• SysterY

Mitt ex vägrar ge en förklaring

Anonym (Fy) skrev 2018-01-24 10:26:50 följande:

Om du gick till polisen och anmälde ditt ex för stalking hade du varit tvungen att förklara vad som hänt och när du då sagt ?Jag gjorde slut med mitt ex FÖR EN VECKA SEN, UTAN ATT FÖRKLARA, vägrade prata om det, skickade bara ett sms att det var slut och blev förbannad när det kom frågor och reaktioner, titta här, hen har skickat flera sms och ringt flera gånger i veckan?

så hade utredningen inte ens satts igång utan du informerats om att detta inte är stalkning.

Det du skriver är ett hån mot folk som utsatts för äkta stalkning och som knappt får hjälp ändå eftersom vi har för få poliser i landet för att klara upp alla brott som anmäls.

Inte blir det bättre av att puckon anmäler saker som inte är brottsligt och då slösar deras tid!

Sättet du resonerar på i tråden visar att du har stora problem att begripa både relationer, andra människors känslor och förståelse för lagar och regler (att förstå vad olika lagar innebär och var gränserna går för brott).

Det har gått EN VECKA skriver ts och han gjorde bara plötsligt slut och vägrar prata med henne från ena dagen till den andra.

Man måste ha en empatistörning för att inte förstå ts reaktion.

Att någon gång på gång tar kontakt trots att man uttryckligen bett personen att låta bli så är det stakning och ja anmäls det är det stor risk att det blir en utredning, om en liten men inte säkert det går till åtal. Dessutom vet inte vi hur ts förhållande med exet har varit. Hon kanske har hållt på att ringa och sms mycket än under tiden förhållande valde.
  • SysterY
    Anonym (Fy) skrev 2018-01-24 10:50:32 följande:

Har du bott under en sten? Det här som ts beskriver i sitt unika fall är inte stalkning. Du är väldigt ettrig på henne dock med att skambelägga och hetsa mot henne, tycker att du stalkar ts mer än vad hon skulle ha stalkat sitt ex. Det har gått en vecka, herregud!

Lyssna nu ordentligt; om någon timme efter timme, dag efter dag ringer, smsar och försöker ta kontakt med någon som INTE vill ha kontakt och som faktiskt mer eller mitt bett personen dra åt helvete så är det stalking! Oavsett om det är en vecka, några dagar eller ett halvår!
  • SysterY
    Anonym (Fy) skrev 2018-01-24 11:14:47 följande:

Vad får du timme efter timme ifrån? Det står inte i ts. Du kan inte svara i trådar och hoppa på folk med grund av vad du fantiserat ihop i ditt eget huvud.

Det här är inte stalkning. Nästan önskar att du skulle bete dig som ts ex och sen försöka anmäla för stalkning efter en vecka för att den stackars människan skickat några sms och ringt några gånger.

Spelar ingen roll. Ringer och sms man till någon som inte vill ha kontakt så är det stalking.

Har du ens läst det ts skrivit? Hon skriver klart och tydligt att hon under denna veckan ringt och sms. Dock inte hur mycket men det är nog iallefall mer än två sms och två samtal.
  • SysterY
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 11:26:00 följande:

Ur vet du att TS gör allt det här du anklagar henne för? Och när sa TS ex att hon skulle dra åt helvete? Det har inte framgått någonstans vad jag läst...

Jag sa praktiskt taget bett henne dra åt helvete. Vill man inte ha kontakt och man ignorerar samtal och sms så har praktiskt tagit bett personen dra åt helvete.
  • SysterY
    Anonym (Fy) skrev 2018-01-24 12:59:59 följande:

Det är en mindre en rättighet att den man är tillsammans med och som investerat i en nära relation med en ska släppa en samma sekund som man skickar ett fegt sms med texten ?Det är slut?. Man får räkna med att när man har en relation med en MÄNNISKA så kan man inte stänga av dom som en tv. Ena dagen är man tillsammans och delar allt som ts säger och andra säger den ena att det är slut och vägrar prata mer om varför hen tagit det beslutet.

Hen kan då inte se det som sin rättighet att den förbluffade partnern inte ska ställa frågor, speciellt inte under tidsspannet av en VECKA!

Än mindre har hen rätt att slösa polisens resurser genom att gå till stationen och anmäla partnern för att hen hört av sig.

Det är du som har psykiska begränsningar, inte ts.

Det är ingen rättighet att sms/ringa en person som bett att kontakten ska upphöra. Det är heller ingen rättighet att få en förklaring på varför någon gör slut med en.
  • SysterY
    Anonym (Fy) skrev 2018-01-24 13:16:13 följande:

@sextiotalist

Står inte att ts ex SKA gå till polisen utan att om ts ska bli fälld för stalking krävs en anmälan och att det går till åtal.
  • SysterY
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 16:15:30 följande:

Ställ då frågan till TS: "Hur många gånger har du ringt och hur många gånger har du messat?"

Som jag sa till de två andra så är det bättre att reda ut dessa oklarheter innan man drar några slutsatser.

Ts kommer ändå aldrig att svara.
  • SysterY
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-24 18:51:27 följande:

Oj vad många svar och heta diskussioner! Fint att ni engagerar er :)

Vi hade varit ihop i nästan 5 år. Väldigt seriöst förhållande skulle jag säga. Vi har knappt aldrig bråkat med varandra ens, så därför kom detta verkligen som en chock.

Första två dagarna efteråt hörde jag av mig ganska mycket. Sammanlagt 4 samtal och 3 sms. Inget svar från honom alls och när han totalt ignorerar mig ökar det bara på min jakt efter honom. Resterande dagar har jag ringt 1 gång och skickat 1-2 sms per dag. Han svarade igår och det svaret jag fick står i trådstarten. Är jag en stalker?

Ja.
  • SysterY
    Anonym (F) skrev 2018-01-24 22:02:44 följande:

Känns det bättre nu när du fick trycka till TS?

Trycka till?

Hon frågade jag svarade.
  • SysterY
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-24 22:37:52 följande:

Det är okej. Jag tar inte åt mig av människor som inte kan diskutera med varandra utan att få sista ordet själv :)

Känns skönt att skriva på forum för att få höra andras erfarenheter, men det är viktigt att man kan hålla lite distans också.

Har någon erfarenhet av att exet hör av sig igen även om det kan ta tid? Om jag känner honom rätt borde han göra det. Han kan inte sakna så mycket empati.

Varför skulle han höra av sig när han uppenbarligen inge vill ha kontakt med dig?
  • SysterY
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-24 22:59:58 följande:

För att jag hoppas att han fortfarande har någon empati kvar. Vi var väldigt tajta, så hur kan han från en dag till nästa inte vilja veta av mig mer? Jag förstår inte det.

För att han inte har några känslor kvar för dig och vill inte ha någon mera kontakt. Det har inget med empati att göra.

Hur gamla är du?
  • SysterY
    Anonym (Fy) skrev 2018-01-24 23:07:52 följande:

Jag visste det, det var exakt den bilden jag fick av din ts. Nej du är ingen stalker, dom som skriver det måste ju ha någon diagnos...

Att skicka mer än 10 sms och och dessutom ringa tilöö en persons uttryckligen att sluta ÄR stalking. Och dessutom ett väldigt omoget beteende. Kan tolkas att ts är väldigt ung.

Nej, jag har ingen diagnos men jag har synt förnuft och är dessutom vuxen.
  • SysterY
    Anonym (Du väljer) skrev 2018-01-24 23:15:03 följande:

Hemskt det som hänt dig. Lever själv med en narcissist / psykopat som saknar känslor. Han hae gjort slut utan att ge mig en förklaring sen kommer han krypande tillbaka.

Är du redo för att låtas bli behandlad såhär? Jag är mitt i det. Han älskar mig o kan inte leva utan mig men samtidigt kan vända som ingenting. Svårt att ta sig ur. Är du stark nog så lämna, jag har varit med min man i 10 år..

Och du tar tillbaka honom?
  • SysterY
    Anonym (Fy) skrev 2018-01-26 08:16:38 följande:

Instämmer till fullo. Du har absolut inte stalkat, ingen frisk och sund människa skulle hävda det, men däremot stämmer det att det är lönlöst att vänta på honom (och naturligt att du ändå gör det). Det tar tid att få insikt, många av oss som förstår dig har nog gått igenom liknande saker själva och gjort resan att inse att någon man älskat inte varit bra för en och inte är bra för nån.

Jag kan säga att det jag gick igenom med mitt ex var som långdragen tortyr och jag trodde inte heller att jag skulle bli kär igen eller kunna få det bättre varken som singel eller i nytt förhållande men det blev bättre både som singel och med en ny, helt underbar man som jag aldrig kunnat föreställa mig!

Ingen frisk och sund människa håller på så som ts gör när ett förhållande tagit slut...
Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring