRI!

    Jag har rest mycket själv, jag bor själv och jag har tidigare arbetat i arbeten där jag är van vid att leda MIGSJÄLV.

    Å andra sidan så vantrivdes jag med motsatsen: Att vara oumbärlig och inte ha stöd av andra. Därför är jag en gåta.....jag vill ha frihet och känna mig fri- men jag vill inte känna mig ensam och utelämnad...

    Känner någon igen sig i dessa tankar?......

  • Svar på tråden Mitt frihetsbehov skapar lidande i mitt liv!!! Vad gör man?
  • Äldre 19 Jan 19:47
    #1

    Jag känner igen mig. Är kvinna, 35+. Har stannat länge på universitetet för att det är så fritt att läsa kurser. Jobbade vanliga arbetstider i ett år drygt och det var sååå tungt. Att behöva gå upp samma tid varje dag. Att inte få gå hem när man är klar för man måste vara där till en viss tid. Ahh!!! Har barn och det är inte alls samma grej att stiga upp tidigt med barn för då blir det inte exakt samma varje dag. Ibland sover de länge :)

    Jag har iaf börjat doktorera nu och det passar mig perfekt. Jag bestämmer alla mina tider helt själv och kan arbeta på kontoret eller hemma helt fritt. Det är nästan för bra för att vara sant! Kan rekommendera det till dig, eller starta eget. Borde vara liknande :)

  • Anonym (123)
    Äldre 19 Jan 19:55
    #2

    Att arbetstider, inklusive raster, är schemalagda brukar vara ganska standard.

    Starta eget.

  • Äldre 19 Jan 20:05
    #3

    Byt jobb,,,en gång för alla,,, frihet e en stor del i varans liv ,,

  • Äldre 19 Jan 20:48
    #4

    Ja, starta eget, så har du friheten att jobba hela tiden ;) Iallafall de forsta åren.

  • Äldre 19 Jan 20:50
    #5

    Jag tror majoriteten känner som du TS. Inget konstigt. Hitta ett annat jobb som fungerar friare är väl den vanligaste losningen.

  • Äldre 19 Jan 21:00
    #6
    +1

    Leta nytt jobb! Själv har jag jobb med flexmöjlighet både morgon, lunch och eftermiddag. Pauser tar man när man vill men vill man ha sällskap får man ju gå när de tider andra brukar ta paus. Min sambo jobbar hemifrån och kan pausa när han vill (om de inte har möten). Med andra ord finns det betydligt friare jobb än det du har. Ganska många av dem kräver nog utbildning. Men du kanske har sådan?

    Jag utbildade mig i rätt många år och tjänar ändå inte störtmycket. Men jag brukar faktiskt tänka att mina fria arbetstider är värda VÄLDIGT mycket.

  • Anonym (// A)
    Äldre 19 Jan 21:12
    #7

    Samma här. Jag kan jobba och prestera superbra om jag har ett jobb som ger mig frihet att styra och ställa själv, en auktoriserad roll. Svåra projekt som kräver allt, är enkelt för mig,medan att följa simpla basiska rutiner och schema, det klarar jag inte, jag får minnesförlust, jag blir förvirrad, jag tappar självförtroendet och fokus och blir utbränd på ett knäpp. Jag behöver ett jobb som kräver att jag är självständig,allt annat är slöseri på mitt liv.

    Mitt tips.

    Utbilda dig i det du brinner för,välj det där drömjobbet du tror är för svårt för dig, inget är svårare än att vara någon man inte är och göra något som får dig att må dåligt som förolämpar din kompetens.

    // A

  • Anonym (// A)
    Äldre 19 Jan 21:16
    #8
    Anonym (123) skrev 2018-01-19 19:55:59 följande:

    Att arbetstider, inklusive raster, är schemalagda brukar vara ganska standard.

    Starta eget.


    Standard ja, men alla människor är isåfall inte gjorde för den standarden jag vet flera som TS och mig som börjar må rent psykiskt dåligt av att jobba efter rutiner, väldigt fyrkantigt och lite spelrum , vissa människor, eller många människor, behöver mer utmaning.

    Man måste inte vara egenföretagare för att ha ett jobb som är mer självständigt finns massa jobb som kräver ansvar och du är ledande, gäller bara att veta vad man ska söka efter.
  • Anonym (mmm)
    Äldre 19 Jan 21:33
    #9

    Byta jobb bör väl inte vara en omöjlighet? Har du ett lite mer fritt jobb kommer det automatiskt göra att du mår bättre. Sedan kan man säkert göra andra saker i sitt liv som ger friheten men jobbet som du ändå tillbringar en stor del av din vakna tid på, är prio ett

    Alla är inte likadana. Jag har själv ett ganska inrutat arbete (men trots det rätt mycket egenbestämmande inom ramarna) där många är beroende av mig och det skulle bli kaos om vi inte hade noggranna tider osv, men jag vet många som inte skulle vilja ha mitt jobb. 

Svar på tråden Mitt frihetsbehov skapar lidande i mitt liv!!! Vad gör man?