• absalon

Muslimsk polis?

Till polishögskolan samt till militära utbildningar söker svenska medborgare med invandrarbakgrund och med olika religiös tillhörighet. Kan alla religionstillhörigheter accepteras hos poliser och officerare? Mitt eget svar är "ja". Vad säger andra debattörer?.Cool

• Svar på tråden Muslimsk polis?
  • Abegayle70

Ja naturligtvis.

have a dream for breakfast and another one for life
  • SofieJ

Såklart. Polisen har gjort kampanjer om att de behöver mer mångfald i sin styrka. Hoppas de står för det också :)

• absalon

Kvinnliga poliser och kvinnliga militärer bär inte slöja ens i de muslimska länder som har kvinnliga soldater och/eller poliser.

• Smirnoffski

Sålänge ens religion inte på något sätt hindrar en att utföra sina uppdrag, samt att ens lojalitet är mot landet först och främst ser jag inga problem med. Exempelvis tycker jag inte en muslim som starkt förespråkar sharia ska få vara polis, men en moderat muslim som håller sin tro inom det privata ska klart kunna vara polis.

• 1Nora

Som muslim svarar jag att det ska vara en självklarhet. För att ett samhälle ska fungera ska alla vara delaktiga, och ingen bör exkluderas p.g.a sin religion, etnicitet.

• Nimzay

Beror väl lite på vilket sätt (eller hur man nu ska säga?) personen är exempelvis muslim, alltså om den är riktigt, riktigt strikt religiös muslim, eller om den är muslim - fast mer åt det liberala hållet...

• Nimzay
    Nimzay skrev 2018-01-20 17:42:52 följande:

Beror väl lite på vilket sätt (eller hur man nu ska säga?) personen är exempelvis muslim, alltså om den är riktigt, riktigt strikt religiös muslim, eller om den är muslim - fast mer åt det liberala hållet...

Alltså jag menar att personen bör ju inte vara religiös på så sätt att det riskerar att försämra polisarbetet
  • Nimzay
    absalon skrev 2018-01-20 16:50:26 följande:

Kvinnliga poliser och kvinnliga militärer bär inte slöja ens i de muslimska länder som har kvinnliga soldater och/eller poliser.

Ja men många muslimska tjejer/kvinnor i Sverige verkar liksom lite vara mer, ibland tjatigt, benägna att tvunget ha på sig slöjor - än hur jag tänker mig att kvinnor med sådan arbeten i muslimska länder är.

Alltså det är min uppfattning, kan ju ha uppfattat det lite fel idk men jag tycker liksom verkligen att det verkar lite så...
  • absalon

Då får de väl  liksom övriga sökande till polishögskolan välja huruvida de kan tänka sig att följa gällande uniformsreglemente - eller söka något annat jobb och annan utbildning. En övervintrande hippie, som prompt ska bära flower powerskjorta i tjänsten, måste också söka annat jobb och annan utbildning. Livet är understundom hårt.
    (övervintrande hippies torde numera även ha åldern emot sig, vad antagning till polishögskolan anbelangar.) Cool

• Abegayle70

Det fungerar bra här.

• Abegayle70
    Abegayle70 skrev 2018-01-21 17:49:23 följande:

Det fungerar bra här.

Varför kom inte bilden med?

• Nimzay
    absalon skrev 2018-01-20 19:43:27 följande:

Då får de väl  liksom övriga sökande till polishögskolan välja huruvida de kan tänka sig att följa gällande uniformsreglemente - eller söka något annat jobb och annan utbildning. En övervintrande hippie, som prompt ska bära flower powerskjorta i tjänsten, måste också söka annat jobb och annan utbildning. Livet är understundom hårt.
    (övervintrande hippies torde numera även ha åldern emot sig, vad antagning till polishögskolan anbelangar.) Cool

Man vet aldrig med hippie-typer haha, de kanske tvunget måste ha sina hippiestilsliknande kläder på, för annars så känns livet sååå svååårt om de inte får ha det, och de kommer inte att kunna göra jobbet bra då heller. 
    (och nu menar jag inte äkta hippies utan typ lite hippiestils-typer och de kan säkert va i rätt ålder:D )
Svar på tråden Muslimsk polis?