Mitt ex vägrar ge en förklaring
Han verkar ha kommit över mig fort för nu berättade en vän att hon sett honom aktiv på en dejtingsida...
Trist men sant...
Han verkar ha kommit över mig fort för nu berättade en vän att hon sett honom aktiv på en dejtingsida...
Okej det är lång tid att stå ut. Hur lång tid efteråt kände du dig redo för att träffa andra?
Jag tycker du låter farlig. Jag önskar ingen bli hjälpt av dig.
Om vi nu säger att det finns en hård sanning, så är det ingen naturlag att man hjälper genom att säga den i alla lägen. Innan man börjar gapa, behöver man t.ex. fundera på vilket tillstånd personen man vill hjälpa befinner sig i, hur mycket hen kan bära och fundera över troliga konsekvenser av sitt uttalande.
Oftast är det bästa att vänta in personen tills den själv förstår. Ibland kanske man behöver vara mer direkt, men man får aldrig lägga empatin och ödmjukheten åt sidan. "Dr Phil" är inte ett ideal, utan mer ett skräckexempel.
Den här jag-har-svaret-ideologin och man-blir-frisk-genom-att-rycka-upp-sig-filosofin låter som en dålig gör det själv-bok. Du skapar ingen allians genom att köra din tuffa-typ strategi och därför är den kass.
Hoppas att du hittar en väg mot ödmjukhet!
Du resonerar som en flodhäst som vill bada i ett fågelbad.
Alternativt har du inte satt dig in i tråden och inte läst de väsentliga delarna av TS version, eller så har du en förvriden syn på hur man behandlar andra människor.
1. TS och exet hade varit ihop i FEM år. Älskat, varit förtroliga, och haft framtidsdrömmar tillsammans kan man antaga.
2. En dag (såvitt vi förstår från TS vittnesmål) tar exets utan synbar anledning och packar ihop sitt pick och pack och lämnar relationen utan någon förklaring till varför.
3. TS försöker givetvis kontakta denna kuf genom ett (i situationen kan jag tycka adekvat) antal sms och telefonsamtal som inte besvaras (förutom ett där han hotar med polisanmälan).
Det är en ganska extrem avståndsyttring som exet gör, så som man skulle behandla någon som mördat en nära släkting eller sparkat ens barn el. liknande.
Det är enkelt att anta ett individualistiskt synsätt i en individualistiskt samhälle. Men faktum är att världen skulle bli betydligt sämre om alla strikt följde sina egna egoistiska behov, utan att bry sig om vad andra tyckte, tänkte eller kände.
Våldtäkter skulle öka, t.ex. utan moralisk kompass. Vi skulle sluta uppfostra andras barn, och det i sig skulle ge konsekvenser längre fram. Man skulle inte kunna fråga någon efter vägen, eftersom ingen skulle ha något att vinna på att svara. En sårad pojke i rännstenen skulle blöda till döds eftersom ingen skulle ringa efter ambulans.
Min poäng är givetvis att vi har ett samvete, eller altruistiskt jag, eller på en kollektiv nivå moraliska regler i vårt samhälle. Vi tar därför hand om andra, åtminstone om det inte kostar oss själva särskilt mycket. Det är inte mycket begärt att man följer principen att inte ställa till för mycket djävulskap för andra om man kan undvika det. Om du tänker tillbaka på ett ögonblick i ditt liv när en annan människa utförde en altruistisk handling gentemot dig, förstår du säkert vad jag menar.
Det hade tagit TS ex 5 minuter att ge en förklaring i ett mail, sms, eller varför inte över en fika till varför han kommit fram till det vägval han valt. Du tycker att han agerat öppet och ärligt. Snarare som en böldsmittad råtta, lömskt och hänsynslöst.
Det går kanske inte att göra slut på ett sätt som upplevs som lustfyllt. Men det går att göra slut utan att skapa onödiga trauman i andra människors liv. Har man gått in i en relation har man ett moraliskt ansvar att avsluta relationen någorlunda anständigt, anser jag. Det tjänar vi alla på.
Funderar på att skapa ett fejkkonto på dejtingsidan som min kompis såg honom på och sedan skriva med honom och försöka luska i allt. Vet att det vore riktigt elakt, men jag behöver ha en förklaring.
Exakt. Kan tänka mig att det är rent fruktansvärt att se någon man fortfarande älskar och saknar desperat dels ragga på någon annan (hennes fejkkonto blir ju nån annan) och dels se honom skriva föraktfullt/iskallt om henne för att sen styra tlllbaka fokuset på fejk-tjejen. Om inte ts mådde dåligt innan så :s