• Dagsmeja

Allvarligt, Alvar?

Våra barn heter Ava och Ivar. Nu är jag gravid i v 25 med nr 3, en lillebror. Jag har nu fastnat för ett namn som låter lite som en mix mellan de två: Alvar. Har hittills inte hittat nåt namn som känns rätt, och det stressar mig lite. Å ena sidan vill jag ju inte att barnens namn ska bli som Knatte, Fnatte och Tjatte, men å andra sidan är det ju inte så att det senare i livet har så stor betydelse vad ens syskon heter, eller att syskonens namn ska passa ihop. Vad tycker ni? Är Alvar alldeles för likt syskonens namnp, och hur stor roll spelar det i så fall?

• Svar på tråden Allvarligt, Alvar?
  • Dynomate

Jag tycker det är ett bra namn och ser inget hinder i att de passar så fint ihop, tvärtom. 

Seriöst namn!

• Nimzay

Nja, de namnen blir ju helt klart väldigt lika på nåt sätt, det har du ju helt klart rätt i. Men om de är så pass lika att det inte skulle funka veta jag inte riktigt. Hmm, njää jag vet verkligen inte riktigt, men att det skulle vara helt otänkbart tror jag i alla fall inte.

För övrigt så tycker jag hur som helst att Alvar är ett fint namn, det är ett av mina favoritnamn faktiskt.<3 Ivar tycker jag för den delen oxå är väldigt fint, även det ett av mina favoritnamn.<3 Har själv faktiskt funderat ibland på hur det skulle vara att ha både en Ivar och en Alvar haha. (Namnet Ava däremot har jag aldrig hört...)

• fluu

Namnet i sig är ett av mina absoluta favoriter! För min smak är det för likt syskonens namn, men å andra sidan så är Ava och Ivar också väldigt lika varandra så vad gör ett likt namn till för skillnad?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Nimzay
    fluu skrev 2018-01-22 08:01:40 följande:

Namnet i sig är ett av mina absoluta favoriter! För min smak är det för likt syskonens namn, men å andra sidan så är Ava och Ivar också väldigt lika varandra så vad gör ett likt namn till för skillnad?

På sätt och vis är det hade det kanske varit bra att ge även det tredje barnet ett likt namn så han slipper känna sig utanför...? ;) Alltså jag menar ju då att det kanske faktiskt är bättre på ett sätt, om ts yngsta barnet ett namn som är väääldigt likt det äldre barnens namn, än ett som är helt totalt olikt. Bara en tanke...  :)
  • Jamaica2
    Tycker inte alls dina namn är några problem! Tvärtom, de ser väldigt fina ut när jag testar att skriva dem tillsammans. Seriösa, vackra namn. Jag är kräsen med att namn å ena sidan måste matcha men å andra sidan, som du själv säger, inte får bli för "Knatte, Fnatte, Tjatte". Men dina låter inte alls som om du försökt för mycket eller något sådant. Jättefina namn och fin kombination av namn för syskonen.

Och ja, ju äldre de blir desto mindre roll spelar det ju vad ens syskon heter. Jag tycker det är fint att ha nån form av tema/likhet mellan namn på syskon.
  • Nimzay
    Jamaica2 skrev 2018-01-22 08:20:12 följande:
    Jag tycker det är fint att ha nån form av tema/likhet mellan namn på syskon.
  • fjanten

Känns alldeles för valpkullsaktigt för min smak! Alve annars? Då liknar det ju syrrans namn, men har i alla fall inte samma slut som storebrorsans.

• Jamaica2
    fjanten skrev 2018-01-22 08:33:38 följande:

Känns alldeles för valpkullsaktigt för min smak! Alve annars? Då liknar det ju syrrans namn, men har i alla fall inte samma slut som storebrorsans.

Då blir syrrans namn alldeles för likt imho. Alvar och Ivar låter inte så lika trots att de har samma slut. Älskar den namnkombinationen! Solig
  • Nimzay
    Jamaica2 skrev 2018-01-22 09:26:06 följande:
    Då blir syrrans namn alldeles för likt imho. Alvar och Ivar låter inte så lika trots att de har samma slut. Älskar den namnkombinationen! Solig
    Håller med
Svar på tråden Allvarligt, Alvar?