• Dagsmeja

Allvarligt, Alvar?

Våra barn heter Ava och Ivar. Nu är jag gravid i v 25 med nr 3, en lillebror. Jag har nu fastnat för ett namn som låter lite som en mix mellan de två: Alvar. Har hittills inte hittat nåt namn som känns rätt, och det stressar mig lite. Å ena sidan vill jag ju inte att barnens namn ska bli som Knatte, Fnatte och Tjatte, men å andra sidan är det ju inte så att det senare i livet har så stor betydelse vad ens syskon heter, eller att syskonens namn ska passa ihop. Vad tycker ni? Är Alvar alldeles för likt syskonens namnp, och hur stor roll spelar det i så fall?

• Svar på tråden Allvarligt, Alvar?
  • fjanten
    Jamaica2 skrev 2018-01-22 09:26:06 följande:

Då blir syrrans namn alldeles för likt imho. Alvar och Ivar låter inte så lika trots att de har samma slut. Älskar den namnkombinationen! 

Ava och Alvar blir likare tycker jag. A(l)va(r). Alve har inte hela namnet i sig Nånå, jag tycker inte någon av kombinationerna är bra, men det är ju tur att alla tycker olika!

Två personer vårt företag arbetar med är bröder, dom heter Tom och Jerry. Retade hela skoltiden, tycker TS namn är bättre i så fall haha.
  • Dagsmeja

Tack för svar! Fler än jag trodde som var positivt inställda ändå, kul. Jag funderar vidare och vill gärna ha fortsatt input, såväl bra som dålig!

• Mantrasina

Tycker att Alvar är ett jättefint namn, men att det blir för lika Ava, och att Ivar och Alvar passar väldigt bra ihop medan Ava sticker ut jättemycket då. Skulle hellre hitta någon annat namn med v i mitten nånstans. Love, kanske?

• Dagsmeja

Frågan är hur stor vikt vi ska lägga vid att namn är lika när vi har hittat ett vackert namn vi gillar. För hur ofta spelar det roll vad ens syskon heter? Men vill ju inte att folk ska skratta åt våra barns namn heller, att det blir en sån "jag känner en familj där barnen heter...". Men är väldigt kluven. Önskar mer feedback!

• SofieJ

Namnen är jättefina men är inte risken stor att man i vardagen hör fel på Alva och Alvar? Jobbigt för barnen om man kallar på den ena, så kommer båda. Eller till slut ingen... Bara en tanke.

Min syster heter Lina och min kusin Nina, kan bli lite förvirrad stämning ibland, hahaha.

• SofieJ
    SofieJ skrev 2018-01-22 22:26:33 följande:

Namnen är jättefina men är inte risken stor att man i vardagen hör fel på Alva och Alvar? Jobbigt för barnen om man kallar på den ena, så kommer båda. Eller till slut ingen... Bara en tanke.

Min syster heter Lina och min kusin Nina, kan bli lite förvirrad stämning ibland, hahaha.

Men oj. Ava! Sorry, my bad. Då blir det jättebra ju :D
  • TänkSmart

Det skulle vara finare med olika begynnelsebokstäver

Eskil, Orvar eller Otto!

Eller Eivor om det blir en tjej.

• TänkSmart
    telly skrev 2018-01-23 09:51:02 följande:

Hur uttalas Ava?

Aaaaava, va?

Inte Ääääjva!?
Svar på tråden Allvarligt, Alvar?