• Frankie Bean

Får man välja bort gynstolen?

Jag har verkligen enorma problem med gynundersökningar och har därför avbokat tiderna i varje kallelse jag fått de senaste åren. Tyvärr har jag haft cellförändringar innan och behöver egentligen följa upp lite oftare än man brukar ta cellprov. Jag är rädd för cancer men mår så dåligt att jag inte förmår mig att gå. Har genomgått "träning" via Kvinnokliniken för att komma över gynrädslan men den har inte släppt.

Funderar nu på vad som skulle krävas för att jag skulle överväga att ta ett cellprov och en sak som ställer till problem är gynstolen. Gjorde en gynundersökning i England en gång och då låg man på en vanlig brits med fötterna ihop, vilket kändes mycket bättre. Har frågat om det i Sverige och det verkar inte ens vara en möjlighet. Kan man verkligen inte få ligga så istället för i en gynstol om det är viktigt för mig som patient? Det måste ju fortfarande vara möjligt att genomföra undersökningen eftersom man gör så i andra länder?

• Svar på tråden Får man välja bort gynstolen?
  • Meriall

Jag har hört att det ska finnas något sätt att ta provet själv hemma och skicka in till något labb. Du kan googla på det kanske? Sedan tycker jag absolut att man borde kunna skippa gynstolen om den ökar obehaget för dig. Jag har fått göra vaginalt ultraljud på vanlig brits ibland och gynstol ibland och det borde väl vara liknande?

• EpicNurse
    Meriall skrev 2018-01-23 19:32:25 följande:

Jag har hört att det ska finnas något sätt att ta provet själv hemma och skicka in till något labb. Du kan googla på det kanske? Sedan tycker jag absolut att man borde kunna skippa gynstolen om den ökar obehaget för dig. Jag har fått göra vaginalt ultraljud på vanlig brits ibland och gynstol ibland och det borde väl vara liknande?

Nej inte cellprov. Klamydia/gonorré och myloplasma lan man ta själv men inte cellprov för det ska tas exakt från tappen. Utan föroreningar.

Ts, jag tror inte man kan ta cellprov utan gynstol. Man kan absolut genomgå en lättare gynundersökning för man kan känna och titta utan instrument. Men man behöver använda instrument för att komma år livmoderhalstappen ordentlig. Så då behöver man ligga i gynstol.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (läkare)

Hej!

Jag tror det skulle gå att göra ett cellprov om du ligger på vanlig brits i den positionen du beskrev.Prata med din barnmorska. Har också hört att det är på gång ett slags självtest för kvinnor som av olika anledningar absolut inte kan eller vill göra ett vanligt test. Jag tror det inte blir lika tillförlitligt då det är ganska svårt att hitta rätt även för läkare ibland, bäst är barnmorskor på vårdcentraler som tar cellprov många gånger i veckan. Lycka till!

• Anonym (Det finns)

Det är visst möjligt att ligga i en sådan position på en brits. Det fick jag göra när jag var gravid, för 13 år sedan. Den barnmorskan (eller var det läkare?) var nog lite modernare i tänket så hon tyckte att jag skulle skippa gynstolen när hon skulle göra en invärtes undersökning. Alla andra tycker nog att det är mer intressant att få patientens fitta upptryckt i ansiktet. Det är så förlegat.

Svar på tråden Får man välja bort gynstolen?