Inlägg från: Anonym (aouåeiyäö) |Visa alla inlägg
  • Anonym (aouåeiyäö)

Mitt ex vägrar ge en förklaring

Kanske är hans totala brytning med dig en välgärning? Ok, att inte ge någon förklaring kan vara hårt, men att han bryter helt och inte har kontakt med dig alls kan ju vara för att inte ge dig falska förhoppningar om att det kan bli ni igen. 

Att ha kontakt när den ena fortfarande är kär kan vara mer elakt än bra. Alla ord man får tolkas som något bra istället för att tolka det som det faktiskt står. All  kontakt kan kännas som att 'jo, men om han inte älskar mig fortfarande så hade han ju inte svarat' osv. 

Ett totalt bryt, ingen kontakt och den som blir lämnad slipper dra ut på sorgearbetet så länge. För det är ju ett slags sorgearbete som den som gör slut redan har gjort, innan han/hon faktiskt tar steget och gör slut. Den som blir lämnad påbörjar ju sitt när separationen är ett faktum. 

• Anonym (aouåeiyäö)
    jrockyracoon skrev 2018-01-29 22:28:25 följande:
    Du resonerar som en flodhäst som vill bada i ett fågelbad.

Alternativt har du inte satt dig in i tråden och inte läst de väsentliga delarna av TS version, eller så har du en förvriden syn på hur man behandlar andra människor.

1. TS och exet hade varit ihop i FEM år. Älskat, varit förtroliga, och haft framtidsdrömmar tillsammans kan man antaga.
    2. En dag (såvitt vi förstår från TS vittnesmål) tar exets utan synbar anledning och packar ihop sitt pick och pack och lämnar relationen utan någon förklaring till varför.
    3. TS försöker givetvis kontakta denna kuf genom ett (i situationen kan jag tycka adekvat) antal sms och telefonsamtal som inte besvaras (förutom ett där han hotar med polisanmälan).

Det är en ganska extrem avståndsyttring som exet gör, så som man skulle behandla någon som mördat en nära släkting eller sparkat ens barn el. liknande. 

Det är enkelt att anta ett individualistiskt synsätt i en individualistiskt samhälle. Men faktum är att världen skulle bli betydligt sämre om alla strikt följde sina egna egoistiska behov, utan att bry sig om vad andra tyckte, tänkte eller kände.

Våldtäkter skulle öka, t.ex. utan moralisk kompass. Vi skulle sluta uppfostra andras barn, och det i sig skulle ge konsekvenser längre fram. Man skulle inte kunna fråga någon efter vägen, eftersom ingen skulle ha något att vinna på att svara. En sårad pojke i rännstenen skulle blöda till döds eftersom ingen skulle ringa efter ambulans. 

Min poäng är givetvis att vi har ett samvete, eller altruistiskt jag, eller på en kollektiv nivå moraliska regler i vårt samhälle. Vi tar därför hand om andra, åtminstone om det inte kostar oss själva särskilt mycket. Det är inte mycket begärt att man följer principen att inte ställa till för mycket djävulskap för andra om man kan undvika det. Om du tänker tillbaka på ett ögonblick i ditt liv när en annan människa utförde en altruistisk handling gentemot dig, förstår du säkert vad jag menar.

Det hade tagit TS ex 5 minuter att ge en förklaring i ett mail, sms, eller varför inte över en fika till varför han kommit fram till det vägval han valt. Du tycker att han agerat öppet och ärligt. Snarare som en böldsmittad råtta, lömskt och hänsynslöst.

Det går kanske inte att göra slut på ett sätt som upplevs som lustfyllt. Men det går att göra slut utan att skapa onödiga trauman i andra människors liv. Har man gått in i en relation har man ett moraliskt ansvar att avsluta relationen någorlunda anständigt, anser jag. Det tjänar vi alla på.
    Absolut kunde exet ha gett en förklaring, det normala är ju att göra det, tycker jag, men man kan aldrig kräva det. TS ex vill inte ge henne det och det måste hon acceptera och hon får bearbeta det hela utan hans hjälp. 

Han har nu påtalat att han inte vill ha någon som helst kontakt och då måste hon sluta. 
Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring