• Workingmom

När går era barn isäng?

Vad är lämplig tid för en tio-åring att gå isäng?

På vardag vid uppstigning kl 07 eller till helgen??

Eller tid för 7 & 9 åring??

Här råder det skilda meningar och jag å min sambo är väldigt kvällströtta..

• Svar på tråden När går era barn isäng?
  • Mascaraklumpar

Sonen är 11 och lägger sig vid 22-22.30 under veckorna och vaknar av sig själv vid 7-7.30. Under helgerna lägger han sig och vaknar någon timme senare.

• Fru Ve

Våra stora barn som är 6 och 10 år lägger sig vid kl 20. 6-åringen somnar oftast direkt medan 10-åringen ligger och läser eller ser Netflix fram till kl 21 ungefär då han ska släcka. De går upp mellan 6 och 7. Vi är också kvällströtta så vid kl 20 vill jag ha lugn och ro. Vi brukar själva lägga oss vid 21.30 och se på tv eller läsa.

• Fru Ve

På helgerna brukar 6-åringen vara vaken till 21.30 en av dagarna oftast på fredagen. Lördagen lägger han sig 20 eftersom han inte sover ikapp på morgonen då han är uppe sent, det blir för lite sömn annars. 10-åringen är väldigt kvällstrött och vill själv lägga sig kl 20 oavsett veckodag.

• Sisisisi

Min son fyller 10 år i sommar. Han släcker och somnar kl 21.00 på vardagarna. På helgerna får han vara uppe hur länge han vill, vilket innebär att han brukar somna senast kl 22, oftast tidigare :)

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Smithsson

10 år, lägger sig vid halv tio vardagar och söndagar (stiger upp vid sju), och halv tolv fredagar och lördagar de helger vi inte ska upp tidigt.

• blomman 2

10 år snart, lägger sig kl:20.00...ska släcka kl:20.30 på vardagarna. Blir väckt av mig kl:6-6.30 beroendes på veckodag. Fredag och lördag mer fritt...brukar landa på kl:23.30

• Alexi

Nioåringen väcks 06.30 på vardagarna och vi påbörjar läggningen någon gång runt 19.30. Då läser vi bok högt för henne först och sen läser hon själv en stund i sängen och släcker sen. Skulle tippa att hon somnar runt 20.30 kanske.

På helgerna ungefär samma läggtider, kanske läggning vid 20-tiden. Sen vaknar hon när hon vill men typ 07.30-08.30.

• honutannick

7åringen lägger sig någon gång mellan 19-19.30 på vardagar och går upp vid 6-6.30. 13åringen brukar vara uppe till 20.30-21 och går upp vid 6.30.

På helgerna "får se vara uppe hur länge de vill" vilket brukar hålla till senast 23, då brukar de vakna runt 9 ungefär.

• whitestar

Våran 10-åring brukar få lägga sig och läsa 21,släcka lampan o försöka sova 21.30. Hans storebror som varit mer kvällstrött av sig orkade knappt vara vaken till 21 om kvällarna vid den åldern.

• mammalovis

Vi försöker hålla oss till hyfsat samma tid vardag som helg när det inte är lov. Så kl 20 är det tänkt att 4,5- och 7-åringen som delar rum ska vara i säng. Ibland tar det längre tid innan de somnar. Sedan går de upp strax efter 6 på vardagarna. På helgen kan det bli förskjutning på en timme ibland. För den yngsta kan det vara positivt medan den äldsta lätt går upp vid 6 ändå på helgen (frivilligt när hon inte behöver). Den yngre kan ta sovmorgon till halv tio till och med.

Svar på tråden När går era barn isäng?