• alvses

    Hur tidiga symtom efter äl?

    Hej på er!

    Är alldeles förvirrad. Läst de senaste dagarna om lutealfas, äl och livmodertappen.

    Till saken hör att, jag brukar känna av min ägglossning rätt så väl. Dels smärta, men också att min lust stegras och jag blir nästan alldeles galen i ett par dagar för att sedan klinga av.

    Nu till mina frågor som jag hoppas någon kan besvara:

    ? Måste man ha en 14 dagars lutealfas? Är det alltid regelbunden?

    ? Inträffar äl alltid vid samma tidpunkt eller kan det komma tidigare/senare?

    ? Flytningar efter äl fram till BIM vid graviditet, samt hur snabbt kände ni att ni var gravida?

    Hade min mens 6/1 och skall enligt min app ha ägglossning idag. Kände dock av i kroppen att jag måste ha haft äl runt onsdagen/torsdagen.

    Myste rejält den 14/1 och 17/1. Kände de typiska äl-flytningarna runt 16.. Har sedan i onsdags (17/1) haft superont i magen, vita ?mjölkiga? flytningar och sedan nu kritvita, tjocka flytningar.

    Det känns som ständig molvärk i livmodern och ryggen.

    ? Hur snabbt misstänkte ni/kände ni grav efter äl? Vi har skyddat oss fram tills nu. Och detta är givetvis första gången han kommit i mig på... väldigt länge!

    Till saken hör att jag är typen som man tittar på och sedan så plussar jag..

    Hur hade ni det? ????

  • Svar på tråden Hur tidiga symtom efter äl?
  • Anonym (Jill)
    alvses skrev 2018-01-21 14:17:01 följande:

    Hej på er!

    Är alldeles förvirrad. Läst de senaste dagarna om lutealfas, äl och livmodertappen.

    Till saken hör att, jag brukar känna av min ägglossning rätt så väl. Dels smärta, men också att min lust stegras och jag blir nästan alldeles galen i ett par dagar för att sedan klinga av.

    Nu till mina frågor som jag hoppas någon kan besvara:

    ? Måste man ha en 14 dagars lutealfas? Är det alltid regelbunden?

    ? Inträffar äl alltid vid samma tidpunkt eller kan det komma tidigare/senare?

    ? Flytningar efter äl fram till BIM vid graviditet, samt hur snabbt kände ni att ni var gravida?

    Hade min mens 6/1 och skall enligt min app ha ägglossning idag. Kände dock av i kroppen att jag måste ha haft äl runt onsdagen/torsdagen.

    Myste rejält den 14/1 och 17/1. Kände de typiska äl-flytningarna runt 16.. Har sedan i onsdags (17/1) haft superont i magen, vita ?mjölkiga? flytningar och sedan nu kritvita, tjocka flytningar.

    Det känns som ständig molvärk i livmodern och ryggen.

    ? Hur snabbt misstänkte ni/kände ni grav efter äl? Vi har skyddat oss fram tills nu. Och detta är givetvis första gången han kommit i mig på... väldigt länge!

    Till saken hör att jag är typen som man tittar på och sedan så plussar jag..

    Hur hade ni det? ????


    Om du nu läst på om lutealfasen borde du läst att den kan variera på ca 10-16 dagar men att de flesta har 14.

    Ägglossningen inträffar sällan på exakt samma cykeldag eller tidpunkt på dygnet varje månad. Även om man har regelbunden cykeln. Det kan diffa ett par dagar hit eller dit och ändå räknas som regelbunden.

    Smärtan du känner är sannolikt sviter av ägglossningen. Vätska läcker trots allt ut i buken när ägget släpper.

    Ägget fäster tidigast 5 dagar efter ägglossning. Sen kan man börja få symtom så smått men det brukar dröja till strax innan mensen uteblir.

    De flesta blir helt torra/ingen flytning efter ägglossningen, för att sedan få lotionflytning när mensen närmar sig. Samma sak om man blivit gravid fast då kan flytningen vara lite rikligare.

    Eftersom du är en sån som blir gravid bara mat tittar på sig så borde du ju då rimligtvis varit gravid ett par gånger eftersom du drar den slutsatsen..? Och då borde du också veta vilka symtom du brukar få innan du får positivt test.
Svar på tråden Hur tidiga symtom efter äl?