• Anonym (TS)

Tyg till Daidalos-dräkt

Sonen skulle vilja klä ut sig till Daidalos (i SVT:s barnprogram labyrint. Hans "tröja" ser ut att vara gjord i ett tyg med påsydda garntrådar (?). Se bild: vipatv.svt.se/204/priser/arkiv-for-priser/2014-05-07-fyra-svt-program-nominerade-till-banff-rockie-awards.html

Någon som vet vad ett sånt tyg kan kallas? Och/eller vad man kan få tag på det? Funderar på att kolla second hand - om inte annat kan man nog hitta lite pryglar och skärp att använda. Men just "grundtyget" känns som att man måste ha väldig tur för att hitta...

• Svar på tråden Tyg till Daidalos-dräkt
  • Anonym (Fi)

Tycker det ser ut som att man tovat ull och tovat fast ulltrådar lite random.

Hade nog försökt hitta någon gammal rock/kofta i samma toner

• riboflavin

Gjorde en enkel kofta med fickor till syskonbarnet på halloween när hen ville vara daidalos. Sydde av sk. flyttfiltar jag hade hemma. Finns på de flesta byggvaruhus.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin

Tips på detaljerna är mutterbrickor, burkflärpar, cykelkedjelänkar och annat småskrifter man kan sy fast.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Hgyyy1978

Jag hade nog letat upp en mönstrad stickad jumper i rätt färger och vänt den ut och in för att få liknande effekt. Sen gör de ojämnt färgade spetsarna, gröna lädret och alla metalldetaljer mycket.

• Anonym (TS)

Tack så mycket för ert engagemang!

riboflavin skrev 2018-01-21 11:05:22 följande:

Gjorde en enkel kofta med fickor till syskonbarnet på halloween när hen ville vara daidalos. Sydde av sk. flyttfiltar jag hade hemma. Finns på de flesta byggvaruhus.

Tack så mycket för tipset! Det skulle ju säkerligen kunna funka!!
    Hgyyy1978 skrev 2018-01-21 11:31:30 följande:

Jag hade nog letat upp en mönstrad stickad jumper i rätt färger och vänt den ut och in för att få liknande effekt. Sen gör de ojämnt färgade spetsarna, gröna lädret och alla metalldetaljer mycket.

Ja, så skulle man ju också kunna göra! Ska se vad jag kan hitta.
Svar på tråden Tyg till Daidalos-dräkt