• sextiotalist

Mitt ex vägrar ge en förklaring

Anonym (Same) skrev 2018-01-24 10:55:04 följande:
    Okej, det beror helt enkelt på konflikträdsla (det är faktiskt det du säger när du hävdar att det är lönlöst för honom eftersom att det kan leda till konflikter med TS).

Det här är problemet med Sverige, folk är så groteskt konflikträdda! Folk tror att ärlighet är fel eftersom att det kan såra... Men vissa verkar inte fatta att ovisshet sårar och skadar mer än ärlighet. Att bli sårad (vilket man blir av att ha blivit dumpad från ingenstans) är svårt, men får man veta varför man sårats så kan man bearbeta det hela då det sätts i ett perspektiv. Får man ingen förklaring så får man heller inget sammanhang och då får man det svårare att förstå och därför också svårare att gå vidare!

Konflikter är inte till för att skapa problem utan de finns för att LÖSA problem! När ska folk här i Sverige lära sig det?

Och hur vet du att TS är en sån som inte är nöjd med svaret? Det vet du ju faktiskt inte utan allt du vet är att hon vill ha ett svar och att hon inte fått något. Om hon sen skulle få ett svar och fortsätta höra av sig trots det så kan du uttala dig om det beteendet. Men eftersom TS inte har ett sånt beteende så förstår jag inte varför du gör en sån slutsats om henne?
    Konflikträdsla är ett mänskligt drag och inget nationellt drag. Jag är rätt säker på att detta förekommer i alla länder, på alla kontinenter och alla kulturer. Och man har nog lika svårt att lösa problem oavsett om man är på savannen i Afrika, stäppen i Asien eller i Amazonas djungler (och krig hade inte funnits)
    Kan vara konflikträdsla, det kan också vara att han helt enkelt är brutalt ärlig och skiter i hur hon mår. Hennes mående är ointressant.
    Men oavsett som, ts ex kommer troligen inte agera annorlunda utifrån vad vi skriver här i tråden. Ts har två val, gå vidare och lägga honom åt sidan eller fortsätta älta och förvänta sig svar hon inte kommer få.
    Hennes sorg är äkta och den behöver hon hantera, hon får vara arg och ledsen och de känslorna ska hon inte vara rädd för. En sak är säkert, är hon som är sund, så kommer hon gå vidare och släppa honom och må väldigt bra i framtiden.

• sextiotalist
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 11:26:00 följande:
    Ur vet du att TS gör allt det här du anklagar henne för? Och när sa TS ex att hon skulle dra åt helvete? Det har inte framgått någonstans vad jag läst...
    Var står det att ts skulle dra åt helvete, du påstår ju också saker som inte framkommer någonstans

Det enda svaret som kommit var ju följande

"Det är ditt bekymmer att du inte kommer över mig, lös det på egen hand"
  • sextiotalist
    Anonym (Fy) skrev 2018-01-24 11:38:04 följande:
    Jag har också bott i 3 andra länder än Sverige och har både vänner och familj från andra kulturer och utomlands. Det ÄR ett särdrag för Sverige med konflikträdsla. Detta brukar yttra sig i en mobbarmentalitet där det alltid måste råda konsensus och man skoningslöst slår ner på folk som uttrycker egna, nyanserade åsikter, känslor och tankar. Allt måste vara svartvitt i Sverige. Och som i denna tråd, antingen beter du dig som en programmerad robot utan känslor eller så ärdu en helt sjuk stalker som ska anmälas.

I andra trådar finns det bara känslokalla robotar eller sjuuuuukligt svartsjuka freaks osv.

Suck.
    Så de utländska filmer där sådant förekommer är att de tar svenska drag, nja, jag tror inte det. Mobbing och intolerans förekommer överallt, det flödar ju av sådant i de sociala medierna utomlands också.
    Konsensus är ju nog rätt svenskt, men även de gamla grekerna tog ju beslut i konensus.
    Det är ju underbart, lite OT, det kommer en status med länk till en artikel när något hänt (som anses typiskt svenskt) och kommentarer "typiskt svenskt" dyker upp, att händelsen inträffade på andra sidan jorden tänkte ingen på.

Nja, jag tvivlar på att vi, en liten promille av jordens befolkning, har en väldigt unik kultur och ett sätt att vara.
    Att det är mer svartvitt på forum som dessa är en annan femma, men ledsen, det speglar inte Sverige.

• sextiotalist
    Anonym (Hh) skrev 2018-01-24 11:54:37 följande:

Fyfan vad vidrigt och FEGT av honom! Lider så in i helvete med dig och jag vet egentligen inte vad jag ska ge för tips.. Du får helt enkelt göra som han säger och sluta höra av dig till honom. Förvänta dig inte heller att han någonsin kommer kontakta dig igen, utan gör dig av med allt som har med han att göra. Ta din tid och försök gå vidare! Du förtjänar någon sååå mycket bättre!!!

Ni som gnäller och inte förstår vad TS går igenom kan ju aldrig ha varit kära på riktigt.. Min sambo är min bästa vän, största kärlek och själsfrände! Hade han bara dragit utan någon som helst förvarning hade jag fullkomligt dött inombords.

Klandra inte dig själv TS! Det är hos han felet sitter!

Jag klandrar inte TS för hennes sorg, däremot så försöker jag få henne att förstå att alla kan inte eller vill inte eller har inte förklaringar. Jag har också skrivit att jag har när den andra gjort slut, varit förtvivlad, ledsen arg etc. Men aldrig behövt någon förklaring, jag har väl accepterat att det var slut, även om mina känslor inte var där.
    Det finns inte alltid förklaringar varför man vill avsluta en relation. Och det jag har förstått av de som kräver förklaringar, så har de ofta inte nöjt sig med en förklaring.
    Förvarningar finns så gott som alltid, men man väljer ofta att blunda för dom.
  • sextiotalist
    Anonym (mellanmjölk) skrev 2018-01-24 11:57:02 följande:
    Vadå filmer? Personen skrev att hen BOTT i 3 andra länder. Jag kan skriva under på att de allra flesta människor som kommer från andra länder uppfattar svenskar är konflikträdda. Att svenskar själva inte vill se sig så är en helt annan sak.

Vad är det som är så tveksamt med att olika kulturer har olika särdrag? Eller råkar det kanske vara så att när ens egen kultur har drag som kanske inte är så positiva så vill man helst inte kännas vid dem till skillnad från positiva drag som man då gärna lyfter fram som typiskt svenskt?. DET är i så fall  mer ett mänskligt särdrag.
    För att vi svenskar inte är ett homogent folk. Jag möter folk som är allt annat än konflikträdda väldigt ofta (etniskt svenskar) eftersom jag har turen att träffa folk från andra kulturer, så har jag även mött konflikträdda personer från andra kulturer.

Att man tillskriver ett land, en kultur, ett särdrag, är inte alls konstigt. men jag lovar, man kommer träffa många, många som inte lever upp till detta.

Svenskar har ett rykte att vara på det eller det sättet, men det är inte samma sak att det är typiskt svenskt (eftersom vi är 10 000 000 olika individer)

• sextiotalist
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 12:07:55 följande:
    Det jag reagerade mest på var inte din inställning till hur TS ska göra. Där har du t.o.m. gjort några bra poänger i att TS får se det som en lärdom att man ibland inte får svar på alla frågor i livet och att det bästa är att försöka släppa, hur svårt det än är.

Vad jag reagerar på är när ni påstår att TS sysslar med stalking och att ni framställde det som att TS reaktion mer eller mindre är sjuklig. Det är att skuldbelägga TS som mår fruktansvärt dåligt och det är faktiskt inte okej någonstans. Och dessutom är det inte smart rent retoriskt eftersom att du dömer henne, och vem vill lyssna på råd från någon som är så dömande?
    Fast hur du än vrider på det, jag är rätt säker på att de allra flesta som får massor av sms och telefonsamtal från en person man bett inte ta kontakt upplever det obehagligt och ja, rent krasst, att förfölja en person på det sättet är en typ av stalking (sedan finns det värre sätt, absolut).
    Att hon är förtvivlad och ledsen ger faktiskt inte henne "rättigheten" att envist ta kontakt med en person. Det var en som varit med om samma, som skrev att hon satt på händerna, för hon förstod att det var helt fel sätt att hantera det.
  • sextiotalist
    Anonym (Fy) skrev 2018-01-24 12:38:38 följande:
    Men sluta. Du pratar så generellt och det du säger är inte applicerbart på ts. Det hade varit skillnad om han gjorde slut på ett normalt sätt, genom att ses och prata och sen om hon hörde av sig mer sa ?Jag har sagt det jag ville och du får ursäkta men jag orkar inte prata mer om detta just nu? men så är ju inte fallet.

Om ts är en stalker så är 97% av alla människor stalkers då hon reagerar både normalt och sunt. Omänskligt eller ett tecken på nån sjukdom hade ju varit om hon bara svalde att han plötsligt gjorde slut out of the blue och försvann utan förklaring.
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 12:38:57 följande:
    Okej, låt oss säga att det är stalking hon håller på med (vilket jag och många andra inte håller med om men vi lämnar det tills vidare). På vilket sätt tycker du att du hjälper situationen mer att kalla henne stalker än att faktiskt komma med konkreta råd om hur hon ska göra för att inte kontakta honom? Du skriver ju själv under på att det är normalt att bli frestad att kontakta, så onormalt är ju knappast TS beteende!
    För det första skrev jag inte det är normalt, det jag skrev var att en annan i tråden har varit i den situationen och satt på händerna.
    Nej, jag anser inte det är normalt att bombarderar en med samtal och sms, jag har inte gjort det (och har jag ringt ofta då har det varit väldigt viktig information som ska fram).
    Vad ts ska göra, andas, andas och åter andas. ta hand om sig själv, sörja och gå vidare.

• sextiotalist
    Anonym (Fy) skrev 2018-01-24 12:59:59 följande:
    Det är en mindre en rättighet att den man är tillsammans med och som investerat i en nära relation med en ska släppa en samma sekund som man skickar ett fegt sms med texten ?Det är slut?. Man får räkna med att när man har en relation med en MÄNNISKA så kan man inte stänga av dom som en tv. Ena dagen är man tillsammans och delar allt som ts säger och andra säger den ena att det är slut och vägrar prata mer om varför hen tagit det beslutet.

Hen kan då inte se det som sin rättighet att den förbluffade partnern inte ska ställa frågor, speciellt inte under tidsspannet av en VECKA!

Än mindre har hen rätt att slösa polisens resurser genom att gå till stationen och anmäla partnern för att hen hört av sig.

Det är du som har psykiska begränsningar, inte ts.
    Nej, det är ingen rättighet, men självklart får det konsekvenser hur man lämnar relationen.
    Ingen har sagt att ts ex ska gå till polisen, det är du som tjatar om polisen. Man kan bli fälld för stalking ja, men det krävs mycket mer. Det är ett beteende som kan bli straffbart om det passerar en gräns.

• sextiotalist
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 15:00:03 följande:
    Ingen har sagt att det är en rättighet. Ingen har sagt att TS kan kräva ett svar av exet. Ingen har sagt att TS ska fortsätta skriva tills han svarar. Där lägger du ord i andras mun.

Vad jag däremot säger är att hennes reaktion är fullt förståelig när någon gör något så elakt som hennes ex gjort och att hans beteende är vidrigt. Jag hoppas att du inte har något att invända mot att jag säger att killens beteende är vidrigt, för så lågt tror jag ingen kan sjunka. Sen är hon ingen stalker för att hon frågar honom om saker han borde berätta för henne! Visst kan man ha invändningar mot att svaret kanske förvärrar eller att det inte gör någon skillad. Och visst kan jag hålla med om att det bästa för TS är att släppa honom och sluta fråga. Det är ingenting jag ifrågasätter. Däremot så tycker jag att det är anmärkningsvärt hur många (relativt) som tar exets parti och påstår att det är honom det är synd om. TS reaktion är en direkt konsekvens av hans beteende, så där har exet sig själv att skylla.

Berätta nu gärna din bild. Tycker du att hennes ex beter sig schysst? Tycker du att hans beteende inte är något man bör reagera på? Tycker du att han gör rätt i att lämna henne i ovisshet?
    sextiotalist skrev 2018-01-24 12:48:30 följande:

För det första skrev jag inte det är normalt, det jag skrev var att en annan i tråden har varit i den situationen och satt på händerna.

Nej, jag anser inte det är normalt att bombarderar en med samtal och sms, jag har inte gjort det (och har jag ringt ofta då har det varit väldigt viktig information som ska fram).

Vad ts ska göra, andas, andas och åter andas. ta hand om sig själv, sörja och gå vidare.

Hur vet du att hon "bombarderar" honom med SMS? Har hon sagt det?
    Vilket är det elaka, att han gjort slut eller inte vill prata med henne.
    Sedan är jag rätt säker på att ts reaktion är en direkt konsekvens av att han gjort slut.
    Nej, fortfarande, det finns inget han borde berätta för henne, han har ingen skyldighet att berätta om sina känslor eller sina upplevelser om han inte vill. Vet du, det är det absolut bästa, man har rätt att hålla tankar, åsikter, vilka känslor man har för sig själv.
    Om han är en elak skitstövel kan jag inte avgöra på ett sms och att han gjort slut.
    Vi vet inte heller om det är efter det första, andra, tredje, tionde detta sms kom.

Och om han är en elak skitstövel, vad bra att han är borta ur ts liv, så hon slipper honom eller hur?
  • sextiotalist
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 15:12:21 följande:
    Det som är mest intressant här är att du inte kan avgöra om TS ex är en skitstövel men du kan utan problem avgöra att TS är en stalker. Samma sak med hennes SMS. Du hävdar att TS ex inte har en skyldighet att ge ett svar, men du tycker att TS har en skyldighet att hålla tyst för annars är hon en stalker...

Jag kallar detta dubbla måttstockar och att du är partisk till exets favör... Tyvärr
    Jag skrev att hon stalkade, skickade upprepade sms och ringde fast han inte ville det. Vad är det annars?

• sextiotalist
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 15:21:13 följande:
    Hon har aldrig sagt hur många SMS hon har skickat så hur kan du då hävda att hon skickat upprepa SMS?
    Hon skriver att hon ringt, skickat sms för att får svar för hon kan inte gå vidare, då får man ett väldigt starkt intryck att det inte är endast ett eller två, utan ett flertal.
  • sextiotalist
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 15:28:17 följande:
    Och varför ställer du inte bara frågan till TS hur många gånger hon messat istället för att dra egna slutsatser?
    Anonym (mellanmjölk) skrev 2018-01-24 15:25:20 följande:

Om man skickar upprepade meddelanden till någon som uppenbarligen inte vill svara så kallar man det för spam, vad tycker man ska kalla att fortsätta ringa, smsa, etc någon som uppenbarligen inte vill svara?

Den enda som pysslar med dubbla måttstockar är nog du eftersom du verkar anse att det är ok att försöka tvinga ett ex att kommunicera men inte andra. Inte nog med det du verkar även vara extrem polariserad i ditt sätt att tänka när du tar för givet att bara för att man inte tycker det är ok att försöka tvinga någon till kommunikation så är man ju garanterat i personens favör. Att man kan tycka att han gjort fel men att även TS gör fel i att jaga honom verkar inte riktigt rymmas i din svartvita värld.

När har jag sagt att TS gjort helt rätt? Citera!
    Ts har inte varit inne i tråden, så jag misstänker att vi får svaret när hon tittar in
  • sextiotalist
    Anonym (mellanmjölk) skrev 2018-01-24 15:54:21 följande:
    När har sextiotalist sagt att TS ex gjort rätt? Citera!
    Det jag skrivit är att han får självklart ta konsekvenserna av sitt beteende.
  • sextiotalist
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 15:57:07 följande:
    Hon kanske inte känner sig så sugen på det när hon bemöts med anklagelser att hon är en stalker.

Jag ska inte vara elak mot dig, men det är faktiskt inte schysst att kalla någon för stalker utan att faktiskt ha några sakliga bevis för det då det är en ganska grov anklagelse. Det är ett ganska illavarslande beteende att döma ut någon utan att egentligen veta, och jag tycker faktiskt att du måste försöka att inte döma ut så snabbt.

Även om det kanske verkar som om det är tvärtom så tror jag inte att du gör så av ond vilja (du verkar vara vettig och du har kommit med vettiga poänger i tråden och gett mig några bra tankeställare, det tycker jag verkligen). Om du istället tog det lite lugnt innan du häver ur dig såna saker så skulle diskussionerna med dig förbättras avsevärt!
    Man kanske vet hur det känns att sitta på andra sidan (nej förklaringen dög inte) och uppringd gång på gång att ge en förklaring. Det är väldigt tufft. Men jag vet att flera kring honom ansåg att jag var en elak bitch etc, som inte gav en förklaring. Jag önskade jag hade gjort samma sak som ts ex, dvs avspisat honom direkt, det skulle spara så mycket energi.
  • sextiotalist
    molly50 skrev 2018-01-26 09:54:18 följande:
    Precis. 
    Jag tog de åren jag var singel för att hitta tillbaka till mig själv och börja älska mig själv igen.
    Jag insåg till slut att felet inte låg hos mig utan att jag är bra som jag är.
    Det var mitt ex som gick miste om något bra. Inte jag.
    Han gav mig inte ens ett riktigt avslut utan hittade bara på en massa ursäkter till att det inte fungerade mellan oss.
    Så till slut så var det jag som avslutade det hela.
    Sen fick jag veta att han hade inlett ett förhållande med en av mina bästa vänner bakom min rygg och att det fortfarande pågick när jag fick veta det c:a ett halvår efter att det tog slut.
    Och det tog mig väldigt hårt. Framförallt att det var med en av mina bästa vänner.
    Det kändes som dubbla svek.
    Men samtidigt så insåg jag vilka människor jag ville ha i mitt liv. 
    Och de två hörde inte dit.
    Och idag lever jag,som jag skrev, lyckligt gift med en underbar man och vi har två barn tillsammans. 
    Och jag inser att uppbrottet med mitt ex var det bästa som hade kunnat hända mig.
    Han gav dig en förklaring, men den dög inte. Det är det jag menar. De som vill ha en förklaring är ofta inte nöjda med det svar de får.
    För mig är en förklaring som "det fungerar inte mellan oss" en fullt tillräcklig orsak till att man bryter upp.
    Hade du tyckt det var bättre att han hade sagt att jag är tillsammans med NN istället.
    Ljög han när han sa att det inte fungerade mellan er?

Förvisso tycker jag det är jättetaskigt att inleda ett förhållande med tjejens bästa vän (båda två). Men var det de du ville höra istället
  • sextiotalist
    molly50 skrev 2018-01-29 14:56:22 följande:
    Jo,fast jag kan samtidigt förstå att TS vill ha en förklaring.
    De har levt tillsammans och stått varandra nära under flera års tid.
    Och från den ena dagen till den andra så vänder han plötsligt och gör slut.
    Jag förstår att TS blir chockad.
    Hon har kanske inte haft en aning om hur hans tankar har gått om han inte har sagt något till henne.
    Om han bara hade gett henne en förklaring så hade hon kanske låtit honom vara ifred sen.
    Men den logiken verkar inte finnas hos TS ex.
    Nu fick jag det intrycket att de inte var sambos utan endast pojkvän/flickvän (troligen träffats unga och fortfarande är unga).
    När ts går tillbaka i tiden så kommer hon säkert se signaler att det var inte så fantastiskt som hon först mindes, för en sak är säkert, det är ytterst sällan det kommer som en blixt från klar himmel, utan (när man får distans) så ser man ett förekommit massor av tecken, men man har bara inte sett dom.

Jag är rätt säker på att det finns något bakom exets avoghet till att prata med ts
Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring