• Anonym (Ell)

Mitt ex vägrar ge en förklaring

Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-24 22:37:52 följande:
    Det är okej. Jag tar inte åt mig av människor som inte kan diskutera med varandra utan att få sista ordet själv :)

Känns skönt att skriva på forum för att få höra andras erfarenheter, men det är viktigt att man kan hålla lite distans också.

Har någon erfarenhet av att exet hör av sig igen även om det kan ta tid? Om jag känner honom rätt borde han göra det. Han kan inte sakna så mycket empati.
    Jag har djupaste medlidande för dig!
    Vilken feg jäkel som inte ens kan göra slut ansikte mot ansikte efter 5 års förhållande. Jag tycker inte alls att det är konstigt att man vill veta varför när någon gör slut via "sms" utan att ens ge en någorlunda förklaring. Under 5 år så betraktar man oftast varandra "inte enbart som sin kärlek utan även som sin bästa vän". Inte skulle man bara blocka sin bästa vän ur sitt liv utan säga varför. Jag kallar det egoistiskt, ryggradslöst och fegt.

Anledningen till att han inte svarar är troligen att han är djupt konflikträdd. Därav valet att avsluta förhållandet via sms. 

Vad många inte tänker på är att "slutat älska" eller "tappat känslorna" faktiskt räcker som en förklaring. Det är en förklaring som man inte kan göra mycket mer åt än att acceptera. Om man däremot ältar om något kunde göras annorlunda är man inte på en farlig väg. 

Min erfarenhet är att killar/tjejer som träffat en ny (varit otrogna) oftast beter sig kallt när de vill avsluta ett förhållande. De vill ofta att det ska gå snabbt och smärtfritt, och blir irriterade när någon lyckas ge deras samvete en törn genom att göra sig påmind istället för att bara försvinna direkt ur deras liv. Nu säger jag inte att det absolut måste vara så i ert fall, men jag har tyvärr många dåliga erfarenheter av det (inte enbart egna erfarenheter, utan även hört av vänner och bekanta). 

Tänk efter om du verkligen skulle vilja ha en förklaring av honom. Du behöver inte få känna välvilja mot honom, utan snarare ilska för att orka ta dig igenom avslutet. När du kommer till insikt så kommer du inse att du inte vill ha tillbaka en kille som trots ett långvarigt förhållande inte ens kan bemöda sig göra slut ansikte mot ansikte.  Dessutom skulle du med största sannolikhet ha svårt att lita på en sådan kille efter denna erfarenhet.

Jag förstår att det kan kännas svårt att bearbeta utan ett riktigt avslut. Men ju mer du hör av dig desto mer sannolikhet att han blir irriterad och tar avstånd.
    Låt han istället undra hur kan kunde vara så lätt att komma över. Då finns en större chans att han i framtiden hör av sig till dig istället för tvärtom. Om så sker så hoppas jag att du redan gått vidare och undrar vad du såg i den killen från första början. 

Sanningen tenderar komma fram förr eller senare ändå på ett eller annat sätt.

Sörj (nu) som att du mist honom för alltid för då kommer du över honom snabbare.
Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring