• SysterY

Mitt ex vägrar ge en förklaring

Han har gjort slutt, du fortsätter att ta kontakt med honom genom att sms och ringa (stalker varning?) Och han ber det mer eller mindre dra åt helvete. Ge upp och gå vidare. Du kommer aldrig få något svar om varför han gjorde slut.

Uppenbarligen så var inte du hans stora kärlek och han hade tydligen inte samma känslor som dig.

• SysterY
    Anonym (Same) skrev 2018-01-23 22:50:35 följande:

Det är faktiskt inte så enkelt. Att bli lämnad är en sak men att bli lämnad utan att ens få en förklaring till varför är vad jag skulle kalla för att bli utsatt för psykisk misshandel. Det är aldrig okej att behandla någon så och TS reaktion att instinktivt vilja veta varför han lämnade henne visar bara att hon är en fullt normal människa!

Jämför du att bli lämnad utan förklaring med psykisk misshandel?! Visst det är synt om ts som inte får någon förklaring och ja det fegt av exet att inte ge förklaring med det är ts mig fan inte psykisk misshandel!
  • SysterY
    Anonym (Same) skrev 2018-01-23 23:01:00 följande:

Ursäkta franskan men det där var väl ändå ett jävligt okänsligt inlägg? TS mår uppenbarligen jättedåligt just nu över att ha blivit lämnad (som 100% av alla normala människor gör), och lägg då till att killen inte ens kan vara karl nog att berätta VARFÖR han lämnade henne... Det är ett dåligt beteende av killen! Att TS sen messar honom för att få ett svar gör henne inte till en stalker utan det gör henne till mänsklig! Det är killens beteende som gjort att hon gör det, så lägg inte skulden på killen!

Och för guds skull, visa lite ödmjukhet för någon som lider!!

Att sms,ringa och söka kontakt med någon som uppenbarligen inte vill ha kontakt är att stalka.

Ja, han har haft ett taskigt beteende och det kan tyvärr ingen ändra på. Men han vill ju uppenbarligen inte ha kontakt med ts och vill av någon anledning inte ge henne en förklaring. Det får ts helt enkelt acceptera.
  • SysterY
    Anonym (Same) skrev 2018-01-23 23:03:31 följande:

Det är exakt vad det är! Blir man lämnad från ingenstans utan att få minsta förklaring (trots att man ber om det) så utsätter han henne för en enorm psykisk press! Jämför jag det med psykisk misshandel? Nej, jag säger att det ÄR psykisk misshandel!

Det är inte psykisk misshandel. Det ts håller är stalking och det lan hon i värsta fall bli anmäld för.

Många förhållanden slutar tyvärr in att man inte får någon förklaring. Det kanske inte ens finns någon förklaring mer än att ens känslor är bort/har tagit slut. Att inte få en förklaring är inte psykisk misshandel.

Att ts söker kontakt/stalker någon som inte vill ha kontakt kan däremot likna med psykisk misshandel i mild grad.
  • SysterY
    vargeros skrev 2018-01-23 23:05:33 följande:

Psykisk misshandel är misshandel som riktar sig mot den andres självkänsla, eller som handlar om att beröva en människa en känsla av trygghet, socialt sammanhang, integritet eller andra mänskliga rättigheter

Tror också man kan räkna det som psykisk misshandel ,men håller med dig om en sak det finns inget man kan göra och man får gå vidare,men en sån grej tär fruktansvärt på psyket och den som gör nåt sånt är ju medveten om hur illa det är ,så det är en definitivt en form av misshandel

Ts kanske inte ens kan ge en förklaring som dyker åt ts. Han kanske inte ens helt vet varför han valde att göra slut.

Hade jag gjort slut med någon utan att ge förklaring och denne personen hade sms, ringt och försökt ta kontakt så jag personligen övervikt att anmäla eftersom det är stalking.
  • SysterY
    Anonym (O) skrev 2018-01-24 00:17:12 följande:

Det har jag aldrig menat heller. Däremot är det bara skadade människor som beter sig på det viset som han har gjort.

Jag har själv råkat ut för liknande. Blev lämnad av mitt ex efter en 10-årig relation och utan någon som helst förklaring. Dessutom per sms då han bara stack utomlands (flyttade, visade det sig). Väldigt sjukt beteende av en 34-åring. Det tog mig 3 år innan jag repade mig från det där, och jag gick även i terapi då. Psykologen menade att vi människor behöver ett avslut för att kunna gå vidare, vilket han alltså förnekade mig genom sitt beteende. Så vi fick istället iscensätta ett avslut under terapin.

Självklart är det alltid bäst att få ett korrekt avslut när en relation tar slut. Men det är inte alla som orkar/vill/kan ge en förklaring eller ge ert bra avslut och det får man tyvärr bara acceptera. Att stalka någon gör definitivt inte saken bättre, snarare tvärtom.
  • SysterY
    Anonym (O) skrev 2018-01-24 01:31:41 följande:

Absolut, men har man någonsin blivit lämnad så vet man att det inte är så lätt att bara bestämma en sån sak. Jag var t ex alldeles för uppriven och förstörd för att kunna tänka klart. Helt normal reaktion dessutom.

Har varit med om samma så jag vet hur det är. Men det hjälper inte att stalka.
  • SysterY
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 08:44:06 följande:

Jag fattar inte hur du tänker när du säger systematiskt hävdar att killens beteende absolut inte ens är i närheten av psykisk misshandel men när TS kontaktar honom och vill ha svar så är det enligt dig psykisk misshandel och stalking (att kontakta någon efter en vecka är stalking enligt dig)?

Vet du vad det kallas? Dubbla måttstockar! Låt mig ställa en fråga: vem tror du lider mest psykiskt just nu, TS som blivit lämnad utan någon som helst förklaring eller TS ex?

Att sms, ringa och söka kontakt till någon som i princip har bett en dra åt helvete är stakning! Oavsett hur lång tid det handlar om.

Båda. Ts för att ha blitt lämnas och ts ex för att ts inte respekterar att han inte vill ha kontakt.
  • SysterY
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 09:12:48 följande:

Så ditt argument är att JAG haft svårt att gå vidare? Från vad? Snälla nån, du fattar uppenbarligen hur absurt det du säger är och vill därför lasta över sakerna på mig... Jag är f.ö. inte TS, jag är någon helt annan.

Du påstår att TS sysslar med stalking och då får du stå för det. Om du inte tror att TS skulle bli fälld för stalking så är det ju inte stalking i juridisk mening, utan då är det DU som definierat det som stalking. Är det så att du tycker att våra subjektiva åsikter ska avgöra vad som är stalking så tänker jag låta mina subjektiva åsikter avgöra vad som är psykisk misshandel.

Huruvida hon blir fällt eller inte beror på om ts ex anmäler och om det går till åtal.
  • SysterY
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 10:05:12 följande:

Du tycker inte att TS ex har sig själv att skylla när det enda han behöver göra för att slippa denna så kallade "stalking" är att ge ett svar på hennes enkla fråga?

Han kanske inte har någon förklaring att ge? Det är ingen sk "stalking" utan det ÄR regelrätt stalking.
Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring