• All makt åt familjerna

Hata Hemmafru hat!

Ni som tycker hemmafruar är parasiter är fruktansvärt verklighets frånvända. Själva har ni utnyttjat föräldraförsäkring, subventionerade förskola, Barnbidrag osv. Om det är någon som isåfall är parasiter (vilket är ett vidrigt och avhumaniserade begrepp) så är det ni som utnyttjar resten av samhället för erat sätt att leva. Hemmafruar lever i en frivillig förening och har inte tvingat någon att betala för dem. Om ni nu verkligen är så extremt oroade över hemmafruars ekonomiska situation skulle ni ju kunna engagera er politiskt för att förbättra den. Det finns gott om exempel på lagar i andra länder som skyddar hemmafruar ifall det blir en skilsmässa. Annars kan ni ju låta folk ta ansvar för sig själva.

Dessutom är det oförståeligt hur ni kan tycka att erat yrke är så extremt mycket viktigare än nån vars sysselsättning är att vara hemmafru. I bästa fall bidrar ni ändå bara med en droppe i havet till mänsklighetens utveckling. Fråga er själva: Om ni var ekonomisktoberoende hade ni då fortsatt med era så extremt intressanta jobb? är man verkligen så mycket friare för att man jobbar för företag/staten istället för sin familj?

Familjen/byn var länge det enda socialaskyddsnätet folk hade. Sen kom statindividualismen och krossade den tidigare strukturen. Men fortfarande måste alla göra likadant, hur skulle det se ut om någon avek från den nuvarande ideologin? Det är ingen slump att det är svårt att vara hemmafru i Sverige. Idag omfördelas den ekonomiska makten alltmer från familjerna till staten. Så istället för att döma hemmafruar hylla deras tysta protest mot en alltmer familje- och frihets-fientlig stat. Skydda allas frihet innan eran står på spel.

• Svar på tråden Hata Hemmafru hat!
  • Anonym (Va?)

Ursäkta men vem är det som hatar hemmafruar? Jag har då aldrig sprungit på någon mobb som varit ute och spridit sitt hat mot hemmafruar.

Känner väl inte nån som bryr sig direkt..

• Anonym (hemmafru)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 23:01:55 följande:
    Fast kontrollerna hade krävts mot motsvarande förskoleplatser också. Skillnaden i kostnad för byråkrati är nog ganska liten men jag har inte räknat på det. Vad händer idag när man inte tar hand om sina barn? Där har du svaret.
    Förespråkar du inga ytterligare kontroller än de som  görs idag så innebär det i att praktiken förespråkar du medborgarlön enbart för barnfamiljer som inte har barn på förskolan.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Va?) skrev 2018-01-21 23:43:33 följande:

Ursäkta men vem är det som hatar hemmafruar? Jag har då aldrig sprungit på någon mobb som varit ute och spridit sitt hat mot hemmafruar.

Känner väl inte nån som bryr sig direkt..

Om du läser början av tråden så var några av de första inläggen att hemmafruar var följande: ointelligenta, fast på stenåldern, lata eller en börda för samhället. Anledningen till att jag skapade den här tråden var att det fanns en annan tråd på familjeliv där man kallade hemmafruar för parasiter. Nej ingen mobb har sprungit runt men ett hat kan utrycka sig på fler sätt än så.
  • Anonym (Va?)

Men okej, för egen del då så känner jag till en kvinna. Hon är nära nog i pensionsålder om några år iof, men den kvinnan har nästan aldrig i sitt liv haft ett jobb.

Kanske när hon var i tonåren, då vet jag att hon sommarjobbade lite, och det är möjligt när hon var ung att hon hade lite ströjobb på timme någonstans.

Tror jag har hört talas om nåt städjobb någon gång

men jag tror inte det var ett fast jobb.. När hon var 22 blev hon med barn och sedan dess har hon nog jobbat mindre en ett år total arbetstid om man räknar heltid. När hon var yngre var hon "hemma med barnen", och det blev några år hemma då med sju barn födda under en femtonårsperiod. Bra tempo får man säga på barnalstrandet. Sen när barnen blev lite äldre var hon bara hemma... Tror inte ens hon kallt sig hemmafru utan hon var kort och gott bara hemma. Ett finare ord för arbetslös egentligen. Hennes man har aldrig varit någon höginkomsttagare heller.

Hatar jag henne? Nej, jag tycker bara synd om människan. Aldrig haft ett fast arbete. Gått miste om så mycket... Social gemenskap med arbetskamrater, tryggheten med vardagens rutiner och det livsviktiga med att komma ut och träffa folk.

• All makt åt familjerna
    Anonym (hemmafru) skrev 2018-01-21 23:44:29 följande:

Förespråkar du inga ytterligare kontroller än de som  görs idag så innebär det i att praktiken förespråkar du medborgarlön enbart för barnfamiljer som inte har barn på förskolan.

Du menar om man ingnorar en massa av förutsättningarna så låter det nästan som medborgarlön? Ja.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Va?) skrev 2018-01-21 23:53:52 följande:

Men okej, för egen del då så känner jag till en kvinna. Hon är nära nog i pensionsålder om några år iof, men den kvinnan har nästan aldrig i sitt liv haft ett jobb.

Kanske när hon var i tonåren, då vet jag att hon sommarjobbade lite, och det är möjligt när hon var ung att hon hade lite ströjobb på timme någonstans.

Tror jag har hört talas om nåt städjobb någon gång

men jag tror inte det var ett fast jobb.. När hon var 22 blev hon med barn och sedan dess har hon nog jobbat mindre en ett år total arbetstid om man räknar heltid. När hon var yngre var hon "hemma med barnen", och det blev några år hemma då med sju barn födda under en femtonårsperiod. Bra tempo får man säga på barnalstrandet. Sen när barnen blev lite äldre var hon bara hemma... Tror inte ens hon kallt sig hemmafru utan hon var kort och gott bara hemma. Ett finare ord för arbetslös egentligen. Hennes man har aldrig varit någon höginkomsttagare heller.

Hatar jag henne? Nej, jag tycker bara synd om människan. Aldrig haft ett fast arbete. Gått miste om så mycket... Social gemenskap med arbetskamrater, tryggheten med vardagens rutiner och det livsviktiga med att komma ut och träffa folk.

Ja men alla upplever det inte så. Respektera bara dem som känner olika så är det inga problem.
  • Anonym (Va?)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 23:57:11 följande:

Ja men alla upplever det inte så. Respektera bara dem som känner olika så är det inga problem.

Jo. Alla får "känna" som dom vill. Men det konstiga är att den här kvinnan är ogin och bitter. Inte så konstigt kanske med tanke på hur hon valt att leva iofs.

Men hon gör inget annat än gnäller på politiker och på kommunen/myndigheterna. För att inte tala om invandrarna som kommer hit och tar som hon uttrycker det? Är inte det lite konstigt?

Hon har inte uppfostrat några barn som bidrar med så mycket heller. En av sju har ett ordentligt och bra jobb. En är arbetslös. Några hankar sig fram på deltid eller på ruskigt lågbetalda jobb. Den yngsta går väl fortfarande på gymnasiet. Ingen av sönerna har gjort lumpen! En dotter är också "hemma med barnen".

Jag tycker bara synd om människan för egen del men visst har man rätt att ifrågasätta tycker jag!

Det är inget generellt hat mot hemmafruar då.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Va?) skrev 2018-01-22 00:15:33 följande:

Jo. Alla får "känna" som dom vill. Men det konstiga är att den här kvinnan är ogin och bitter. Inte så konstigt kanske med tanke på hur hon valt att leva iofs.

Men hon gör inget annat än gnäller på politiker och på kommunen/myndigheterna. För att inte tala om invandrarna som kommer hit och tar som hon uttrycker det? Är inte det lite konstigt?

Hon har inte uppfostrat några barn som bidrar med så mycket heller. En av sju har ett ordentligt och bra jobb. En är arbetslös. Några hankar sig fram på deltid eller på ruskigt lågbetalda jobb. Den yngsta går väl fortfarande på gymnasiet. Ingen av sönerna har gjort lumpen! En dotter är också "hemma med barnen".

Jag tycker bara synd om människan för egen del men visst har man rätt att ifrågasätta tycker jag!

Det är inget generellt hat mot hemmafruar då.

Ja jag förstår. Men vi talar om kvinnor som vill bli hemmafruar av eget val i den här tråden (även om din historia var intressant). Så jag förstår inte riktigt vad din poäng är?
  • Anonym (Va?)

Att aldrig betala skatt men sen gnälla på andra, bättre behövande som behöver bidrag tycker jag är märkligt..?

Lika så att låta förvånad över att man inte har så mycket att röra sig med. Som att det bara råkat bli så.

Sen har jag två fastrar som jobbat hårt hela livet. Den ena är jurist och har jobbat i finansbranschen bland annat. Båda är gifta med varsin man som gillar att jobba, och dessutom tjänar helt okej. De har nu vid 55+ års ålder valt att gå i tidig pension så att säga.

De spelar golf, reser och sysslar med lite ideellt arbete och tränar och rör sig. Lever livet.. Applåd åt dom säger jag!

• Anonym (hemmafru)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 23:54:32 följande:
    Du menar om man ingnorar en massa av förutsättningarna så låter det nästan som medborgarlön? Ja.
    Inga förutsättningar ignoreras. Du anser att familjer med barn i förskoleåldern som inte nyttjar förskoleplats, ska få lika mycket pengar utan någon som helst mer motprestation än idag.
    Medborgarlön alltså.  För vissa.

Fokusera på skattesänkningar istället. Det blir inte lika många tankevurpor.
Svar på tråden Hata Hemmafru hat!